بررسی ابعاد فوت دختر ۹ ساله ارومیه‌ای در پارک منطقه فردوسی

ارومیه- ایرنا- فوت دختر بچه ای ۹ ساله در یکی از پارک‌های ارومیه خبری بود که دل همه را داغدار کرد اما باید دید عوامل و علت این حادثه چه بود که علاوه بر روشن شدن این موضوع، از اتفاقات مشابه در آینده نیز می توان جلوگیری کرد چراکه این امر خواسته ای همگانی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خبر درگذشت دختر ۹ ساله ای در یکی از پارک های منطقه فردوسی ارومیه بر اثر برق‌گرفتگی همچنان باعث حزن و اندوه عمیق در میان شنوندگان این خبر است.

در اولین اقدام، بر آن شدیم تا بدانیم علت این فوت چه بوده است که بلافاصله متوجه شدیم، برق گرفتگی در پارک علت آن به شمار می رود و همین امر تعجب بسیاری برایمان ایجاد کرد که مگر می شود در پارک برق گرفتگی داشته باشیم.

نخستین امری که برای پیگیری موضوع مورد توجه خبرنگاران قرار می گیرد، پرسیدن از نیروهای امدادی است که سراغ اورژانس رفتیم تا صحت این خبر را تایید کند.

اورژانس: فرد حادثه دیده از طریق خانواده به بیمارستان منتقل شد

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در این باره به ایرنا گفت: بلافاصله پس از اطلاع از موضوع برق گرفتگی دختر بچه‌ای ۹ ساله در محل مشخص، واکنش سریع نشان دادیم اما خانواده یا افراد نزدیک به حادثه، وی را سریعا به بیمارستان منتقل کرده بودند و به اورژانس منتظر نشده‌اند.

فرزین رضازاده افزود: قبل از دست زدن به مصدوم، باید از این نکته مطمئن شد که تماس با منبع الکتریکی قطع شده است و همچنین به منظور خنک کردن سوختگی‌ها، موضع آسیب (در نقاط ورود و خروج جریان برق) را با مقدار زیادی آب سرد باید شست.

با توجه به ورود به موقع کادر درمانی و بیمارستان‌ها اما نتیجه‌ای حاصل نشد و متاسفانه دختر کوچک مدرسه‌ای که فقط سوم ابتدایی می‌خواند، بر اثر اهمال کاری یا هر مبنای دیگر جان خود را از دست داد.

ادامه ماجرا این چنین نمی‌ماند چراکه دادگستری هم پای خود را بر میان می‌گذارد و اتفاقا به دنبال مقصر است.

دادگستری: هیچ اغماضی با مسببین ماجرا نخواهد شد

رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی طی دستوری به دادستان ارومیه بررسی علل فوت دختر بچه ارومیه ای در پارک فردوسی و برخورد قاطع قانونی با مسببان را خواستار شد.

ناصر عتباتی با اعلام اینکه پرونده ای در این زمینه در بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل شده است، اظهار کرد: علل وقوع این حادثه ناگوار در دست بررسی است و هیچ گونه اغماضی با مسببان پذیرفته نخواهد شد.

وی با ابراز همدردی با خانواده این مرحومه افزود: با تمام وجود از این حادثه غم انگیز متاثر هستیم و به خانواده متوفی اطمینان خاطر می دهیم دستگاه قضایی در احقاق حق ایشان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه هم در خصوص حادثه برق‌گرفتگی پارک فردوسی در اطلاعیه‌ای آورده است: این سازمان به عنوان متولی اصلی مدیریت و نگهداری پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی عمومی و فضاهای سبز شهری همواره در تلاش بوده و هست تا در ایجاد فضاهای سالم و با نشاط شهری برای برخورداری شهروندان فهیم ارومیه، نقش و وظایف ذاتی خود را به نحو احسن انجام دهد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: ولی وجود برخی موانع موجود در این زمینه که هر از گاهی در بروز حوادث ناگوار نقش تعیین کننده دارند، موضوعی است که شهروندان نسبت به آن آگاهی دارند ضمن اینکه بنا به اظهارات شهروندان ساکن در محل حادثه، دستکاری و تخریب سیستم روشنایی موجود در پارک از سوی معتادان، عامل اصلی بروز حادثه برق‌گرفتگی فرزند عزیزمان بوده و نه تنها خانواده معزا بلکه همه ما را عزادار ساخته است.

در ادامه این اطلاعیه اظهار شده است: با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی واحدهای مرتبط این سازمان چه در بحث ایجاد فضاهای بانشاط شهری و چه در زمینه نگهداری بهینه آنها که با توجه به گستردگی جغرافیایی، از ظرفیت پیمانکاران بخش خصوصی نیز برای نیل به اهداف سازمانی استفاده می‌شود کنترل و نظارت جدّی بر فعالیت پیمانکاران نگهداری فضای سبز همواره در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار داشته و قطعاً همیاری و همراهی شهروندان در زمینه اطلاع‌رسانی از صدمات یا آسیب‌های وارده از سوی معتادان به زیرساخت‌های شهری در ارتقای کیفیت ارائه خدمات سازمان نقش بسیار اثرگذاری را ایفا می کند.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه با ابراز تأسف از وقوع این حادثه تلخ آورده است: با احترام به حساسیت به‌جا و ارزشمند افکار عمومی جامعه، همچون گذشته برنامه‌ریزی جدی برای شناسایی هرگونه عوامل مخل در حوزه ارائه خدمات به شهروندان را در دستور کار خود قرار داده است تا با همراهی بسیار ارزشمند شهروندان و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط، زمینه‌ها و بسترهای وقوع چنین حوادث ناگواری را از بین برده و محیطی شاداب و عاری از هرگونه عوامل حادثه‌ساز فراهم کند.

شهرداری ارومیه به مسئولیت خود در حادثه برق‌گرفتگی کودک ارومیه‌ای واقف است

شهردار ارومیه نیز در این باره در جلسه ای که در شورای اسلامی شهر برگزار شد، گفت: فوت کودک ارومیه‌ای به دلیل برق‌گرفتگی موضوعی است که نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت، منتظر اعلام نظر کارشناسان هستیم و با مقصران حادثه برخورد می‌شود.

حسین مهدی‌زاده افزود: طی جلسه‌ای با حضور دادستان عمومی و انقلاب ارومیه، بازرس کل و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه و پیمانکار برگزار و مقرر شد با بررسی ابعاد مختلف این حادثه، هر نهاد و ارگان براساس کوتاهی و قصورات پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین شهرداری ارومیه و شرکت توزیع نیروی برق استان منعقد شده و بر اساس آن شرکت مجوز استفاده پارک‌ها از شبکه برق را صادر کرده، اظهار کرد: ساماندهی و بررسی امنیت سیستم روشنایی پارک‌ها نیز برعهده این شرکت بوده و ساماندهی پارک فردوس به پیمانکار سپرده شده بود که پیمانکار نیز در این زمینه مسئولیتی بر عهده دارد.

شهردار ارومیه ادامه داد: همه این موضوعات باعث نمی‌شود شهرداری ارومیه از وظیفه خود شانه خالی کند چرا که با وجود برون‌سپاری پروژه‌ها، نظارت بر حسن انجام کار بر عهده شهرداری ارومیه بوده و در این میان شهرداری ارومیه خود را مسئول می‌داند.

وی با تاکید بر اظهار نظر مادر متوفی که این پارک محل تجمع معتادان بوده و چندین بار با کلانتری محل تماس گرفته شده همچنین به ۱۳۷ شهرداری نیز اطلاع داده شده بود، افزود: در این راستا گزارش‌های تماس‌ این سامانه در یک سال گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت کوتاهی، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

مهدی‌زاده با ابراز اینکه حادثه پیش آمده بسیار دلخراش است، افزود: مباحث ایمنی در حوزه پارکها و ایمنی در تردد و معابر شهری نیازمند بازنگری در ساختارها است.

وی یادآور شد: برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده، شهرداری ارومیه و شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی در نظر دارد برق‌رسانی هوایی را جایگزین برق‌رسانی زمینی کند.

شرکت برق: ایجاد و رسیدگی به روشنایی پارک ها جزو وظایف شهرداری است

شرکت برق نیز پس از این جریانات تصمیم گرفت بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کند که ضمن تسلیت و ابراز تاسف از حادثه پیش آمده در ادامه این بیانیه گفته است: شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در پاسخ به سخنان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه در صحن شورا جهت روشن شدن ابعاد موضوع به استحضار می رساند ایجاد و رسیدگی به روشنایی پارک ها، میادین و زیرگذرها و پل ها و رسیدگی به تاسیسات داخلی آن ها جزو وظایف شهرداری است و شرکت توزیع نیروی برق دخل و تصرفی در این مورد ندارد؛ در خصوص حادثه پیش آمده در پارک خیابان فردوسی ارومیه، انشعاب غیرمجاز پارک مذکور طی چندین عملیات توسط اکیپ های اجرایی شرکت توزیع نیروی برق جمع آوری و اخطار های لازم جهت برقرار نمودن انشعاب مجاز برای شهرداری ارومیه ارائه شده است که متاسفانه تا کنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در پاسخ به اظهارات شهردار ارومیه مبنی بر وجود تفاهم نامه ای فی ما بین شهرداری ارومیه و شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در خصوص مسئولیت این شرکت در تامین برق شبانه پارک ها و بررسی ایمن سیم روشنایی آن ها، به اطلاع می رساند که هیچگونه تفاهم نامه ای در این زمینه با شهرداری ارومیه منعقد نشده است و همانگونه که قبلا نیز اشاره شده ایجاد و رسیدگی به روشنایی پارک‌ها، میادین و زیرگذرها و پل ها و رسیدگی به تاسیسات داخلی آن ها جزو وظایف شهرداری است.

و در خاتمه این بیانیه شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با جملات غیرحرفه‌ای از شهروندان خواسته است: از اظهار نظرهای غیرکارشناسی تا روشن شدن ابعاد موضوع توسط مراجع ذیصلاح خودداری نموده و ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده کودک فوت شده؛ این شرکت آمادگی خود را جهت همکاری با مراجع مذکور جهت دستیابی به این مهم اعلام می دارد.

به گزارش ایرنا، با توجه به رسیدگی موضوع از طریق قوه قضاییه و حضور دادستان ارومیه به همراه مدیران نهادهای مسوول در محل وقوع حادثه، امید می رود که ابعاد این حادثه به زودی آشکار شده و در صورت تقصیر، ضمن بررسی جرم مسببان، پیش بینی های لازم در اماکن عمومی صورت گیرد تا خانواده های دیگری به علل مشابه یا با سهل انگاری هر نهاد مسوولی، داغدار نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha