کتابخانه در حال ساخت آزادگان دزفول دومین کتابخانه بزرگ خوزستان است

دزفول – ایرنا –  مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: کتابخانه در حال ساخت آزادگان دزفول دومین کتابخانه بزرگ خوزستان پس از کتابخانه مرکزی اهواز است که ۳۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، عباس حسین زاده روز دوشنبه در نشست انجمن کتابخانه های شهرستان دزفول در سالن نشست های فرمانداری این شهرستان، افزود: کتابخانه بزرگ آزادگان سال ۱۳۹۷ کلنگ زنی ولی به دلیل تامین نشدن اعتبار سال ها عملیات اجرایی آن متوقف شد.

وی ادامه داد: این طرح مهم زیرساختی از سال گذشته با همت فرمانداری ویژه دزفول و اداره کل کتابخانه‌های خوزستان طی ماه های اخیر از سر گرفته شد.

حسین زاده با بیان اینکه اسکله فلزی این کتابخانه ۹۰ درصد و کل طرح ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این کتابخانه در ۲ طبقه و با زیربنای ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع در منطقه آزادگان دزفول در حال ساخت است که تخصیص اعتبار برای تکمیل این طرح مهم به طور مستمر در حال پیگیری است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان اینکه گام های مهمی برای تقویت کتابخانه ها در دزفول برداشته شده است، اظهارکرد: ۱۵ باب کتابخانه نهادی و تعدادی سالن و پانسیون مطالعاتی در این شهرستان وجود دارد که این تعداد کتابخانه برابر کلان شهر اهواز است.

وی نبود کتابخانه در شهرهای تابعه دزفول را یکی از خلاهای مهم زیرساختی این شهرستان دانست و افزود: افزایش تعداد کتابخانه های خوزستان از جمله اولویت های نهاد کتابخانه ها در این استان است که با توجه به کمبود اعتبارات تخصیصی، تحقق این مهم نیازمند همراهی تمام دستگاه‌ها در شهرستان های خوزستان است.

حسین زاده ادامه داد: نبود کتابخانه در منطقه زیباشهر، شهر چغامیش، سیاه‌ منصور و سایر شهرهای تابعه دزفول نیاز به فکر اساسی دارد و در این مسیر مشارکت همه دستگاها، ظرفیت های شهرستان به ویژه بخشداری ها و شهرداری های شهرهای تابعه ضروری است.

وی افزود: اداره کل کتابخانه های خوزستان این آمادگی را دارد تا در صورت در اختیار قرار گرفتن مکان در شهرهای تابعه دزفول به این نهاد پس از تایید استحکام بنا توسط کارشناسان اداره کل نهاد کتابخانه ها، اقدام به تجهیز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان اهتمام شهرداری های شهرهای تابعه دزفول برای پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: پرداخت سهم نیم درصد درآمدهای شهرداری ها به کتابخانه ها تکلیف قانونی است که انتظار از شهرداری های دزفول توجه به این مهم است.

وی با بیان اینکه اداره کل کتابخانه های خوزستان تنها اداره کل در کشور است که سند راهبردی مصوب دارد، افزود: عملکرد شهرستان ها بر اساس ۱۸ شاخص و تحقق برنامه های تعریف شده این سند ارزیابی می شود.

حسین زاده تخصیص نشدن اعتبارات را مهمترین چالش توسعه کتابخانه ها در خوزستان دانست و بیان کرد: محدودیت اعتبارات موجب شده تا نهاد کتابخانه ها امکان تعریف هیچ طرح جدید کتابخانه ای را نداشته باشد به همین دلیل توسعه کتابخانه ها در شهرستان نیازمند همکاری شهرداری ها وسایر دستگاه ها به صورت مشارکتی است.

وی افزود: اگر مکانی در شهرهای تابعه و روستاهای پرجمعیت دزفول وجود دارد که دارای ورودی مستقل است و از نظر استحکام مورد تایید کارشناسان نهاد کتابخانه قرار گیرد، در صورت واگذاری به نهاد کتابخانه، این اداره کل آمادگی تجهیز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن را به عنوان کتابخانه دارد.

دزفول، نیازمند ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و کتابخانه ای است

فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست با تاکید بر چاره اندیشی برای افزایش سرانه مطالعه در این شهرستان گفت: ارتقای زیرساخت های فرهنگی و کتابخانه ای در دزفول نیازمند برداشتن گام های بلند و موثر بیشتری است.

وی ادامه داد: ایجاد کتابخانه در شهرها و روستاهای بزرگ فاقد کتابخانه دزفول با استفاده از ظرفیت های داخلی شهرستان و حمایت های مالی اداره کل کتابخانه ها مورد تاکید است.

خردمند گفت: برخی مناطق شهر دزفول مانند زیباشهر با داشتن جمعیت بالا، فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت های فرهنگی است که ایجاد کتابخانه در آن منطقه بخشی از کمبود سرانه فرهنگی این منطقه را رفع می کند.

وی افزود: تعداد زیادی از شهرداری های دزفول علاوه بر پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها، کمک های مهمی برای گسترش کتابخانه ها در شهرهای تابعه این شهرستان انجام داده اند که قابل تجلیل است.

فرماندار ویژه دزفول، افتتاح کتابخانه آزادگان دزفول پس از سال ها تعطیلی طی ماه های اخیر را اقدامی ارزشمند دانست و ادامه داد: کتابخانه ای در روستای محمد ابن جعفر طیار ذیل آموزش و پرورش وجود دارد که تجهیز آن برای استفاده دانش آموزان و عموم مردم نیازمند کار جمعی و همکاری آموزش و پرورش است.

وی افرود: استفاده از تمام ظرفیت های موجود در شهرستان و کار جمعی میان دستگاه ها لازمه توسعه کتابخانه ها در این شهرستان است.

بخش چغامیش با هفت هزار سال پیشینه تاریخی، کتابخانه ندارد

بخشدار چغامیش نیز در این نشست با بیان اینکه این بخش با هفت هزار سال پیشینه و داشتن نخستین دانشگاه جهان فاقد کتابخانه است، گفت: بخش چغامیش دارای ۲ شهر پرجمعیت و تاریخی جندی شاپور و چغامیش و روستاهای پرجمعیتی مانند بهشتی و خیبر است که احداث کتابخانه در این شهرها ضروری است.

حسین رحیمی افزود: پیگیری هایی برای تخصیص مکان و احداث کتابخانه در شهرها و روستاهای پرجمعیت بخش چغامیش انجام شده که مساعدت اداره کل کتابخانه های خوزستان در این زمینه ضروری است.

به گزارش ایرنا، شهرستان دزفول در حال حاضر دارای ۲۰ کتابخانه است که از این تعداد ۱۵ باب عمومی و پنج باب مشارکتی است.

جمعیت شهرستان دزفول با روندی رو به افزایش براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ بالغ بر ۴۴۵ هزار نفر، سی‌امین شهرستان پرجمعیت کشور و دومین شهرستان پرجمعیت خوزستان است.

شهرستان دزفول دارای چهار بخش مرکزی، چغامیش، سردشت و شهیون و ۱۲ شهر است. شهرهای صفی آباد، شمس آباد، حمزه، میانرود، امام، سالند، دزفول، سیاه منصور، چغامیش، شهیون، منتظران و جندی شاپور شهرهای تابعه شهرستان دزفول هستند.

کتابخانه در حال احداث مرکزی دزفول(آزادگان) دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن‌های مطالعه برادران و خواهرانٰ، بخش مرجع، کافی نت، بخش نشریات، بخش اداری، بخش کودک، نمازخانهٰ، آمفی تئاتر و همچنین بخش نابینایان، ناشنوایان و مطالعه خصوصی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha