برداشت گندم دیم در بویین میاندشت ۵۰ درصد افزایش یافت

اصفهان-ایرنا- فرماندار بویین میاندشت از افزایش ۵۰ درصدی برداشت گندم دیم از مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا ۱۷ مرداد سال گذشته بود که جهاد کشاورزی بویین میاندشت از کاهش برداشت گندم دیم و افت متوسط عملکرد این محصول در این منطقه خبر داده بود.

رضاعلی معصومی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میانگین برداشت گندم دیم در شهرستان بویین میاندشت پیش از این ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بود که امسال بدنبال بارش های موثر بهاری و عملیات پایش مزارع گندم در مراحل کاشت، داشت و برداشت به رقم بیش از ۲ تن در هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه که این میزان افزایش در برداشت گندم دیم در شهرستان بی سابقه است، افزود: امسال در ۹ هزار هکتار از مجموع ۲۰ هزار هکتار اراضی زراعی شهرستان بویین میاندشت، کاشت گندم صورت گرفته که از این مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت گندم آبی و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

معصومی افزود: استفاده از بذرهایی که علاوه بر مقاومت به سرما و بیماری ها عملکرد و بازدهی مطلوبی دارند موجب افزایش برداشت این محصول شد.

به گفته وی در کشت گندم دیم مزارع بویین میاندشت از ارقام هشترود، واران، باران، صدرا و سرداری استفاده شده است.

فرماندار بویین میاندشت افزود: تلاش های جهاد کشاورزی شهرستان و کارشناسان مربوطه، همچنین مبارزه به موقع با آفات در افزایش برداشت گندم دیم از مزارع منطقه موثر بوده است.

رییس اداره هواشناسی بویین میاندشت نیز در همین پیوند به ایرنا گفت: میزان بارندگی سال زراعی امسال در این منطقه تاکنون ۲۷۶ میلیمتر و با افزایش ۲ درصدی نسبت به میانگین زمان مشابه در سال گذشته همراه بوده است.

نوروز ملکی افزود: میانگین بارش ها در سال زراعی امسال نسبت به بلندمدت (۳۰۰ میلیمتر) ۱۹ درصد کاهش داشته است که امیدواریم با بارش های پاییز و زمستان جبران شود.

به گزارش ایرنا، پیش‌بینی می‌شود امسال امکان خرید بیش از ۱۵۰ هزار تن گندم آبی و دیم در استان اصفهان وجود داشته باشد؛ این رقم سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار تن بود.

خرید تضمینی گندم مانند سال‌های گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی از شهرستان‌های شمالی این استان شروع می‌شود و بتدریج به مناطق سردسیر خواهد رسید و این کار تا پایان شهریور ادامه دارد.

بویین میاندشت با داشتن خاک حاصلخیز منطقه‌ای مناسب جهت تولید محصولات زراعی به ویژه گندم و جو است و نیاز مناطق اطراف را نیز تامین می کند. نخود، لوبیا، ماش و عدس سیر و پیاز و انواع داروهای گیاهی نیز در مزارع این منطقه کشت می شود.

شهرستان بویین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر جمعیت در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha