۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبر: 85566419
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مشتری اسپانیا در جیب کوچک ساوه

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبر: 85566419
مشتری اسپانیا در جیب کوچک ساوه

ساوه - ایرنا - یکی از واحدهای صنعتی کوچک فعال در امنیت غذایی ساوه برای ایفای نقش در باز پس‌گیری بازار محصولات ایرانی از رقبای خارجی، مشتری کشور اسپانیا را مجذوب کیفیت تولیدات ایرانی کرده است.

خبرنگار ایرنا همزمان با هفته صنایع کوچک به سراغ یکی از واحدهای صنعتی کوچک ساوه رفته که چندی پیش از سوی دانشکده علوم پزشکی این شهرستان به عنوان یکی از واحدهای نمونه و فعال در عرصه امنیت غذایی معرفی شد و اکنون مصاحبه ایرنا با اکبر غلامی مدیرعامل آن را پیش رو دارید.

این واحد تولیدی کوچک که در عرصه صنایع تبدیلی خشکبار و صادرات این محصولات فعالیت می‌کند، که به گفته مدیرعاملش، ایجاد زبان گفت و گو در بین صنایع کوچک و دولت مهمترین گام برای توسعه و شکست نخوردن این صنایع است.

ایرنا: مهمترین چالش پیش روی صنایع کوچک چیست؟

غلامی: در ۲۰ سال سابقه کار از یک واحد صنفی تا یک شرکت صنایع تبدیلی و ورود به بازارهای جهانی متوجه شدم که صنایع کوچک زبان گفت و گو ندارند به عبارتی، همه کارهای این واحدها توسط یک فرد که امکان دارد مالک یا مدیر آن باشد به دوش کشیده می‌شود.

با توجه به رویکرد علمی امروز صنایع، بدون شک پیش برد همه امور به صورت تخصصی که بتواند در رقابت با صنایع بزرگ و متوسط برای پیشرفت دوام داشته باشد از توان یک فرد خارج است و این مسئله یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی این صنایع است.

چون این صنایع همانند واحدهای متوسط و بزرگ از نیروی کافی و متخصص در زمینه‌های مختلف برخوردار نیستند در نهایت منجر به کوچک شدن هر روزه صنایع کوچک می‌شود چراکه در دنیای امروز پیشرفت بدون تخصص، علم و همگامی با بازارهای جهانی امکان پذیر نیست.

در اینجا است که نیاز به توجه ویژه دولت و دستگاه‌های اجرایی نسبت به ایجاد این زبان که همان ترویج و یادگیری شیوه‌های مدیریتی در عرصه تولید و عرضه بیش از گذشته نمایان می‌شود.

اگر بخواهیم دولت توجه و نگاه بیشتری داشته باشد، باید ببینیم کجا صنایع کوچک عدم اطلاع از قوانین داخلی و خارجی را دارند و در چه جایی توان پویش و کارهایی که در این مسیر باید انجام بدهند را ندارند؛ مواردی که دولت و دستگاه های متولی در مسیر رونق تولید باید تسهیل‌گر آن باشند.

ایرنا: چطور می‌توان زبان گفت و گو را در بین صنایع کوچک ایجاد کرد؟

مدیرعامل شرکت مِی‌خوش ساوه: برخی از صاحبان صنایع کوچک تمام دارایی خود را در واحد خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این ریسک بزرگ باید با پشتوانه علمی و آشنایی کامل با قوانین داخلی و خارجی در حوزه‌های تولید و عرضه باشد که در کشور در برخی موارد ناآگاهی یا غلفت خود سرمایه گذاران از این پشتوانه ها موجب شکست های بزرگ می‌شود.

سرمایه گذاران صنایع کوچک به جای مطالبه گری در انتظار رفع مشکلات از کل به جز هستند

در این مرحله این صنایع کوچک که تعداد آنها در کشور کم هم نیست نیاز به انواع حمایت‌ها برای بازگشت دوباره به مسیر رونق کسب و کارشان دارند و باید از سوی خود آنان مطالبه شود.

این حمایت‌ها و ساز و کارهای ایجاد آنها از جمله یارانه حضور در نمایشگاه‌ها و تاسیس محل‌های دایمی عرضه مستقیم محصولات هرچند در قوانین کشور از پیش تعریف و گنجانده شده است اما برای رسیدن به ۱۰۰ درصد آنها نیاز است صنایع همدل و همصدا مطالبه‌گر آن از متولیان باشد.

مطالبه‌ی حق از دولت‌ها همان زبان گفت و گوست که متاسفانه این نکته مهمترین حلقه مفقوده است به عبارتی سرمایه گذاران صنایع کوچک به جای مطالبه‌گری در انتظار رفع مشکلات از کل به جز هستند.

مشتری اسپانیا در جیب کوچک ساوه

ایرنا: چه چیزی صنایع کوچک را با شکست مواجه می کند؟

غلامی: بالا بودن هزینه‌های پخش و فروش از نظر فنی، فیزیکی و قدرت ریسک پایین صنایع کوچک و بازار مسموم داخلی که بیشتر از سوی صنایع بزرگتر ایجاد شده همانند ساتوری بر پیکر واحدهای کوچک است.

بازار مسموم داخلی که بیشتر از سوی صنایع بزرگتر ایجاد شده همانند ساتوری بر پیکر واحدهای کوچک است

زمانی که هزینه‌های تولید و عرضه بالا می‌رود در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود که این افزایش در رقابت با صنایع بزرگ، تولید کننده کوچک را مجبور به فروش شرایطی می کند که این مسئله در شرایط تورمی امروز کشور تولیدکنندگان را تبدیل به یک گروگان در این عرصه می‌کند که ادامه این مسیر همان شکست بزرگ صنایع کوچک را به دنبال دارد.

بازار مسموم داخلی یا همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر مسئله شکست صنایع کوچک است که برخی از آنها با ایجاد مافیا ورود محصولات جدید به داخل این چرخه، توان رقابت واحدهای کوچک به شکل فزاینده‌ای پایین می‌آورند.

ایرنا: راهکارهای شما برای برون رفت از این آسیب ها چیست؟

غلامی: همان ایجاد زبان گفت و گو شاید بهترین اقدام برای برون رفت از این چالش‌ها باشد به طوریکه آسیب شناسی و واقع گرایی از سوی دستگاه‌های متولی با کمک صنایع کوچک می‌تواند تا حد زیادی از تبعات این آسیب‌ها جلوگیری کند.

صنایع کوچک راهکار دیگری هم برای تقویت خود در این فضا دارند که توجه به مدل‌های تازه فروش محصولات و دوری از شکل سنتی عرضه می‌تواند نکته قوتی در برون رفت از چالش‌ها باشد.

فروش آنلاین به عنوان جدیدترین روش عرضه محصول در کشور ما آنچنان که در سایر نقاط جهان مورد توجه است، در کانون دقت و نظر تولید کنندگان قرار نگرفته که در صورت ورود علمی و کارشناسی یا همان دانش بنیان با تعریف قوانین مرتبط می‌تواند گام بزرگی برای موفقیت صنایع کوچک باشد.

ایرنا: به عنوان یکی از صادر کنندگان تجربه موفقی در این خصوص دارید؟

مدیرعامل شرکت مِی‌خوش ساوه: اوایل شروع فعالیت شرکت چون در داخل کشور بازار کار به صورت امروزی نداشتیم خودم در خارج کشور شروع به بازاریابی کردم تا اینکه این فعالیت‌ها که حرکتی آرام و کند داشت سیر تکاملی یک دهه‌ای خود را طی کرده تا به امروز و این نقطه رسیده است.

به فرض مثال با کمک فردی مسلط به زبان انگلیسی در کشور سوییس دفتر دایمی شرکت راه اندازی و توسط وی ارتباطات خوبی میان شرکت و کشورهای اروپای برقرار شد که حاصل این ارتباطات همکاری با یک فروشگاه زنجیره ای با ۲۵۰شعبه در این کشور شد.

این فروشگاه پیش از همکاری با ما زعفران، مورد نیاز خود را از کشور اسپانیا خریداری می‌کرده که ما با یک کار تیمی و علمی توانستیم آنها را مجاب کنیم که ما می‌توانیم محصولی با کیفیتی به مراتب بالاتر از آنکه از اسپانیا خریداری می‌کنند، به آنها بفروشیم.

این مسئله برای شرکت ما بسیار بزرگ و باارزش بود که توانستیم در رقابت با کشور اسپانیا یک مشتری بسیار خوب را به سمت محصولات ایرانی سوق دهیم و پای ایران را به ۲۵۰ فروشگاه سوییس باز کنیم.

ایرنا: چه چالشی در مسیر صادرات پیش پایتان بود؟

غلامی: آنها به علت تحریم‌ها از ما خواستند که زعفران را بدون برند و نام و نشان ایران به آنجا صادر کنیم که ما حاضر به پذیرش پیشنهاد و خواسته آنها نشدیم که در نهایت آنها قبول کردند با نام برندی ایرانی برای آنها صادر شود؛ این افتخار بزرگی برای من بود که توانستم ملیت خودم را حتی در بازار کار خارج از کشور حفظ کنم.

تحریم ها همچنین مشکلات سایر صادر کنندگان را متوجه ما نیز کرده است چراکه ارز را به صورت مستقیم نمی‌توانیم به کشور باز گردانیم.

ایرنا: توصیه شما به جوانانی که تازه شروع بکار کرده‌اند؟

غلامی: اگر جوانان ایرانی همت بکنند و توانایی‌ها و پتانسیل‌های بالای نیروی انسانی خود را با ظرفیت‌ها موجود کشور در عرصه‌های مختلف ترکیب کنند بدون شک شاهد ایرانی توسعه یافته‌تر و پیشرفت‌تر خواهیم بود.

چراکه آنهایی که در شرایط سخت کشور این مسیرها را طی کرده‌اند به خوبی دریافته‌اند که خواستن توانستن است و رسیدن به هرچیزی و هرجایی همت و تلاش می‌طلبد.

امروز ایران در شرایط تحریمی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به کار و تلاش و همت جوانانش دارد تا برای همیشه ریشه یاس و ناامیدی از کشور خشکانده شود چرا که هنر، برخاستن و ساختن از دل سختی‌هاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha