۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85564495
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت چاهخانه‌های باغستان سنتی قزوین آغاز شد

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۶
کد خبر: 85564495
مرمت چاهخانه‌های باغستان سنتی قزوین آغاز شد

قزوین - ایرنا - معاون میراث فرهنگی استان قزوین از آغاز اجرای طرح مرمت و احیای چاهخانه‌های باغستان سنتی قزوین خبر داد.

احسان نورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مرمت و احیای چاهخانه‌های باغستان سنتی در قالب طرح‌های مشارکتی اظهار کرد: به‌دنبال اجرای طرح‌های مرمت مشارکتی چاهخانه‌ها، مرمت و احیای چاهخانه محله چرخ‌ بلوک باغستان سنتی قزوین آغاز شد.

وی اضافه کرد: درسال‌های اخیر با توجه خطر نابودی اندک چاهخانه‌های باقی‌مانده در باغستان سنتی قزوین و با هدف حفظ و احیای این آثار، طرح مرمت و احیای آنها با مشارکت مالکان چاه‌خانه‌ها و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل اجرا می‌شود.

نورانی در خصوص طرح مرمت چاهخانه محله چرخ‌بلوک افزود: در طرح ساماندهی و مرمت این بنا اقدام‌های مرمتی اعم از مرمت دیوارهای پیرامونی، ساماندهی محوطه، سبک‌سازی بام و بام‌سازی، عایق‌کاری رطوبتی، اجرای کف‌فرش آجری، پاکسازی جداره‌های داخلی چاه‌خانه و نماچینی با تخصیص هزینه‌ای معادل ۲ میلیارد ریال انجام شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: همچنین طرح مرمت سه چاهخانه دیگر در باغستان سنتی قزوین با مشارکت مالکین در دستور کار قرار دارد که با شروع طرح اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نورانی یادآور شد: بنای چاهخانه‌ها سازه‌های معماری از جنس آجر هستند که در گذشته در مکان‌های عمومی محله‌های باغستان احداث شده‌اند و عمده کاربری آنها به‌عنوان استراحت گاه باغبانان، محل نگهداری وسایل آنها و خشک کردن محصولات و به‌خصوص در فصل محصول کاربرد داشته است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha