به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از بنیاد ملی نخبگان، نخستین گردهمایی ملی مجموعههای نخبهپرور با حضور سید سلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، علی آقامحمدی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رضا گلشن مهرجردی مدیر کل امور مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان و مسئولان و مربیان ۱۱۰ مجموعه مردمی نخبه پرور با هدف توانمندسازی، شبکهسازی و تقدیر از مربیان نقطه پرور و برگزیدگان مسابقه نخبگان و تمدنسازی برگزار شد.
افقهی در این مراسم گفت: باید جریان آموزش در لایه نخبگان، مردمیسازی شود. تربیت نخبه اقدامی زیربنایی است و حرکت رو به رشد اجتماعی در مسیر ترسیم شده در انقلاب اسلامی نیاز به نخبگانی دارد که بتوانند مسیر را طراحی کنند. از این رو باید جریان آموزش در لایه نخبگان، مرمیسازی شود و در تحقق این امر نیازمند تغییرات در روششناسی خود هستیم زیرا با مکاتب غربی نمیشود تمدن اسلامی ساخت.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: اگر میخواهیم دولت اسلامی و سپس تمدن اسلامی شکل بگیرد باید در راستای افق ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب حرکت و اهدافمان را به صورت ریشه ای دنبال کنیم.
وی با اشاره به اینکه تا وقتی مردم در صحنه باشند اهداف حاصل خواهد شد، افزود: بنیادیترین حوزه پرورشی به دست معلمان و مربیان شکل می گیرد، کار ریشهای، فعالیت در حوزه دانشآموزی است و در حوزه تربیت لازم است، ظرفیت مردم پای کار بیاید. همانگونه که در حوزههای اقتصاد و فرهنگ اهداف مورد نظر با حضور مردم محقق می شود.
اهمیت فعالیت کانون های نخبه پرور در تحقق عدالت آموزشی
سیدافقهی با اشاره به اهمیت فعالیت کانون های نخبه پرور در تحقق عدالت آموزشی و ضرورت وجود جامعیت در این حوزه گفت: حرکت کانون های نخبه پرور از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و تحقق جامعیت در این حوزه باید خیلی پیشتر اتفاق می افتاد که با همکاری مرکز هدایت و حمایت از مجموعههای مردمی نخبهپرور شهید احمدی روشن و حمایت بسیج علمی بستر این فعالیت امروز فراهم شد. ما معتقدیم طرح شهاب هم باید توسط همین کانونها پرورش پیدا کند.
وی با اشاره به همکاری و حمایت بنیاد ملی نخبگان از کانون های مردمی نخبه پرور و اهمیت تولید فکر در کنار برخورداری از علم و استعداد، گفت: شناسایی مستعدان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امیدواریم با توسعه مجموعههای مردمی نخبهپرور و شناسایی و هدایت صحیح استعدادها، مسائل اصلی کشور به ویژه در حوزه اقتصاد به دست نخبگان حل شود و شاهد رشد و توسعه همه جانبه کشور باشیم.
در ادامه این مراسم، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر مقام معظم رهبری به تبیین اهمیت خودسازی مربیان نخبهپرور پرداخت و ضمن توصیه به توجه ویژه به تربیت مربیان به عنوان رکن اصلی نخبه پروری گفت: تربیت نخبگان به دست مربیان و معلمان نظام آموزشی انجام میشود، از این رو توجه به توانمندسازی مربیان و به ویژه امر خودسازی ایشان در تحقق اهداف شناسایی، حمایت و هدایت استعدادهای برتر و نخبگان باید در اولویت قرار گیرد.
نظر شما