میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

تهران- ایرنا- میزبانی فرانسه در جریان بازی‌های المپیک پاریس با مشکلاتی همراه بود که سبب شد بخش زیادی از اخبار به حاشیه‌ها و معضلات موجود در دهکده اختصاص یابد.

به گزارش ایرنا، پرونده بازی‌های المپیک پاریس با تمام خوبی‌ها و خوشی‌ها بسته شد. در این چند روز شاهد اشک‌ها و لبخندهایی بودیم و با پیروزی‌ها و شکست‌ قهرمانان هیجان را با تمام وجود حس کردیم. با همه این شرایط، میزبانی فرانسه از بازی‌های المپیک نسبت به دوره‌های قبلی با حواشی بیشتری روبرو بود.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

حاشیه‌های مراسم افتتاحیه

هر چند مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک به دلیل برگزاری در فضایی باز و در کنار رود سن تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور ۴۵ هزار نیروی ویژه پلیس فرانسه و با استفاده از سامانه ضد پهپاد برگزار شد اما برخی از حاشیه‌های این دوره از بازی‌ها در روزهای بعد بیشتر به چشم آمد و در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار گرفت.

اولین حاشیه به لغو ناگهانی کنفرانس خبری پیش از مراسم افتتاحیه باز می‌گشت که خبرنگاران اعزامی به این بازی‌ها را هم غافلگیر کرد، بعد از آن شاهد حمله خرابکارانه و آتش‌افروزی در شبکه ریلی فرانسه بودیم که منجر به اختلال گسترده در حمل‌ونقل این کشور شد و مشکلاتی را برای میزبان به وجود آورد.

تنها چند ساعت پس از حمله خرابکارانه به شبکه ریلی فرانسه، رسانه‌های خبری از بروز «مساله امنیتی» در یکی از ایستگاه‌های قطار پایتخت فرانسه خبر داده‌اند که طی آن این ایستگاه به دلیل تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شد. از سویی دیگر فرودگاه «بازل-مولوز» فرانسه که در مرز این کشور با سوئیس و آلمان قرار دارد هم به خاطر تهدید به بمب‌گذاری در روز افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس تخلیه شد اما بعد از ساعتی فعالیت خود را از سر گرفت.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

معطلی زیر باران و بی‌توجهی به رسانه‌ها

خبرنگارانی که برای ورود به مراسم افتتاحیه المپیک پاریس به فرانسه اعزام شده بودند در آستانه افتتاحیه بازی‌های المپیک با معطلی ۲ ساعته و زیر بارش شدید باران خود را آماده خبررسانی از این رویداد بزرگ ورزشی می‌کردند. با وجود تعداد زیاد خبرنگاران، فرانسوی‌ها تنها یک گیت ورودی برای رسانه‌ها در نظر گرفته‌ بودند که این مسئله سبب کندی ورود خبرنگاران به مراسم افتتاحیه و اعتراض آنها شد.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

جاسوسی با پهباد، سرقت از تیم فوتبال آرژانتین و ثبت شکست بعد از ۲ ساعت

سرمربی تیم فوتبال بانوان کانادا به دلیل پرواز یک پهباد برای کنترل و نظارت تمرین تیم فوتبال نیوزیلند، از سمت خود برکنار شد تا یک رسوایی ورزشی برای این کشور رقم بخورد.

از سویی دیگر در آستانه دیدار تیم فوتبال آرژانتین با مراکش، از اردوی این تیم سرقت شد تا فدراسیون فوتبال آرژانتین اعتراض رسمی خود را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) و کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کند و خواستار تامین امنیت بازیکنان خود شود.

اما اتفاقات این بازی به همین جا ختم نشد چرا که آرژانتین در شرایطی که درلحظات پایانی گل تساوی برابر مراکش را به ثمر رسانده بود به دلیل مردود شدن این گل بازنده اعلام شد. بعد از این گل هواداران مراکشی اعتراض کرده و شرایط بازی از کنترل داور خارج شد و آنها پس از ۲ ساعت این شکست را به اطلاع آرژانتینی‌ها رساندند.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

اشتباه عجیب در معرفی تیم‌ها

در جریان مراسم افتتاحیه و در حالی که ورزشکاران بر روی قایق و در حال عبور از رودخانه سن بودند مجری برنامه کاروان کره‌جنوبی را به اشتباه به نام کره‌شمالی معرفی کرد و با توجه به اینکه دو کشور روابط خوبی هم با همدیگر ندارند، با واکنش مسئولان این تیم روبه‌رو شد. بعد از این اتفاق وزارت ورزش کره‌جنوبی اعلام کرد از این اتفاق بسیار ناراحت است و خواستار دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک شده است.

از سویی دیگر کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) نیز در حساب رسمی توییتر خود به زبان کره‌ای نوشت: ما از این موضوع که در مراسم افتتاحیه رخ داده از کاروان کره‌جنوبی عذرخواهی می‌کنیم اما این موضوع در روزهای بعد هم به نوعی تکرار شد تا نشان بدهد میزبان در این بخش کاستی‌هایی دارد.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

مشکلات در تهیه مواد غذایی و اعتراض تیم‌ها

کاروان ورزشی انگلیس به عنوان اولین معترض از کیفیت پایین و کمبود مواد غذایی در دهکده این بازی‌ها ابراز نارضایتی کرد. ورزشکاران انگلیسی مسئولان تهیه غذای دهکده بازی‌ها را به ارائه گوشت خام و کیفیت بد متهم و اعلام کردند که دیگر از دهکده بازی‌ها برای کاروان خود غذا تهیه نمی‌کنند.

البته پیش از این نیز برخی از رسانه‌ها از کیفیت بد و نامطلوب غذا در پاریس مطالبی را منتشر و نسبت به آن واکنش نشان داده بودند.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

شناگران کره‌ای دهکده بازی‌ها را ترک کردند

بعد از گلایه مسئولان تیم انگلیس، نوبت به شناگران کره‌ای رسید تا آنها هم دهکده بازی‌ها را ترک کنند. آنها در اعتراض به وضعیت اسکان و حمل و نقل، تصمیم به ترک دهکده گرفتند تا در محیطی آرام خود را آماده حضور در این بازی‌ها کنند.

یکی از ورزشکاران تیم شنای کره‌جنوبی از نبود تهویه هوا در دهکده گلایه و اتاق‌های دهکده را با سونا مقایسه کرد و گفت: هوای بیرون خنک‌تر از اتاق‌های دهکده است.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

مرگ یک مربی در دهکده بازی‌ها

در جریان بازی‌های المپیک در دهکده ورزشکاران شاهد یک اتفاق غم‌انگیز هم بودیم. «لیونل اِلیکا فاتوپایتو» مربی تیم ملی بوکس ساموآ ساعتی پس از افتتاح رسمی این دوره از بازی‌ها به دلیل حمله قلبی در دهکده بازی‌ها جان خود را از دست داد.

براساس اعلام خبرگزاری فرانسه، به‌رغم واکنش سریع امدادگران حاضر در دهکده بازی‌های المپیک، او جان خود را از دست داد.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

راهنمایانی که خود به راهنما نیاز داشتند

در جریان این بازی‌ها برای کمک به تیم‌ها، خبرنگاران و تماشاگران از افرادی به عنوان راهنما استفاده شد اما این افراد به دلیل نداشتن شرایط لازم از جمله سن مناسب یا اشراف به آنچه می‌خواهند انجام دهند، خود نیازمند کمک بودند و این شرایط مشکلاتی را برای افراد حاضر در بازی‌های المپیک ایجاد کرده بود.

عدم اشراف به زبان انگلیسی،‌ نداشتن اطلاعات لازم زمان و محل برگزاری رویدادها و مسائلی از این دست باعث شده تا آنهایی که نیازمند کمک و همراهی باشند سردرگربیان بوده و عملا امیدی به راهنمایی این ولنتیرها نداشته باشند.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

شیطنت یا اشتباه

بعد از آنکه مجری مراسم افتتاحیه کره‌جنوبی را به اشتباه کره‌شمالی معرفی کرد در روز دوم بازی‌ها نیز شاهد یک اشتباه عجیب و دور از تصور بودیم. در خط شروع مسابقه قایقرانی روئینگ دو نفره، ابتدا گوینده رقابت‌ها قایقرانان کشورمان را به عنوان ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی معرفی کرد، اما در ادامه به اصلاح اشتباه عجیب خود پرداخت!

پس از این اتفاق مسئولان کمیته ملی المپیک ایران بلافاصله نسبت به این رفتار عجیب برگزارکنندگان مسابقات قایقرانی معترض شده و مراتب اعتراض خود را به صورت رسمی به کمیته بین‌المللی المپیک و برگزار کنندگان مسابقات اعلام کرده و خواستار پاسخ رسمی آنها شدند.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

فریادهای شمشیرباز گرجستانی به قضاوت ناعادلانه

ساندرو بازادزه شمشیرباز گرجستانی که مدال نقره و برنز انفرادی جهان را در کارنامه دارد لحظاتی بعد از باخت ۱۵ بر ۱۴ برابر محمد عامر از مصر نسبت به نحوه قضاوت‌های داوران در المپیک اعتراض کرد اما کسی صدای او را نشنید!

این اعتراض‌ در روزهای بعد رنگ و بویی دیگری گرفت. زمانی که تیم شمشیربازی سابر ایران از دور بازی‌ها کنار رفت و این شائبه قوت گرفت که داوری‌های المپیک هدفمند بوده است. چند روز بعد صحبت‌هایی مطرح شد که قضاوت داوران هدفمند یا تحت‌فشار شدید بوده و به نوعی حق و ناحق شده است، آنهم در آوردگاهی به نام المپیک.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

آلودگی رود سن

بحث آلودگی رود سن یکی از مباحث روزانه در جریان بازی‌های المپیک بود. این در حالی بود که حدود ۱.۴ میلیارد یورو برای پاکسازی رودخانه قبل از المپیک هزینه شده بود اما آلودگی سن همچنان پابرجا بود و مشکلات بسیاری را در طول بازی‌ها برای شرکت کنندگان به وجود آورد. حتی برخی از شناگران قید حضور در بازی‌ها را زدند و از شنا در آن امتناع کردند.

علی‌رغم تاکید مسئولان برگزاری بازی‌های المپیک در مورد عدم مشکل رود سن، نماینده کانادا پس از شنا در این رودخانه و در جریان مسابقات سه‌گانه مردان المپیک پاریس، از ناحیه معده دچار مشکل شد تا حدی که پس از این رقابت، او دچار حالت تهوع و استفراغ شد.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

رنگ مدال المپیک هم رفت

یکی از ورزشکاران تیم اسکیت‌بُرد آمریکا تنها یک هفته پس از کسب مدال خود در پاریس، وضعیت کاملاً متفاوتی از مدال خود را به نمایش گذاشت که در آن رنگ مدال برنز او از بین رفته است. او عنوان کرد: «این مدال‌ها با تعرق بدن رنگ خود را از دست داده و به شکلی متفاوتی در خواهند آمد. علی‌رغم آنچه فکر می‌کردم مدال‌های پاریس کیفیت لازم را ندارند.»

عدم نظافت سالن‌ها و خرابی پله‌های برقی

یکی دیگر از مشکلات فرانسوی‌ها به عدم نظافت سالن‌های ورزشی باز می‌گشت، همین بی‌توجی کافی بود تا ورزشکاران، تماشاگران و آنهایی که به پاریس آمده بودند تصاویری را دیدند که با تصورات ذهنی‌شان تفاوت بسیار داشت.

همچنین در ورودی‌های سالن‌ها و مراکز برگزاری مسابقات، خبری از تصویرسازی و جلوه‌های خاص نبود و فضا بسیار ساده و به دور از هیاهوهای المپیکی بود. پله‌های برقی و سایر امکانات نیز به دلیل خاموشی یا خرابی از دسترس خارج بود و ورزشکاران و خبرنگاران باید خود را با این شرایط وفق می‌دادند. بوی بد و عدم نظافت شهری هم از دیگر مشکلات میزبان در این دوره از بازی‌ها بود.

میزبانی پُرحرف و حدیث فرانسه تا قبول واقعیت‌ها

حاشیه‌های بی‌پایان دهکده و تخت‌خواب‌هایی از جنس مقوا

تخت‌خواب‌های مقوایی دهکده بازی‌ها یکی دیگر از شاهکارهای این دوره بود و تصاویر آن با واکنش‌های تعجب‌برانگیز و تمسخرآمیز قهرمانان کشورهای مختلف همراه شد.

شاید یکی از بارزترین واکنش‌ها به رفتار توماس چکان ملی‌پوش شنای ایتالیا باز می‌گردد که تصاویر استراحت او روی زمین و در پارک دهکده بازی‌های المپیک پاریس واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. چکان با اشاره به اینکه در دهکده تهویه هوا وجود ندارد، هوا گرم و غذا هم بد است، گفت: این یک بهانه و عذر نیست و این واقعیت این بازی‌ها در پاریس است که شاید همه این را نمی‌دانند. خوابیدن در دهکده بازی‌ها سخت است، در اینجا با گرما و سروصدا مبارزه می‌کنیم. خوابیدن روی زمین ایده‌آل نیست، اما بهتر از تخت مقوایی است.

این موارد شاید بخشی از میزبانی فرانسه در جریان بازی‌های المپیک باشد اما هر چه بود مشکلات و موانع موجود باعث شد سطح توقع از میزبان دوره بعدی تا حدودی کاهش یابد که البته امیدواریم این چنین نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha