عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: خروج فرآورده‌های پالایشگاهی فراتر از قاچاق است

بندرعباس - ایرنا - رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنچه در خروج غیرقانونی فرآورده‌ها و تولیدات پالایشگاهی شاهد هستیم چیزی فراتر از مفهوم قاچاق است.

به گزارش ایرنا، علی آقامحمدی عصر شنبه در حاشیه بازدید از شرکت فولاد هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قاچاق آن چیزی است که از چشم پنهان بماند اما این شکل خروج گسترده، علنی و آشکار را نمی‌توان قاچاق نامید؛ کنترل این موضوع بخشی از مشکلات کنونی ناترازی انرژی را حل می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین باید برای تکنولوژی واحدهایی صنعتی و پالایشگاهی که انرژی مصرف می‌کنند، برنامه منسجم و راه حل مشخصی ارائه شود و تولیداتی نیز به آن اضافه شود؛ چرا که اگر تولیداتشان به همین منوال ادامه پیدا کند هر روز بر مصرف انرژی اضافه می‌شود و این حجم از مصرف نیز طبیعی نیست.

قاچاق آن چیزی است که از چشم پنهان بماند اما این شکل خروج گسترده، علنی و آشکار را نمی‌توان قاچاق نامید؛ کنترل این موضوع بخشی از مشکلات کنونی ناترازی انرژی را حل می‌کند.رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: امیدواریم دولت چهاردهم مقاماتی را منصوب کرده که راه حل تحولی برای این موضوع داشته باشند و تولید را نیز از این قاعده مستثنی کنند؛ چرا که شرکت فولادهرمزگان جز واحدهای صنعتی بوده که براساس تعهد فروش، صادراتی را به کشورهای خارجی دارد که تضمین آن به برق و انرژی نیاز است.

آقای محمدی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب نیز براین است که ناترازی‌ها نامطلوب بوده و به کشور آسیب می‌زند و باید در جزئیات و کلیات، این ناترازی‌ها مرتفع شود.

وی توجه به نیروی انسانی را از دیگر نکات مهم در این زمینه دانست و گفت: فولاد هرمزگان جز واحدهایی است که برای نیروی انسانی خود، ارزش قائل بوده و ۳۰ درصد از محل توسعه واحدها را به پرسنل خود اختصاص داده است؛ چرا که اگر به نیروی انسانی نپردازیم با بحران مواجه می‌شویم؛ باید قدر نیروی انسانی باتجربه و توانمند و کارگرانی که کار می‌کنند را بدانیم، چرا که فقیر شاغل معنا ندارد.

وی در ادامه باتوجه به اینکه یکی از برنامه‌های توسعه اقتصاد دریامحور در هرمزگان، صنایعی است که آب لازم داشته و در جوار دریا باید حضور پیدا کنند، اظهار کرد: فولاد هرمزگان در واقع یکی از واحدهای صنعتی در کشور بوده که در این زمینه عملکرد خوبی داشته است؛ بنابراین دومین بازدید در فصل تابستان را به این مجموعه فولادی اختصاص داده تا روند و پیشرفت کار را دنبال کنیم.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اظهار کرد: استان هرمزگان اکنون جزو سومین تولید کننده فولاد کشور است که اگر طرح‌های فولادی آن اجرایی شود، جزو نخستین استان‌ خواهد شد و این از لحاظ معیشت مردم و نیروی کاری که در این استان وجود دارد، بسیار با اهمیت است.

آقا محمدی ادامه داد: هم اکنون در بخش انرژی و آب با ناترازی مواجه هستیم که این امر به علت تثبیت قیمت بدون منطق، به شدت افرایش پیدا کرده و این در صورتی است که هر صنعتی که راه می‌افتد باید برای تولید و فروش به موقع خود به طور منطقی منابع اش نیز تامین شود.

وی یادآور شد: برای اینکه مردم در وهله اول آسیب نبینند، تولید را قطع کردند؛ در صورتی که بازهم مردم آسیب آن را می‌بینند؛ به دلیل اینکه وقتی تولید فولاد کاهش پیدا می‌کند، به مراتب قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرده و مردم باید در اجاره خانه این افزایش قیمت را متحمل شوند؛ بنابراین راه حل‌های کوتاه مدت نتیجه بخش نیست.

وقتی تولید کاهش پیدا می‌کند، به مراتب قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرده و مردم باید در اجاره خانه این افزایش قیمت را متحمل شوند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز کرد: خوشبختانه ظرفیت توان ساخت داخل کشور و قابلیت‌های صنعتگران ایرانی در مساله برق و انرژی (نفت و گاز) کاملا مشخص است و تا هفت میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت تولید نفت داریم که در برنامه تولید هفتم می‌توانیم به ۶ و نیم میلیون بشکه برسیم و این نیازمند به این است که سرمایه‌گذاری آن را جدی تلقی کرده و تا حدی با واحدها تعامل داشته و از آن‌ها حمایت کنیم.

وی عملکرد فولاد هرمزگان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این شرکت فولادی در بخش‌های مختلف همچون مسئولیت‌های اجتماعی و رسیدگی به نیروی انسانی خوب عمل کرده اما هنوز جای توسعه بهتر وجود دارد و نیاز است میدانی به آن داده شود تا بتواند آثار کاری را که کرده، ببیند و کار را بهتر و با سرعت بیشتری پیش ببرند.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: از طرفی نیز این شرکت به سمت تولید فولاد سبز (تولید با کمترین آلودگی محیط زیست) حرکت می‌کند؛ چرا که اگر در آینده فولاد سبز نباشد، دیگر در بین کشورهای اروپایی خریداری ندارد و به زیان می‌افتیم؛ باید این واحد فولادی به نسبت سایر واحدها به گونه ای معرفی شود تا بقیه هم به این سمت و سو سوق پیدا کنند.

گفتنی است؛ اولویت فولاد هرمزگان اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سالجاری است که هم‌اکنون ده‌ها طرح بزرگ به ارزش بیش از ۲ میلیارد یورو در این شرکت در دست اقدام است؛ با به ثمر رسیدن این طرح‌ها، ظرفیت تولید فولاد به ۳.۳ میلیون تن تختال خواهد رسید که سهم ۳۰ درصدی در توسعه ۱۰ میلیون تنی استان هرمزگان خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha