۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۳
کد خبر: 85563778
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای ۱۳۰ سند تاریخی به مرکز اسناد جنوب کشور

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۳
کد خبر: 85563778
اهدای ۱۳۰ سند تاریخی به مرکز اسناد جنوب کشور

شیراز - ایرنا - مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: در یکسال گذشته ۱۳۰ عنوان سند ارزشمند تاریخی به این مرکز اهدا شد که همگی از خیران استان فارس جذب شده است.

روح‌الله منوچهری شنبه در نشست با خبرنگاران با یادآوری اینکه حوزه فعالیتی این مرکز اسناد، استان‌های فارس و کهکیلویه و بویراحمد هستند، اظهار کرد: برای جذب و نگهداری اسناد اهدایی ارزشمند در این استان‌ها تلاش می‌شود.

وی افزود: امسال همه اسناد اهدایی از فارس جذب شده و در یک مورد از آن، ۱۱۲ سند از یک خیر به مخازن مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور هدیه شد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بیش از بیش از ۲۰ میلیون برگ سند، در مجموعه مرکز اسناد منطقه جنوب کشور نگهداری می‌شود و در یکسال گذشته بیش از ۵۰ هزار تصویر برگ اسناد به رویت پژوهشگران رسیده تا از آن برای پژوهش‌ها و تحقیقات خود استفاده کنند.

۱۶۰۰ نوبت پایش اسناد تاریخی جنوب کشور

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور بیان کرد: برای اینکه این اسناد ارزشمند اسناد در شرایط مناسبی نگهداری شود، روزانه چند نوبت مورد پایش قرار می‌گیرند و مخازن این مجموعه طی یکسال اخیر بیش از یکهزار و ۶۰۰ نوبت پایش محیطی شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این پایشهای منظم و مداوم، اسناد به صورت خودکار نیز پایش می‌شوند.

منوچهری گفت: قدیمی‌ترین سند مربوط به این منطقه سندی از فرمان ایلخان مغول مربوط به سال ۷۲۶ هجری قمری و دیگری ۱۰۰ سال پس از آن، یعنی ۸۲۶ و مربوط به درآمد موقوفات شیخ ابواسحاق کازرونی است که به دلیل شرایط ویژه‌ای که حمل و نقل اسناد تاریخی دارد، امکان انتقال و نمایش آنها در شیراز فراهم نشده است.

وی افزود: همه دستگاه‌ها موظف هستند بایگانی راکد خود را در اختیار مرکز اسناد استان قرار دهند تا اسنادی که ارزش نگهداری دائم دارد را به مخازن منتقل شود و بخشی که فاقد این ارزش است، بر اساس ضوابط و مقررات به شورای اسناد کشور ارائه کند تا مجوزهای لازم را برای امحاء و آزادسازی فضا دریافت شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشورگفت: در یکسال گذشته بیش از ۷۵۰ متر مربع از فضای بایگانی اداره‌های مختلف فارس از سوی این مرکزی بررسی و آزادسازی شده است.

افزایش سه برابری پایان نامه‌های دانشگاهی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با اشاره به اینکه واسپاری کتاب‌های تازه منتشر شده از نیمه دوم ۱۴۰۲ مستقیما به خانه کتاب سپرده شده، گفت: با این وجود هر ناشر که کتاب خود را به این مرکز نیز تحویل دهد، به کتابخانه ملی واسپاری می‌شود.

وی اعلام کرد: طی یکسال اخیر یکهزار و ۶۳ نسخه کتاب و ۶ هزار و ۵۴۹ نشریه از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور واسپاری شده است.

منوچهری ادامه داد: در یکسال گذشته، ۱۰ هزار و ۲۶۳ عنوان پایان نامه را وارد کتابخانه ملی در شیراز شده در حالی که مجموع پایان نامه‌های این مرکز، پیش از آن حدود سه هزار عنوان بود.

دانش‌افزایی کتابداران و پژوهشگران فارس

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: در این مدت به مناسبت‌های مختلف نمایشگاه‌های دیجیتال و فیزیکی در این مرکز برپا و کارگاه های آموزشی متعددی برای ارتقای دانش کتابداران، نسخه پژوهان، سند پژوهان و پژوهشگران استان برگزار شد.

وی افزود: در یکسال گذشته گروه‌های سنی از دانش آموزان تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مسئولان استانی از مرکز اسناد و کتابخانه ملی بازدید کردند و با فرآیند مدیریت و نگهداری اسناد و خدمات این مجموعه از نزدیک آشنا شدند.

از این مجموعه داشتیم و با فرآیندها و خدمات بویژه درباره اسناد در مدیریت اسناد داشتیم آشنا شدند.

منوچهری اضافه کرد: در یکسال گذشته سینما فرهنگ و کافه این مرکز راه‌اندازی و در اختیار فرهیختگان این استان قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت خبرنگاری در آگاهی رسانی به جامعه، اظهار کرد: علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی، وجه تشابه فراوانی با فعالیت خبرنگاران دارد؛ یکی از رسالت‌ها و اهداف مجوعه‌های کتابخانه‌ای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است و خبرنگاران در برای آگاهی بخشی و افزایش دانش جامعه تلاش می کنند؛ آنها می‌کوشند تا با حضور به موقع در رویدادها و حوادث و روایتگری به مردم اطلاع‌رسانی کنند و این در حالی است که این تلاش‌ها برای بسیاری از مردم شناخته شده نیست.

منوچهری با بیان اینکه خبرنگاری قراتر از حرفه و شغل است، ادامه داد: خبرنگاران در شرایطی که مطالبات خود آنها محقق نشده ، همواره برای مطالبه عمومی آنچه که استحقاق آن در جامعه وجود دارد تلاش می‌کنند و این کارزارها و مطالبه‌گری ها در بسیاری از موارد نیز نتیجه بخش بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha