۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 1179
کد خبر: 85565009
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

۸۰ درصد مساحت زراعت چوب ایران در خوزستان انجام می‌شود

اهواز - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: ۸۰ درصد مساحت زراعت چوب ایران در استان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا سید جمال موسویان روز یکشنبه در نشست با دستگاه‌ها و شرکت‌های مجری طرح زراعت چوب در خوزستان که در محل استانداری برگزار شد اظهار کرد: طرح زراعت چوب در استان خوزستان از سال ۱۴۰۲ به مساحت ۳۰۰ هزار هکتار شروع شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید در زمان چهار سال، ۳۲۰ میلیون اصله درخت در استان کشت شود.

وی با اشاره به ایجاد ده‌ها هزار فرصت شغلی مستقیم از طریق اجرای طرح زراعت چوب استان بیان کرد: این طرح در راستای طرح بزرگ و مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران انجام می شود که ۳۲ درصد آن در استان خوزستان است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان افزود: برخی صنایع آلاینده همچون نفت، فولاد، نیشکر و پتروشیمی به منظور جبران بخشی از خسارات وارده به محیط زیست استان باید نسبت به خرید و تامین نهال برای کاشت در عرصه ها، آبیاری و مراقبت از آنها و همچنین درختکاری حاشیه جاده‌ها، اقدامات لازم را انجام دهند.

موسویان گفت: علاوه بر ۳۰۰ هزار هکتار زراعت چوب در استان، بنا شد طی چهار سال آینده ۱۴۰ هزار هکتار درختکاری توسط شرکت‌های استان انجام شود.

وی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که با چهار شرکت فولاد خوزستان، مناطق نفتخیز جنوب، نیشکر و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام شده ۴۰ میلیون نهال اکالیپتوس از بخش خصوصی خریداری شده که نسبت به کاشت آنها اقدام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: با کاشت این تعداد درخت در استان، میزان درجه هوا و ریزگردها کاهش یافته همچنین این موضوع باعث باروری طبیعی ابرها و افزایش میزان بارندگی می‌شود.

وی افزود: به واسطه درخت اکالیپتوس کارخانجات خوبی در استان راه اندازی شده که در زمینه تولید عسل، زغال، اسانس، کود و کمپوست فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایرنا بر اساس تحقیقات انجام شده بنا شد کشت گونه درخت اکالیپتوس در قالب طرح زراعت چوب در سطح ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در دستور کار قرار گیرد و برای حدود ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی طرح زراعت چوب از سوی تشکل‌ها، تعاونی‌ها و گروه‌های مردمی درخواست داده شده که ۵۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از این رقم جهت تولید کاغذ، ام دی اف و سایر محصولات مرتبط به قرارداد رسیده است.

پروژه تعیین اراضی مستعد زراعت چوب با استفاده از اکالیپتوس در استان خوزستان” توسط موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از ابتدای ۱۳۹۸ آغاز شد. براساس نتایج این پروژه، مشخص شد که استان خوزستان پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه زراعت چوب با اکالیپتوس دارد. براساس نتایج به‌دست آمده، وسعت اراضی با پتانسیل بسیار مناسب برای زراعت چوب اکالیپتوس در استان خوزستان، بیش از ۵۰۰ هزار هکتار برآورد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha