منابع صهیونیست: انتظار پیشرفتی در مذاکرات پنجشنبه درباره آتش‌بس در غزه نیست

تهران - ایرنا - منابع رژیم صهیونیستی با کم اهمیت دانستن مذاکرات برنامه ریزی شده برای روز پنجشنبه ۱۵ آگوست ( ۲۵ مرداد ۱۴۰۳) در مورد دستیابی به آتش بس در نوار غزه و توافق برای مبادله اسرا بین رژیم اسرائیل و جنبش حماس پیش بینی کردند که این مذاکرات پیشرفتی نخواهد داشت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شبکه رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل به نقل از منابع صهیونیستی گفت که نشست روز پنجشنبه پیشرفتی را به همراه نخواهد داشت، بلکه صرفا هدف آن، به حرکت درآوردن مذاکرات تبادل اسیران است.

این منابع با اشاره ضمنی به اختلاف بین تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی و شخص «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کردند: عدم پیشرفت در مذاکرات باعث ایجاد تنش در روابط بین تیم مذاکره کننده و مقامات سیاسی شده است.

پیش از این رسانه های رژیم صهیونیستی فاش کردند که تیم مذاکره کننده با نتانیاهو دچار اختلاف است زیرا هر بار که این تیم با دستور العمل تعیین شده برای مذاکرات اعزام می شود، نتانیاهو با مطرح کردن خواسته ها و شرط و شروط جدید در حین مذاکرات، دستورالعمل را به هم می ریزد و آنها دست خالی از مذاکرات برمی گردند.

این منابع صهیونیستی همچنین ابراز عقیده کردند: هدف فعالیت های آمریکا که منطقه شاهد آن خواهد بود، فشار بر اسرائیل و حماس برای دستیابی به توافق است.

خانواده‌های اسرای رژیم صهیونیستی نیز نتانیاهو را مقصر و باعث مانع تراشی در دستیابی به توافق آتش بس با جنبش حماس می دانند. آنها در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کردند که نتانیاهو به جای دستیابی به توافق برای تبادل اسیران، برای تشدید اوضاع تلاش می‌کند.

خانواده اسیران صهیونیست با اشاره به اینکه پیشنهادی برای تبادل اسیران وجود دارد و ممکن است این آخرین فرصت برای بازگرداندن زنده اسیران صهیونیست از نوار غزه باشد، این سوال را مطرح کردند که چگونه ممکن است نتانیاهو با در نظر گرفتن محاسبات سیاستی جنایتکارانه، به قیمت جان فرزندان ما اهمیت دهد.

این خانواده ها خواستار عدم بازگشت تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی از مذاکرات پنجشنبه آینده تا زمان دستیابی به توافق مبادله اسیران شدند و تاکید کردند: برای همه روشن است که تا زمانی که جنگ ادامه دارد، معامله تبادل اسیران حاصل نخواهد شد.

مصر، قطر و آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه ای از رژیم اسرائیل و جنبش حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

دوحه و قاهره پیش از این میزبان مذاکرات آتش‌بس بوده‌اند، با این وجود، ماه‌ها مذاکره به علت کارشکنی کابینه نتانیاهو نتیجه ای برای برقراری آتش بس نداشته است.

در بیانیه مشترک مصر، قطر و آمریکا آمده است که زمان آن رسیده است تا توافق آتش‌بس صورت گیرد و اسرا آزاد شوند و این سه کشور طی ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا چارچوبی که اکنون روی میز است را ایجاد کنند و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است.

در بیانیه دفتر نتانیاهو در واکنش به این بیانیه آمده است: پس از پیشنهاد آمریکا و میانجی‌ها، اسرائیل در ۱۵ ماه اوت هیاتی از مذاکره‌کنندگان را به محل مورد توافق اعزام خواهد کرد تا جزئیات اجرای توافق را نهایی برساند.

این درحالی است که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی خواستار رد مذاکرات برای برقراری آتش بس شده و گفته است: نباید در دام کشورهای میانجی بیفتیم که می خواهند توافقنامه تسلیم شدن را بر ما تحمیل کنند.

او افزوده است: از نتانیاهو می خواهم با توافق پیشنهادی جدید درباره مبادله اسرا موافقت نکند چرا که زمان توقف جنگ فرا نرسیده و برقراری هرگونه آتش بس باید منوط به نابودی حماس باشد.

«بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز موضعی مشابه اسموتریچ گرفته و خواهان عدم مذاکره شده است.

این درحالی است که «گدعون لوی» تحلیلگر و نویسنده صهیونیست اخیرا به روزنامه نیویورک تایمز گفت: هدف نتانیاهو هیچ وقت، آزادسازی اسیران اسرائیلی نبوده است و او همچنان برای تشدید درگیری تلاش می کند.

رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲)، جنگ ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که منجر به شهادت بیش از ۳۹ هزار نفر، زخمی شدن بیش از ۹۱ هزار نفر، ناپدید شدن ۱۰ هزار نفر و نیز کوچ اجباری نزدیک به ۲ میلیون نفر از ساکنان این منطقه شده است.

علاوه بر این، ۷۰ درصد از منازل و زیرساخت های نوار غزه در این جنگ به شدت تخریب شده اند و محاصره رقت بار و بحران انسانی شدید در کنار قحطی و گرسنگی بی سابقه، جان ساکنان این منطقه را تهدید می کند.

باوجود همه این جنایت ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که پس از بیش از ۱۰ ماه جنگ، هنوز نتوانسته به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha