ظرفیت واگذاری زمین در شهرک صنعتی «کاویان» فریمان تکمیل شد/ قطع برق چالش جدی

مشهد-ایرنا- مدیر عامل شهرک صنعتی «کاویان» شهرستان فریمان گفت: اکنون زمینی برای واگذاری به سرمایه‌گذار جدید در این شهرک صنعتی خراسان رضوی وجود ندارد و ظرفیت آن تکمیل شده است.

وحید تعقیبی روز سه‌شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: شهرک صنعتی کاویان در ۴۵ کیلومتری مشهد واقع شده است، ۷۰۰ هکتار وسعت در سه فاز دارد که بزرگترین شهرک استان به لحاظ وسعت است، ۳۳۹ واحد صنعتی فعال در رسته‌های مختلف فلزی، غیرفلزی، شیمیایی، صنایع غذایی، صنایع نساجی و سلولزی و ۳۰ واحد خدماتی در آن فعالیت دارند.

وی بیان کرد: در این شهرک هشت هزار نفر به صورت مستقیم و به ازای هر نفر از این تعداد، ۲ نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت دارند، عمده محصولات در این شهرک صادراتی است و ارزآوری بالایی برای کشور دارد، شیشه باکیفیت این شهرک به کشورهایی مانند اسپانیا و چین صادر می‌شود.

هزار و ۵۰۰ هکتار به شهرک صنعتی کاویان اضافه می‌شودمدیر عامل شهرک صنعتی فریمان با بیان اینکه هیچ زمینی برای واگذاری به سرمایه‌گذار جدید در شهرک صنعتی کاویان وجود ندارد، گفت: موافقت مسوولان برای اجرای طرح توسعه این شهرک و اضافه شدن هزار و ۵۰۰ هکتار به این شهرک گرفته شده و فرآیند اداری آن در حال انجام است.

وی با اشاره به وجود ۱۰ واحد صنعتی غیرفعال در این شهرک بیان کرد: اقدامات زیادی در قالب کلینیک صنعت برای رفع مشکلات این واحدها انجام گرفته اما به دلیل مشکلات مدیریتی آنها قابل احیا نبودند، لذا امتیاز آب، برق و گاز و مخابرات آنها گرفته شده و به سرمایه گذار جدید واگذار خواهد شد.

تعقیبی اظهار کرد: هم اینک هیچ کدام از واحدهای صنعتی در شهرک فریمان در تملک بانک‌ها قرار ندارند، پیش از این نیز ۱۱ واحد صنعتی از این شهرک در تملک بانکها بود که با وساطت دادگستری استان از تملک بانکها خارج شد، ۵۷ واحد صنعتی جدید در این شهرک در حال راه‌اندازی است.

ظرفیت واگذاری زمین در شهرک صنعتی «کاویان» فریمان کامل شد/ قطع برق چالش جدی

مزیت‌های شهرک صنعتی کاویان

وی به مزیتهای فعالیت در شهرک صنعتی کاویان اشاره و بیان کرد: معافیت ۱۳ ساله مالیاتی در زمره مزیت های این شهرک است که باعث شده صنایع بزرگ در این شهرک مستقر شوند، دسترسی به راه آهن از دیگر مزیت های آن است که بزودی ایستگاه راه آهن شهرک صنعتی کاویان نیز راه‌اندازی می‌شود.

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان فریمان گفت: جاده دسترسی به این شهرک در مقایسه با محور غرب مشهد که شهرک های صنعتی توس و ماشین سازی در آن مستقر هستند، کم ترافیک تر بوده و شرایط ویژه‌ای برای توسعه صنایع به سمت شرق دارد.

نخستین مجتمع مسکونی کارگری خراسان رضوی در شهرک صنعتی کاویان ایجاد می‌شودوی اضافه کرد: به منظور حمایت از کارگران شهرک صنعتی کاویان، زمینی به وسعت ۲۰ هکتار در نزدیکی شهرک خریداری شده که قرار است ۲۲ هزار واحد مسکن کارگری با همکاری واحدهای صنعتی در این زمین ساخته و به کارگران واگذار شود که در صورت بهره‌برداری از آن نخستین مجتمع مسکونی کارگری خراسان رضوی خواهد بود.

تعقیبی بیان کرد: شهرک صنعتی فریمان مشکلی در تامین آب ندارد، از هفت چاه مستقر در این شهرک ۵۴ لیتر بر ثانیه برداشت می‌شود اما کیفیت خوبی ندارد، در همین راستا برای واحدهای صنعتی که نیاز به آب با کیفیتی نداشتند، تصفیه خانه فاضلاب راه‌اندازی شد که روزانه ۸۰۰ مترمکعب پساب را در اختیار این واحدها می‌گذارد.

وی اضافه کرد: در طرح توسعه شهرک صنعتی فریمان قرار است پساب شهر مشهد از طریق لوله کشی به طول ۷۵ کیلومتر، ۱۱ میلیون مترمکعب آب را برای این شهرک تامین کند، در صورت بهره برداری از این طرح شهرک صنعتی کاویان نخستین شهرک کشور با پایه پساب خواهد بود، برای تامین برق طرح توسعه شهرک صنعتی فریمان ایجاد یک پست ۴۰۰ کیلوولت در نظر گرفته شده است.

ظرفیت واگذاری زمین در شهرک صنعتی «کاویان» فریمان کامل شد/ قطع برق چالش جدی

مشکل قطعی برق

مدیرعامل شهرک صنعتی کاویان گفت: طبق قانون واحد صنعتی باید آخرین جایی باشد که برق آن در شرایط اضطرار قطع می‌شود،اما در شرایط کنونی برق صنایع اولین گزینه برای قطعی برق در این شرایط است.

وی افزود: هم اینک قطعی برق در شهرک صنعتی کاویان به مدت ۲ روز در هفته است، از روز گذشته قطعی برق به شب ها نیز تسری یافته است، به طوری که برق از ساعت ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ قطع می‌شود.

تعقیبی بیان کرد: دلیل اینکه کشور ۹ سال است که به ناترازی برق دچار شده، چیست، چرا اقدام موثری در این زمینه انجام نگرفته؟ به نظر می‌رسد تبعات قطعی برق برای حوزه صنعت قابل درک برای تصمیم گیران نیست زیرا زمانی که برق دوباره وصل می‌شود، برای برخی از ماشین آلات ۱۰ ساعت زمان می برد که آماده فعالیت شود.

وی گفت: قطعی برق صنایع در استان خراسان رضوی روزانه ۸۰ هزار میلیارد ریال خسارت وارد می‌کند، همین چهارشنبه گذشته قطعی یکباره برق و بدون برنامه برق توسط مرکز دیسپاچینگ کشور باعث سوختن یکی از دستگاه‌های واحد تولیدی این شهرک و خسارت ۲۰۰ میلیارد ریالی به آن شد.

قطعی برق صنایع در استان خراسان رضوی روزانه ۸۰ هزار میلیارد ریال خسارت وارد می‌کندمدیر عامل شهرک صنعتی کاویان تعقیبی افزود: ایجاد نیروگاه و تلاش دولت برای توسعه تولید برق را انکار نمی‌کنیم اما این موضوع باعث کاهش قطعی برق صنایع نشده است، به طوری که تعداد ساعات و روزهای قطعی برق برای صنایع شهرک صنعتی فریمان نسبت به ۲ سال قبل افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: هم اینک قطعی برق یک واحد تولیدی پتو با ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی انسانی در شهرک صنعتی فریمان که بیش از ۲ مگاوات مصرف برق دارد، از ۱۲ ساعت سال قبل به ۴۸ ساعت و چهار روز در هفته افزایش یافته و حتی شب ها هم برق ندارد.

تعقیبی خاطر نشان کرد: طبق قانون فلسفه شکل‌گیری شهرک های صنعتی آن بوده که با هزینه‌ای که از واحدهای صنعتی دریافت می‌کند، آب، برق، گاز و مخابرات را تا ورودی واحد تامین کند، ضمن اینکه هزینه‌ای که واحد در داخل شهرک ها برای این زیرساختها پرداخت می‌کند بیشتر از استقرار در خارج از شهرک ها است.

ظرفیت واگذاری زمین در شهرک صنعتی «کاویان» فریمان کامل شد/ قطع برق چالش جدی

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی آورده زیادی برای صنایع ندارد

مدیر عامل شهرک صنعتی کاویان گفت: صنعتگر با درک مشکلات کشور در تامین برق، پذیرفت که باید به سمت سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی یا نیروگاه سی.اچ.پی برود، دولت هم اعلام کرد که برق تولیدی این نیروگاه‌ها را خریداری و به شبکه خواهد داد و هزینه آن را در قبوض اعمال کرده و برق آنها در مواقع اضطرار قطع نخواهد شد.

وی افزود: با این تفاسیر ۲ سال است که هزینه خرید برق تضمینی از واحدهای صنعتی توسط دولت پرداخت نشده است و برق صنایع در مواقع اضطرار از سوی مرکز دیسپاچینگ کشور قطع می‌شود، بدون آنکه خسارتی به واحد داده شود، در این شرایط آیا انگیزه برای سرمایه‌گذار باقی می‌ماند؟

تعقیبی بیان کرد: به منظور راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در شهرک صنعتی فریمان، زمینی در نظر گرفته شد اما زمانی که بررسی بیشتری انجام گرفت، مشخص شد که تضمینی در عدم قطعی برق واحدهای صنعتی در صورت بهره برداری از این نیروگاه نیست.

زیرساختها و تاسیسات شهرک صنعتی کاویان فرسوده‌ است که نیاز به بروزرسانی داردوی ادامه داد: طبق قانون در زمان قطعی برق، نیاز واحدهای صنعتی باید از طریق نیروگاه خورشیدی تامین شود اما تجربه نشان می‌دهد که هیچ تضمینی در عدم قطعی برق واحدها در زمان اضطرار وجود ندارد و در صورت اعلام دولت مبنی بر قطع، برق آنها قطع خواهد شد.

مدیر عامل شهرک صنعتی فریمان به فرسودگی زیرساخت های این شهرک اشاره کرد و گفت: اکثر شهرک های صنعتی بزرگ در کشور از جمله این شهرک در خراسان رضوی تاسیسات و زیرساختهای فرسوده‌ای دارند که نیازمند به روز رسانی است، واحدهای صنعتی نیز دیگر توان مشارکت در نوسازی این تاسیسات و زیرساخت ها را ندارند.

تعقیبی اضافه کرد: به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد که از محل مالیات بر ارزش افزوده‌ای که واحدهای صنعتی پرداخت می‌کنند و سه درصد از آن در اختیار شهرداری ها قرار می‌گیرد، یک درصد به شهرک های صنعتی بازگشته و صرف نوسازی تاسیسات و زیرساخت های آن شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha