وقتی مراغه هسته‌ای شود

مراغه- ایرنا- ابرپروژه تولید رادیودارو و احداث مرکز تشخیص و درمان سرطان به عنوان یک مرکز پزشکی هسته‌ای در مراغه که طی روزهای اخیر با تحویل زمین به سرمایه‌گذار بخش خصوصی کلید خورد، نه تنها در اقتصاد شهرستان تاثیر می‌گذارد بلکه از جنبه‌های توسعه علمی، گردشگری و اجتماعی نیز گام رو به جلو به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا تبدیل شدن مراغه به قطب درمانی منطقه و خدمت‌رسانی به بیماران جنوب استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی طی سال‌های اخیر از طریق تقویت زیرساخت‌های درمانی و جذب پزشکان متخصص و فوق‌ متخصص دنبال شده و با این سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه پزشکی هسته‌ای، افق روشن دیگری پیش‌روی این هدفگذاری قرار گرفته است.

چرا که به گفته کارشناسان در زمان حاضر رادیودارو تنها در کرج تولید می‌شود و تعداد دستگاه‌های «پت اسکن» هم تا پنج برابر نسبت به جمعیت کشور کم است؛ بر همین اساس تاثیر تولید رادیودارو و احداث مرکز تشخیص و درمان سرطان در این شهرستان از جهات مختلف قابل بررسی است.

رادیوداروی مراغه به ارومیه، تبریز و اردبیل هم ارسال می‌شود

یک کارشناس سازمان انرژی اتمی گفت: از آنجایی که قند غذای سلول‌های سرطانی است، رادیودارو پس از ورود به بدن روی بستر گلوکز (قند) قرار می‌گیرد و به هنگام تصویربرداری با دستگاه «پت اسکن»، محل سلول سرطانی از روی محل قرارگیری رادیودارو مشخص می‌شود.

وی افزود: عمر رادیودارو یک تا یک‌ونیم ساعت است و پس از آن عمر رادیودارو به صورت تصاعدی نصف می‌شود و بر همین اساس تولید رادیودارو در نزدیکی محل استقرار دستگاه «پت اسکن» الزامی است.

وقتی درمان سرطان در مراغه هسته‌ای شود
در زمان حاضر رادیودارو تنها در کرج تولید می‌شود

وی با بیان اینکه طرح سرمایه‌گذاری در مراغه چنین حالتی دارد، اضافه کرد: احداث کارخانه تولید رادیودارو در مراغه با مساعدت و همکاری سازمان انرژی اتمی، زمینه ارسال آن به تبریز، ارومیه و اردبیل را فراهم می‌کند.

وی این را هم بیان کرد که تولید رادیودارو هزینه‌های بسیار بالایی در پی دارد و بر همین اساس توزیع مکانی دستگاه «پت اسکن» در سطح کشور با تولید رادیودارو همخوانی ندارد.

ابرپروژه‌ای برای توسعه رشته‌های هسته‌ای در مراکز دانشگاهی

معاون دانشگاه مراغه با بیان اینکه ارتباط سازمان انرژی اتمی با دانشگاه مراغه و دانشکده علوم پزشکی این شهرستان در پی این سرمایه‌گذاری تقویت می‌شود، بیان کرد: این طرح سرمایه‌گذاری طی سال‌های بعدی موجب توسعه رشته‌های هسته‌ای در مراکز دانشگاهی این شهرستان می‌شود.

دکتر اکبر تقی‌زاده با بیان اینکه دانشگاه مراغه در رشته شیمی دارای دانشمندان یک درصد و ۲ درصد جهان است، اضافه کرد: همین مزیت در کنار تقویت تعامل با سازمان انرژی اتمی و استقرار متخصصان هسته‌ای در این شهرستان، زمینه برای ایجاد رشته‌هایی چون رادیوشیمی در دانشگاه مراغه را فراهم می‌کند.

وقتی درمان سرطان در مراغه هسته‌ای شود
توسعه رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه مراغه پیش از این مورد تاکید معاون سازمان انرژی اتمی قرار گرفته بود

وی ادامه داد: به همین دلیل هم زمین مورد نیاز برای تولید رادیودارو و احداث مرکز تشخیص و درمان سرطان مراغه در حوالی دانشگاه مراغه در نظر گرفته شد تا دانشگاه هم از این ابرپروژه بی‌نصیب نباشد.

وی با بیان اینکه دانشجویان و اساتید دانشگاه مراغه هم در عرصه علمی از برکات این طرح سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شوند، افزود: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع مرتبط نیز در آینده دور از انتظار نیست.

سلام سرمایه‌گذار بخش خصوصی به توسعه گردشگری سلامت مراغه

تولید رادیودارو و احداث مرکز تشخیص و درمان سرطان در مراغه توسط «احمد سلامزاده و دخترش» می‌تواند به خودی خود زمینه جذب گردشگران سلامت از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای همسایه را فراهم کند.

زیرا اگرچه مرکز تشخیص و درمان سرطان در مراکز استان‌ها و از جمله در تبریز فعال است اما تولید رادیودارو در مجاورت مرکز مراغه مزیتی است که به تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتر بیماران سرطانی کمک خواهد کرد و در نتیجه مراغه می‌تواند به قطب درمان سرطان در سطح کشور و منطقه تبدیل شود.

دکتر «تقی‌زاده» معاون دانشگاه مراغه نیز با اشاره به نقشی که این ابرپروژه می‌تواند در توسعه گردشگری سلامت این شهرستان داشته باشد اشاره، و بیان کرد: بخشی از گردشگران این حوزه نیز دانشجویان و اساتیدی خواهند بود که برای کسب علم و تجربه به این شهرستان سفر خواهند کرد.

هسته‌ای شدن درمان سرطان در مراغه مرهون هم‌افزایی است

هسته‌ای شدن درمان سرطان در مراغه در حقیقت مرهون هم‌افزایی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، دکتر محمد قنادی مراغه‌ای به عنوان معاون سازمان انرژی اتمی، «احمد سلامزاده، آنیتا سلامزاده و رامین فلاح» در قالب سرمایه‌گذاران این ابرپروژه و برخی از مسئولان محلی است.

«قنادی مراغه‌ای» معاون سازمان انرژی اتمی می‌گوید: بخش اعظمی از فناوری هسته‌ای کاربرد پزشکی دارد و از آنجایی که بنده متولد مراغه هستم، وظیفه داشتم تا دین خودم را نسبت به این شهر ادا کنم.

وقتی درمان سرطان در مراغه هسته‌ای شود
تفاهم‌نامه تولید رادیودارو و احداث مرکز تشخیص و درمان سرطان مراغه با حضور جمعی از بزرگان شهرستان امضا شد

وی با بیان اینکه در زمان حاضر بیماران سرطانی به تهران رفت و آمد می‌کنند، اضافه کرد: تعداد دستگاه‌های موسوم به «PET» یا «پت اسکن» که برای تشخیص سرطان به کار می‌رود، در برخی از کشورها بالای ۲۰۰ مورد است اما در زمان حاضر تعداد این دستگاه‌ها در کشورمان زیر ۲۰ مورد است.

وی با بیان اینکه قیمت این دستگاه‌ها بسیار بالاست، اظهار کرد: تنها تعدادی از بیمارستان‌ها آن هم در مراکز استان‌ها از این دستگاه برخوردار هستند.

وی افزود: اخیرا قرار شد تا نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی یک سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی طرح پزشکی هسته‌ای در مراغه پیدا کند که خوشبختانه ۲ هفته طول کشید و یک سرمایه‌گذار مراغه‌ای در این خصوص شناسایی شد.

قنادی مراغه‌ای ادامه داد: سازمان انرژی اتمی تربیت نیروی انسانی طرح سرمایه‌گذاری در مراغه را شامل پزشک و تکنسین هسته‌ای و همچنین تولید رادیوداروها را بر عهده گرفته است.

«سیدفرید موسوی» نماینده مردم مراغه، عجب‌شیر،سراجو و قلعه‌چای در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه همه مسئولان محلی باید با سرمایه‌گذار این طرح همکاری کنند، معتقد است که اگر هم‌افزایی در شهرستان شکل نگرفته بود، سرمایه‌گذار طرح رغبت چندانی برای راه‌اندازی این مرکز و کارخانه تولید رادیودارو در مراغه نداشت.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه نیز معتقد است که مسئولان مراغه در زمان حاضر هماهنگ و پا به کار هستند و حمایت دکتر قنادی مراغه‌ای از این طرح، زمینه را برای بهره‌برداری سریع‌تر آن فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز تشخیص و درمان سرطان مراغه و تولیدرادیو دارو اخیرا و در هتل اسپیناس پلاس تهران به امضا رسید و روز گذشته، سه‌شنبه نیز زمین مورد نیاز برای این طرح در حوالی دانشگاه مراغه تعیین شد.

این مرکز به پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا از جمله «پت‌اسکن»، «گاما نایف»، «سی تی سیمولاتور» و «رادیوتراپی» مجهز می‌شود؛ مرکزی که با سرمایه‌گذاری «احمد سلامزاده» مدیرعامل شرکت «کیندو» و دخترش «آنیتا سلامزاده» مدیرعامل شرکت «بهشت سلامت» احداث می‌شود و سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با آنان مشارکت می‌کنند.

به گفته سرمایه‌گذار این طرح، دستگاه «پت اسکن» روش تصویربرداری غیرتهاجمی بسیار موثر برای تشخیص، سطح‌بندی توده‌های سرطانی و تعیین گسترش و پیشرفت سرطان است که بدون نیاز به عمل‌های جراحی بیوپسی، امکان تشخیص ضایعات بدخیم از خوش‌خیم را به سهولت فراهم می‌کند.

گفتنی است این سرمایه‌گذار که مرکز تشخیص و درمان سرطان دیگری را در قزوین بدون تولید رادیوداور در دست احداث دارد، ۲ مرکز تصویربرداری در حوزه درمان مراغه و چندین مرکز تصویربرداری در سطح کشور نیز راه‌اندازی کرده است.

۲ مرکز تصویربرداری این سرمایه‌گذار حوزه سلامت مراغه شامل مرکز تصویربرداری سهند خواجه نصیر و مرکز تصویربرداری سهند بیمارستان سینا بوده که پیش از این توسط همین سرمایه‌گذار به بهره‌برداری رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha