محمدی: لیگ ایران راه درازی تا حرفه‌ای شدن دارد/۲۴ سال است که درجا می‌زنیم

تهران- ایرنا- در آستانه فصل جدید لیگ برتر فوتبال، کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است که لیگ ایران با وجود گذشت ۲۴ دوره هنوز راه درازی تا حرفه‌ای‌شدن در پیش‌رو دارد.

به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین دوره لیگ برتر فوتبال در حالی از پنجشنبه با دیدار پرسپولیس و آلومینیوم اراک آغاز می‌شود که این رقابت‌ها در بیش از ۲ دهه گذشته با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و هنوز نتوانسته است به یک جایگاه استاندارد در فوتبال آسیا برسد.

اکبر محمدی، کارشناس فوتبال کشورمان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با آسیب‌شناسی لیگ برتر گفت: سال ۸۰ که اولین دوره لیگ برتر آغاز شد، پل مونی، دبیرکل وقت کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک برنامه زمان‌بندی شده را برای فوتبال ایران که آن روزها مهندس صفایی فراهانی، رئیس فدراسیون فوتبال بود، طراحی کرد و قرار بود لیگ ایران از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خیلی زود مدارج حرفه‌ای را طی کند و بتواند بر اساس استانداردهای روز فوتبال دنیا حرفه‌ای شود. با وجود این برنامه، با گذشت ۲۴ سال از آغاز اولین دوره لیگ برتر، هنوز در بسیاری از موارد با چالش روبرو هستیم و نتوانسته‌ایم لیگ برتر را به صورت حرفه‌ای سازمان‌دهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه این معضل را باید از چند زاویه بررسی کرد، اظهار داشت: لیگ برتر را از چند منظر می‌شود تحلیل کرد، نهادهای برگزار کننده مسابقات، شامل فدراسیون فوتبال، هیات‌های فوتبال و باشگاه‌ها هستند و به لحاظ سازماندهی مسئولیت برگزاری لیگ با فدراسیون فوتبال است. از طرفی در چند فصل اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا با دقت و کنترل بیشتری، موارد مدنظرش را برای بالا بردن سطح فوتبال باشگاهی در آسیا و نزدیک کردن آن به استانداردهای روز پیش‌ می‌برد.

محمدی: لیگ ایران راه درازی تا حرفه‌ای شدن دارد/ ۲۴ سال است که درجا می‌زنیم

وی افزود: کسب مجوز حرفه‌ای، بین‌المللی و ملی یکی از موضوعات مهمی است که فدراسیون فوتبال با توجه به تاکیدات AFC اجرایی می‌کند و با توجه به صحبت‌های مهدی تاج، امسال تنها ۷ تیم لیگ برتری توانستند مجوز کسب کنند و این نشان می‌دهد که راه درازی فوتبال ایران برای رسیدن به استانداردهای مدنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش‌رو دارد.

محمدی یادآور شد: فدراسیون فوتبال با سخت‌گیری مجوز حرفه‌ای را دنبال می‌کند اما این سخت‌گیری باید در این ۲۴ سال انجام می‌شد اما تا قانون محکمی وجود نداشته باشد و نهاد ناظر و مسئول برای اجرای قانون سخت‌گیری نکنند، تیم‌ها سعی‌ می‌کنند با حداقل انرژی و هزینه به مجوز حرفه‌ای برسند. این سبب شده تا باشگاه‌ها در خیلی از جاها با چالش و مشکل روبرو شوند و حتی در سال‌های قبل، استقلال و پرسپولیس نتوانستند مجوز لیگ قهرمانان بگیرند.

کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه تمرکز یک‌باره فدراسیون فوتبال برای رساندن باشگاه‌ها به استانداردهای مدنظر AFC، جهت فراهم شدن شرایط برای کسب مجوز حرفه‌ای، فشار بیشتری را به باشگاه‌ها وارد می‌کند، افزود: در این مورد ضعف اساسی داریم. برای رسیدن به معیارها مجوز حرفه‌ای مانند داشتن استادیوم، تعیین تکلیف مالکیتی باشگاه‌ها، بحث‌های حقوقی باشگاه‌ها، بلیط‌ فروشی، تیم‌های بانوان و ... هنوز فاصله زیادی تا استاندارد مورد نظر داریم و سرعت باشگاه‌ها و فدراسیون برای رسیدن به این شرایط کم است. حتی برخی باشگاه‌ها هم شاید نتوانند مجوز حرفه‌ای را به دست بیاورند که به گفته فدراسیون فوتبال سبب حذف آنها خواهد شد.

وی در ادامه با بازتعریف نهاد دیگر برگزار کننده لیگ برتر، یادآور شد: سهم هیات‌های فوتبال در برگزاری لیگ و حمایت از باشگاه‌ها کمرنگ است. آنها باید برگزار کننده یک رویداد باشند، خودشان باید متولی برگزاری مسابقات مانند سایر کشورهای جهان باشند اما در کشورمان همه چیز در فدراسیون فوتبال متمرکز شده و هیات‌ها تنها به دنبال سهم‌شان از قراردادهای فوتبال هستند و خیلی نقش‌شان سطحی است و جا برای توسعه هیات‌های فوتبال به عنوان متولی اصلی فوتبال در هر استان وجود دارد.

محمدی: لیگ ایران راه درازی تا حرفه‌ای شدن دارد/ ۲۴ سال است که درجا می‌زنیم

محمدی در ادامه به معضلی که باشگاه‌ها با آن درگیر هستند، اشاره کرد و ادامه داد: هنوز به لحاظ مدیریتی در باشگاه‌ها مشکل داریم، با توجه به نتیجه‌گرا بودن فوتبال‌مان، سیستم مدیریتی ما هنوز از ثبات جایگاه‌شان مطمئن نیستند و برنامه‌های زودبازده و خیلی نمایشی که یک روز بیشتر حضورشان را تثبیت کند، انجام می‌دهند و این در خیلی از جاها جواب نمی‌دهد و نتیجه معکوس دارد. تغییرات مدیریتی مکرر سال‌های اخیر استقلال، سپاهان و تراکتور، نشان‌دهنده فشار مدیریتی است که در این پست به مدیران وارد می‌شود. آنها هم باید نتیجه بگیرند و هم هزینه‌ها را مدیریت کنند. مدیران تخصصی فوتبالی هم کم داریم و همیشه در مقام آزمون و خطا هستیم.

مدیرعامل اسبق باشگاه پیکان با بیان اینکه برخلاف مدیریت، لیگ فوتبال ایران، نیروی انسانی غنی دارد، گفت: با توجه به این فاکتور، همه ساله لیگ تولیدات خودش را داشته، اگر چه کافی نیست اما قابل قبول است. چند بازیکن جوان و مستعد لیگ از سپاهان و گل‌گهر امسال لژیونر شدند، در حالی که انتظار می‎‌رفت، آنها چند سال دیگر در لیگ ایران بازی کنند، به تیم‌های خارجی رفتند و این شگفت‌آور بود. به هر حال با ترانسفر این بازیکنان پول وارد چرخه باشگاه‌ها و بخش بازیکن‎‌سازی می‌شود تا بتوانیم بازیکنان جوان بیشتری را کشف کنیم.

محمدی با اشاره به مشکلات سخت‌افزاری در لیگ برتر با وجود گذشت ۲۴ دوره، اظهار داشت: در بحث سخت‌افزاری، هنوز استادیوم‌های کشورمان استانداردهای لازم را ندارد و با کمبود استادیوم هم روبرو هستیم و تیم‌های بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس هنوز استادیوم ندارند و یکی از نقاط ضعف لیگ برتر که در ۲۳ سال اخیر روی هم جمع شده و در لیگ بیست و چهارم خودش را نشان می‌دهد، موضوع میزبانی تیم‌هاست که در آسیا حضور دارند.

وی افزود: استادیوم‌ها در تهران یا با مشکل چمن روبرو هستند و از سوی دیگر موضوع ورود و خروج تماشاگران و بلیط فروشی و جایگاه بانوان آن دچار مشکل است و شرایط میزبانی را ندارند. به لحاظ کمی اگر چه ورزشگاه زیاد داریم اما به لحاظ کیفی، این استادیوم‌ها شرایط میزبانی مسابقاتی در سطح لیگ برتر و مسابقات آسیایی را ندارد و این نگران‌کننده است و قابل قبول نیست.

محمدی: لیگ ایران راه درازی تا حرفه‌ای شدن دارد/ ۲۴ سال است که درجا می‌زنیم

محمدی، اذعان کرد: در صورت آسیب‌شناسی کلی لیگ برتر، در ۱۰ سال اول یعنی از ۸۰ تا ۹۰ می‌بایست آموزش برگزاری مسابقات حرفه‌ای را در سطوح مختلف می‌دیدیم و در مرحله برگزاری مسابقات، این آموزش‌ها تکمیل می‌شد و به مرحله آزمون و خطا می‌رسید اما این کار را الان انجام می‌دهیم.

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: در دهه دوم که از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ بود باید همه مشکلات لیگ برتر خودش را نشان می‌داد و برای آن راه‌حلی اتخاذ می‌شد. از سال ۱۴۰۰ به بعد انتظار یک لیگ حرفه‌ای و استاندارد مانند ژاپن، کره و استرالیا را داشتیم و لیگ ایران باید فلسفه مختص خودش را داشت و به لیگ‎‌های ژاپن و کره تنه می‌زد.

محمدی یادآور شد: اما همچنان در مرحله آزمون و خطا هستیم، قانون سقف بودجه یکی از آزمون و خطاهاست و در لیگ برتر و لیگ دسته اول چالش به وجود آورد و باعث شد تیم‌ها دچار آسیب مدیریتی، مالی و فنی شوند. البته فدراسیون فوتبال با توجه به آزمایش و خطایی که درباره قانون سقف بودجه در سال گذشته انجام شد، باید به یک راه‌حل می‌رسید. به خصوص که تیم‌های ما در لیگ نخبگان و قهرمانان باید با تیم‌هایی که بودجه نامحدودی دارند، مقابله کنند و این تعادل رقابتی را از بین می‌برد. این تعادل البته باید در لیگ برتر هم باشد و باید بین ۴ تیم اول لیگ که خیلی هزینه می‌کنند و با تیم‌هایی که کمتر به منایع مالی دسترسی دارند، یک تعادلی به وجود آورد.

وی به جنبه دیگری از این آزمون و خطاها در لیگ ایران پرداخت و گفت: آیین‌نامه‌های فنی فدراسیون دیگر مسائلی است که در مرحله آزمون و خطا هستیم. این در حالی است که باید از تجربیات دیگران استفاده می‎‌کردیم. به خصوص که چرخ دیگر اختراع شده و ما نباید دوباره دنبال اختراع آن برویم. همه این مسائل سبب شده تا برنامه زمان‌بندی شده سال ۸۰، اجرایی نشود و هنوز لیگ ایران با وجود اینکه چند روز دیگر بیست و چهارمین دوره آن برگزار می‌شود، شرایط یک لیگ حرفه‎‌ای را ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha