۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۹
کد خبر: 85568015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خنجر زباله بر پیکر دماوند

۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۹
کد خبر: 85568015
خنجر زباله بر پیکر دماوند

ساری-ایرنا- ورود بی ضابطه کوهنوردان حرفه ای و آماتور و نادیده گرفتن ضوابط و قواعد زیست محیطی همچون رها کردن حجم بالایی از زباله در مسیر و خودِ قله دماوند به چالش برانگیزترین موضوع محیط زیستی مبدل شده و چهره نازیبایی در این طبیعت دل انگیز شمال کشور ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‌اثر طبیعی ملی قله دماوند درحوزه جغرافیایی بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل استان مازندران با مساحتی بیش از ۲هزارو ۹۵۰ هکتار طی مصوبه شماره ۲۲۱ در ۲۱ خرداد ۱۳۸۱ شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در قالب میراث طبیعی در فهرست آثار ملّی کشور ثبت و پس از آن موضوع ثبت جهانی این اثر در رسانه های کشور مطرح شد.

قله‌ای که با ارتفاع بیش از پنج هزار و ۶۰۰ متر و قرارگیری در مسیر کمربند گردشگری کشور سالهاست که در انتظار قرارگیری در فهرست میراث طبیعی یونسکو است این وضعیت طولانی شدن آن به یکی از بزرگ ترین دغدغه های دوستداران محیط زیست، میراث طبیعی و مردم مازندران تبدیل شده است. قله ای که امروز بدلیل ثبت جهانی نشدن مورد بی مهری قرار گرفته که از آن جمله قرار گرفتن در دام انبوهی از مسافران و کوهنورد نماها، به جای ثبت جهانی محل تخلیه انواع زباله و تخریب شده است.

خنجر زباله بر پیکر دماوند

به گونه ای که اخیرا مطلبی از سوی "حسین امانی" رئیس کمیته پناهگاه ها و مجتمع های کوهستانی فدراسیون کوهنوردی کشور در رسانه ها و فضای مجازی با عنوان "کوهنوردنماها بلای جان محیط‌زیست/ «کوه زباله» ۴.۵ تنی از دماوند جمع‌آوری شد"‌بازنشر شده است که نشان دهنده موضوع مذکور است.

وی مطلب خود ضمن تاکید بر ساماندهی کوهنوردی در کوه ها از جمله دماوند اظهار داشت: فدراسیون کوهنوردی، برنامه ریزی ها و اطلاع رسانی را در برنامه های رسمی و سازماندهی کوهنوردی در خصوص احترام به محیط زیست، آسیب نزدن به آن و توجه به محیط زیست پیش بینی کرده است.

وی تصریح می کند: مشکل ما در قله دماوند و دیگر قله های مرتفع مانند علم کوه و سبلان، افرادی هستند که از نظر ما کوهنورد نیستند. هیچ آموزشی ندیده و سازماندهی نشده اند و در چارچوب برنامه ریزی کوهنوردی کشور نیستند. این به اصطلاح کوهنوردان توسط فرد یا افرادی که وجاهت قانونی برای ساماندهی ندارند و تنها از طریق تبلیغ در فضای مجازی با عنوان «صعود تضمینی قله دماوند» یا «صعود دوستانه قله دماوند» فعالیت دارند، هدایت می شوند.

رئیس کمیته پناهگاه ها و مجتمع های کوهستانی فدراسیون کوهنوردی کشور درباره مقدار تولید زباله در صعودهای تابستانی دماوند می گوید: تنها در تابستان دو سال پیش، جمع آوری و دپوی پسماند از جبهه جنوبی دماوند و شمال شرقی آن، بیش از ۲۵۰ میلیون تومان برای فدراسیون کوهنوردی کشور هزینه در برداشته است.

امانی گفت: سال گذشته ۶.۵ تن زباله و امسال از ابتدای تابستان تاکنون حدود ۴.۵ زباله از دماوند جمع آوری کردیم که پیش بینی می شود حجم زباله های صعود تابستانی امسال بیش از سال گذشته باشد.

خنجر زباله بر پیکر دماوند

رئیس هیات کوهنوردی استان مازندران در این رابطه روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ مشکل ما در قله دماوند و دیگر قله های مرتفع مانند علم کوه و سبلان، افرادی سازماندهی نشده اند و در چارچوب برنامه ریزی کوهنوردی کشور نیستند و دست به صعود قلل می زنند.

مجتبی محبوبی افزود: این افراد علاوه بر این مشکل بیان شده بدلایل مختلف از جمله ضعف فرهنگی دست به اقداماتی می زنند که منجر به آسیب محیط زیست می شود.

وی از رها کردن زباله در دامن طبیعت و کوهستان به عنوان بخشی از این اقدام ناهنجار نام برد و توضیح داد: این اقدام آنها موجب می شود که برای جمع آوری زباله ها هزینه های گزافی را بپردازیم.

رییس هیات کوهنوردی مازندران گفت: به طوریکه فدراسیون کوهنوردی مجبور به پرداخت هزینه زیاد به کارگران و همچنین پرداخت هزینه بازای حیوانات بارکش به صاحبان آنها می کند تا زباله ها را از ارتفاع چهار هزار و ۲۰۰ متر یعنی مبدا کوهستانی به مقصد شهری "رینه" در پایین دست قله دماوند منتقل کند.

وی عنوان کرد: با توجه به وجود این معضل چندین ساله در ۲ دهه اخیر پیشنهاداتی برای رفع آن مطرح شد که از آن جمله تعیین بودجه و تهیه امکانات بود.

محبوبی اظهار داشت: اما کارشناسی ترین راهکار "ساماندهی صعودها" و ایجاد مقررات برای ورود افراد با توجه به بُعد اکولوژیک مسیر دسترسی به قله دماوند است.

وی توضیح داد:‌ در حالی به طور مثال در بارگاه سوم قله دماوند با توجه شرایط اکولوژیک امکان حضور ۳۰۰ کوهنورد وجود دارد اما شاهدیم در اواخر هفته بیشتر از چهار هزار کوهنورد در این بارگاه حضور دارند که چیزی معادل ۱۳ برابر میزان استاندارد و درنظر گرفته شده برای این منطقه است.

خنجر زباله بر پیکر دماوند

رئیس هیات کوهنوردی مازندران اضافه کرد: این موضوع باعث می شود علاوه بر رهاشدن حجم زیادی زباله در محیط، زیرساخت های خدماتی و رفاهی نظیر سرویس بهداشتی جوابگوی این خیل عظیم جمعیت را ندهد.

وی گفت: همین مسائل باعث می شود که در طول سال حجم بالایی زباله از قله دماوند جمع آوری شود به طوریکه از ابتدای امسال تاکنون پنج تن از این منطقه جمع آوری شده است.

رئیس هیات کوهنوردی مازندران با اشاره به اینکه ۱۰۰ باشگاه کوهنوردی در استان فعالیت دارند، ‌گفت که تعداد ورزشکاران حرفه ای این رشته به پنج هزار نفر نمی رسد اما شاهد فعالیت ورزشی کوهنوردی بیشتر از ۶۰هزار نفر به عنوان کوهنورد رشته هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha