حجم سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هشت همت است

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: سرمایه گذاری واحدهای تولیدی مستقر در سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند حدود هشت همت است که ۲.۵ همت متعلق به سرمایه گذاران افغانستانی و پاکستانی و پنج همت متعلق به سرمایه گذاران داخلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین زارعی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهارکرد: مرز ماهیرود یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان محسوب می‌شود که با توجه به هم ‌مرزی با کشور افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به گذشت ۱۰ سال از عمر منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: تاکنون فعالیت‌های مهمی در حوزه‌های واردات، صادرات، تولید و سرمایه گذاری در این منطقه انجام گرفته است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بیان اینکه این منطقه در بین مناطق آزاد رتبه ششم و در بین مناطق ویژه اقتصادی رتبه پنجم کشور را کسب کرد افزود: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به دلیل اینکه تنها ۹ سال فعالیت دارد و نوپا است در سال‌های گذشته رتبه‌ای نداشته و در سال گذشته این رتبه را بین ۷۱ منطقه ویژه کشور کسب کرده است.

زارعی عنوان کرد: تاکنون ۱۰۵ واحد در ۲ منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی منجر به عقد قرارداد شده‌ که در مجموع ۴۸ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: هر نوع سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی مجاز است مگر طرح‌هایی که متناسب با وضعیت محیط زیست و شرایط آب و هوایی منطقه خراسان جنوبی نیست.

زارعی گفت: روند ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خوب بوده و تاکنون حجم سرمایه گذاری در این زمینه براساس نرخ سال ۹۳ برای سایت بیرجند ۱۸ هزار میلیارد ریال و سایت مرزی چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: سرمایه گذاری واحد های تولیدی حدود هشت همت بوده که ۲.۵ همت متعلق به سرمایه گذاران افغانستانی و پاکستانی و پنج همت متعلق به سرمایه گذاران داخلی است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ادامه داد: ۱۷۰ نفر نیروهای بیمه شده منطقه ویژه اقتصادی هستند و در واحدهای بهره‌برداری هم ۲ هزار و ۶۰ نفر مشغول کار هستند.

زارعی از تصویب و ابلاغ طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی در سال جاری با همکاری دانشگاه بیرجند خبرداد و گفت: با این اقدام از این پس ما می‌توانیم اسناد واحدهای سرمایه گذاری که مورد بهره‌برداری قرار گرفته را در اختیار آنان بگذاریم.

وی عنوان کرد: با اقدامات انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند زیرساخت‌ها در سایت مرکزی و ‌مرزی افزایش یافته است که نقش موثری در توسعه استان داشته است.

زارعی با اشاره به اینکه ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل تر ۴۰۷ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: ناوگان ورودی به سایت ورودی مرزی استان هم در این مدت ۹۹ درصد افزایش داشته است

وی با اشاره فعال بودن یک دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود، گفت: عملیات اجرایی ایکس ری دوم هم در مرز ماهیرود آغاز شده که هدف گذاری شده و در یک سال آینده به بهره برداری برسد.

وی افزود: مرز ماهیرود خراسان جنوبی با توجه به فعالیت ۱۵ ساله در زمینه صادرات و واردات و ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها رتبه اول کشور را در بین سه بازارچه مرزی فعال در زمینه صادرات به افغانستان را کسب کرده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دریافت نکردن حقوق گمرکی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را از مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی ذکر کرد و گفت: معافیت مالیاتی، صدور سریع مجوزها و تامین زیرساخت‌ها آب، برق و گاز از دیگر مزایای آن است.

زارعی عنوان کرد: عملیات اجرایی پست ۶۰ کیلوولت و خط انتقال گاز به طول ۲۱ کیلومتر از بیرجند به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آغاز و هدف گذاری شده که بعد از ۱۸ ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی بیان کرد: در زمینه گاز هم با وجود اجرای ۲ خط انتقال ۱۰ و ۴۵ هزار مترمکعبی به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، مشکل در در زمینه تامین گاز واحدها نداریم.

زارعی اظهار کرد: تاکنون ۸۰ درصد مینی پالایشگاه میعانات گازی که سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار حریق شد بازسازی و ظرف یکی و ۲ ماه آینده شروع به کار خواهد کرد.

وی با اشاره به تامین ۲ دستگاه ماشین‌آلات آتش نشانی برای سایت مرکزی بیرجند و مرزی با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال گفت: ذخیره لازم آب در سایت مرکزی و مرزی برای حوادث احتمالی وجود دارد، همچنین تمام واحدها مکلف به بکارگیری مسئول ایمنی شدند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند افزود: تفاهم نامه‌ای برای ورود تجهیزات روز آتش نشانی بدون حقوق گمرکی بین شهرداری بیرجند و منطقه ویژه اقتصادی نیز منعقد شده که اگر اجرایی شده در بحث تجهیزات به استان کمک خوبی است.

زارعی به هزینه کرد مسئولیت اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در زمینه هزینه‌کرد مسئولیت اجتماعی اقدام مهمی در حال انجام است، به عنوان مثال اکنون ۲ مدرسه در سایت اداری بیرجند و روستای حاجی آباد و ساختمان آتش نشانی در روستای چاهک موسویه را در دست اجرا داریم.

وی بیان کرد: همچنین از محل مسئولیت اجتماعی اقدامات جهادی و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی انجام می‌گیرد و این منطقه در ساخت مسجد، زورخانه، بیمارستان و باشکاه ورزشی در شهرستان سربیشه مشارکت دارد.

زارعی اظهار کرد: در جذب نیرو اولویت ما بومی گزینی بوده از مجموعه بیش از ۵۰ نفردر سایت مرز ماهیرود، ۳۰ نفر بومی هستند، در حوزه‌های تخصصی از طریق فراخوان جذب انجام می‌شود که باز هم اولویت با نیروهای بومی است.

وی بیان کرد: در زمینه برگزاری اربعین همه ساله از محل مسئولیت اجتماعی بیش از ۱۰ میلیارد ریال کمک‌های لازم را داریم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار کرد: واحد کاشی و سرامیک زیگورات سرام ایرسا در هفته دولت با اشتغال ۴۸۰ نفر به بهره برداری می‌رسد که در این پروژه بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha