۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۴
کد خبرنگار: 5454
کد خبر: 85565183
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

«مدرنیزاسیون» به سبک چینی برای ارائه فرصت‌های جدید همکاری چین و ایران

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۴
کد خبر: 85565183
«زونگ پی‌وو»  سفیر چین در ایران
«مدرنیزاسیون» به سبک چینی برای ارائه فرصت‌های جدید همکاری چین و ایران

تهران-ایرنا- مدرنیزاسیون به سبک چینی فرصت‌های جدیدی را برای همکاری چین و ایران به ارمغان خواهد آورد. چین و ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مستمری در همکاری‌های عملی در زمینه ‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی و غیره داشته ‌اند و پتانسیل همکاری‌های دوجانبه به تدریج آزاد شده است.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، سفیر چین در ایران در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، به آغاز دوره جدیدی از «مدرنیزاسیون چینی» در کشورش پرداخته و ضمن پیشنهاد بهره برداری از این الگو، از اعلام آمادگی پکن برای همکاری بیشتر با تهران به منظور رساندن مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به سطح جدیدی نوشته است.

متن این یادداشت در ادامه آمده است:

اخیراً در تعاملاتم با همه اقشار در ایران، احساس کردم مردم ایران توجه زیادی بر توسعه و پیشرفت کشور چین دارند و اغلب از دو کلمه کلیدی «اصلاحات و گشایش» و «مدرن سازی به سبک چینی» یاد می‌کنند.

چندی پیش، توجه جهانیان به برگزاری موفقیت آمیز سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) در پکن جلب شد که سیگنالی قوی به جهان منتشر کرد، مبنی بر اینکه چین در عصر جدید پرچم اصلاحات و گشایش را بالا نگه خواهد داشت و طرحی را برای تعمیق اصلاحات جامع و توسعه مدرن سازی به سبک چینی ترسیم کرد. در این جلسه مجموعا بیش از ۳۰۰ اقدام اصلاحی مهم مطرح و بر توسعه با کیفیت بالا به عنوان وظیفه اصلی در راستای ساختن کشوری سوسیالیستی مدرن در همه جانبه پافشاری شد و همچنین بر لزوم ایجاد یک سیستم اقتصادی بازار سوسیالیستی در سطح بالا، بر بهبود مکانیسم سیستم برای ارتقای توسعه با کیفیت بالا، بر تکمیل سیستم حکمرانی اقتصاد کلان و ترویج گشایش در سطوح بالا به دنیای خارج وغیره تأکید شد.

این جلسه اهداف مشخص و وظایف مهمی را راه اندازی کرده که تا سال ۲۰۲۹ هشتادمین سالگرد تأسیس چین جدید همه اقدامات اصلاحی محقق خواهد شد که چین بر این مهم سرشار از اعتماد به نفس است زیرا اقتصاد چین از کمال انعطاف پذیری، پتانسیل و سرزندگی برخوردار است. در نیمه اول سال، ۲۰۲۴ در مواجهه با محیط داخلی و خارجی حتی پیچیده تر و نامطمئن تر، اقتصاد چین به بهبود و جهش خود ادامه داد و توسعه با کیفیت بالا به طور پیوسته با حرکت مثبت در حال پیشرفت است.

مبانی اقتصادی چین ثابت می‌کند در نیمه اول امسال، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین ۶۱.۷ تریلیون یوان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۰ درصد افزایش داشت که قابل ستایش است برای یک میگا اقتصاد که به رشد ۵ درصدی به عنوان سرعت متوسط تا بالا دست یابد. نگاهی به مختصات جهانی، عملکرد اقتصادی چین جایگاه جلوتر دارد که نرخ رشد خود را بسیار سریعتر از اقتصادهای بزرگ دیگر مانند آمریکا، کشور ها درمنطقه یورو و ژاپن تحقق بخشد. اخیرا بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سایر نهادهای بین المللی انتظارات خود را برای رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ افزایش داده اند. در نیمه اول امسال، حجم واردات و صادرات کالاهای چین به ۲۱.۲ تریلیون یوان رسید و یک رکورد جدید برای مدت مشابه در تاریخ زد که بدون شک نقطه روشنی دیگر نیز محسوب می شود.

اقتصاد چین در حال انتقال به مرحله توسعه با کیفیت بالا است. ادامه انتشار اثرات سیاست های کلان اقتصادی و توسعه شتابان نیروهای مولد جدید از تحول و ارتقاء اقتصاد چین حمایت نموده است. در نیمه اول امسال، صنعت تولید با فناوری پیشرفته چین عملکرد فوق‌العاده ‌ای داشت، به طوری که ارزش افزوده صنعت تولیدی با فناوری پیشرفته بیش از مقیاس، ۱۵.۸٪ از ارزش افزوده کل صنعت بیش از مقیاس را به خود اختصاص داد. سرمایه گذاری در صنعت فناوری پیشرفته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۶ درصد افزایش یافته و تولید محصولات هوشمند و سبز جدید مانند خودروهای انرژی جدید، روبات های خدماتی، مدارهای مجتمع و باتری های خورشیدی به نرخ رشد دو رقمی رسید. سرعت توسعه صنایع پیشرفته، هوشمند و سبز در حال افزایش و انرژی جنبشی جدید برای رشد اقتصادی دائما در حال ظهور است.

مدرنیزاسیون به سبک چینی فرصت های جدیدی را برای همکاری چین و ایران به ارمغان خواهد آورد. چین و ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مستمری در همکاری‌های عملی در زمینه ‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی و غیره داشته ‌اند و پتانسیل همکاری‌های دوجانبه به تدریج آزاد شده است. چین برای سال‌ها بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است و در پس‌زمینه حرکت ناکافی بهبود اقتصاد جهانی، روابط اقتصادی و تجاری چین و ایران انعطاف‌پذیری خود را نشان داده است. در سال جاری تاکنون، گروه‌های استانی و محلی دو کشور به طور فعال از یکدیگر بازدید داشته اند، تبادلات پرسنلی مکرر بوده و شرکت های دو کشور با شور و شوق در رویدادهای مختلف اقتصادی و تجاری شرکت کرده اند از جمله ۱۳۵ مین دوره نمایشگاه کانتون و نمایشگاه ایران اکسپو.

در مرحله بعدی، چین به طور پیوسته سطوح همکاری های خود را با سایر کشورهای جهان در زمینه های تجارت، سرمایه گذاری و صنعت ارتقاء خواهد داد و همچنین توسعه جدید مدرنیزاسیون به سبک چینی فرصت های جدیدی را برای همه کشورهای جهان از جمله ایران فراهم خواهد کرد. چین آمادگی دارد با ایران دست در دست از یکدیگر حمایت کرده و باهم تلاش کنیم هرچه بیشتر نتایج همکاری دوجانبه را به دست بیاوریم تا رابطه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران را به سطح جدیدی برسانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha