گرگ‌های هکری در لباس صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی

تهران - ایرنا - یکی از روش‌های کلاهبرداری در دنیای دیجیتال، مراکز نقل و انتقال مالی یا صرافی‌ها و همچنین کیف پول‌های تقلبی است که این روزها با توجه به گسترش بهره‌مندی از رمزارزها موضوعی فراگیر شده است.

به گزارش ایرنا، صرافی‌ها خط مقدم تبادلات در دنیای مالی هستند. هیچ شبکه ای خارج از صرافی ها وجود ندارد که بتواند مبادلات و معاملات ارزی و پولی و همچنین طلا را انجام دهد، بنابراین این مسئله به نوبه خود یک مزیت محسوب می شود که هر کسی نمی تواند در این بخش وارد شود.

اما این مزیت تا به امروز بوده است، زیرا با ورود ارزهای دیجیتال به حوزه اقتصاد، شاهد رشد قارچ گونه صرافی‌های مجازی هستیم که فضا را برای جولان کلاهبرداران و سودجویان چه در داخل و چه بین المللی فراهم کرده است.

امروز بنابر اعلام پلیس تبادل اطلاعات (فتا) دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی‌های متقلبی است که یک‌شبه به‌ وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند و در مورد استفاده از این صرافی‌ها باید به‌شدت جانب احتیاط را رعایت کنید.

به طور حتم با توجه به افزایش شمار دارندگان ارز دیجیتال و همچنین علاقه مندان به بازی های ایردراپی، که در نهایت باید درآمد بازی خود را در صرافی های دیجیتال تبدیل کنند، هشدار پلیس یک هشدار جدی محسوب می شود.

گرگ‌های هکری در لباس صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی


شیوه کلاهبرداری به روش صرافی تقلبی

در این روش، کلاهبرداران یک وب‌سایت یا نرم‌افزار با عنوان صرافی یا کیف پول ایجاد می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های گفت‌وگو آن را تبلیغ می‌کنند. آنها برای ترغیب افراد بیشتر از عبارت‌هایی مانند «کارمزد صفر» و «بدون احراز هویت» استفاده می‌کنند. برای کاربران ایرانی ممکن است از عبارت «بدون تحریم» هم استفاده شود.

زمانی که قربانی ارزهای دیجیتال خود را به صرافی یا کیف پول واریز می‌کند، دیگر برداشت از آن امکان‌پذیر نیست و این به‌معنای سرقت سرمایه است. گاهی اوقات کلاهبرداران حتی موفق می‌شوند نرم‌افزار تقلبی خود را در فروشگاه‌های نرم‌افزار مانند گوگل‌پلی اضافه کنند.

بنابراین مهم ترین فاکتور در جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران شناخت کامل از صرافی‌های معتبر و همچنین آگاهی از شگردهای کلاهبرداری از طریق صرافی و کیف پول‌های تقلبی است.

گرگ‌های هکری در لباس صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی


نحوه تشخیص تقلبی از واقعی

مهم ترین نحوه شناسایی و اجتناب از صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی شکل تبلیغات و همچنین نوع احراز هویت کاربر است. البته صرافی های معتبر در فضای رسانه‌ای شناخته شده هستند و همین مسئله خود به نوعی می توان در تشخیص صرافی های تقلبی موثر باشند که عمدتاً گمنام هستند.

همچنین در حوزه تبلیغات نیز باید گفت که تبلیغ این صرافی‌ها و نرم‌افزارها اغلب به‌صورت کاذب (پاپ‌آپ، گروه‌ها و کانال‌های نامعتبر) انجام می‌شود.

علاوه بر این مواردی مانند بازدید، تعداد نصب و امتیاز کاربران را در نظر داشت. زیرا عمدتاً صرافی های تقلبی از ابراز نظر کاربران جلوگیری می کنند تا دیگران از وضعیت و عملکرد آنان آگاه نشوند.

تغییرات مشکوک و غیرواقعی حجم معاملاتی را در نظر داشته باشید، خصوصاً اگر صرافی به‌تازگی شروع به کار کرده باشد. همواره اعداد ارقامی که در صرافی ها به نمایش گذاشته می شود را با صرافی های معتبر بین المللی مقایسه کنید تا هویت آن مشخص شود.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که صرافی و کیف پول های دیجیتال واقعی از رمزهای چند مرحله ای و امنیت بالایی برخوردار هستند و در صورت مشاهده کیف پول‌هایی که دارای سهولت در جابجایی بدون کدهای چند مرحله ای هستند می توان در تقلبی بودن آن شک کرد.

ضمناً بهترین راه برای حفظ ارز دیجیتال استفاده از کیف پول های آفلاین که به صورت فلش هستند، می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha