به گزارش روز شنبه گروه علموآموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، بازار اینترنت اشیاء یک بازار نوپا در ایران و جهان است که با سرعت فزایندهای در حال رشد و توسعه است؛ آمارها و گزارشهای مختلفی از توسعه و رشد فناوری اینترنت اشیا منتشر شده است که همگی نشان از آینده فراگیر این فناوری را پیشبینی کردند. مطابق اعلام شرکت توسعه ارتباطات فراگستر ایرانیان آی.دی.سی بازار اینترنت اشیاء در آیندهای نزدیک، تریلیون دلاری خواهد شد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان به رشد روزافزون بازار اینترنت اشیاء و تاثیرات آن بر اهمیت توسعه راهکارهای هوشمند در بخش کشاورزی اشاره و تاکید کرد: توانستهایم یک سیستم جامع و کممصرف را طراحی کنیم که قادر به جمعآوری دادههای دقیق از محیط کشاورزی و کنترل هوشمند تجهیزات است. متأسفانه به اشتباه این باور پدید آمده است که هدف از هوشمندسازی صرفاً این است به کمک ریموت کنترل یا رایانه بتوانیم تجهیزات را کنترل کنیم. در حالی که سیستمهای اتوماسیون و کنترل هوشمند علاوه بر قابلیت مذکور مزایای متعددی از لحاظ ایمنی و امنیت و همچنین بهینهسازی مصرف انرژی دارند.
آریان احمدیفرد درباره ویژگیهای این محصول گفت: با توجه به اهمیت بخش آبیاری هوشمند (سناریو محور و از راه دور)، کنترلر شیر برقی طراحی و توسعه یافته است. جمعآوری دادههای عملی از زمینهای کشاورزی و باغها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این رو فرستنده اطلاعات حسگرهای دما و رطوبت خاک و همچنین حسگر تشخیص باران در تیم تخصصی شرکت ما طراحی و تولید شده است.
وی درخصوص رابط کاربری در سیستمهای آی.او.تی توضیح داد: نرمافزار کشاورزی هوشمند تولیدی شرکت ما، شامل بخشهای مختلفی برای مشاهده دادههای سنسورها، تفکیک زمینهای کشاورزی، مدیریت شیرهای برقی است. در طراحی نرمافزار تلاش بر سادگی و سهولت تجربه کاربری بوده است تا بهرهبرداری از راهکار کشاورزی هوشمند به سادگی و با کمترین میزان آموزش امکانپذیر باشد.
مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، در رابطه با پیچیدگی و نوآوری محصول در فناوری گفت: ارائه راهکار جامع از حسگر تا نرمافزار و یکپارچهسازی سیستم، پیادهسازی راهکار لورا و ارائه و نمایش لحظهای دادهها، طراحی بُرد ماژول که قابلیت اتصال به هر نوع حسگری را دارد و دادههای آن را جمعآوری و به درگاه ارسال میکند.
وی خاطرنشان کرد: مشتریان بالقوه این محصول صاحبان گلخانهها، باغداران و مالکان زمینهای کشاورزی، شرکتهای حوزه کشت و صنعت، هلدینگها و ویلاها و ساختمانهای دارای فضای سبز هستند.
احمدیفرد به رقبای این محصول بومی در خصوص مزیت رقابتی پکیج کشاورزی هوشمند این شرکت اشاره کرد و گفت: رقبای مستقیم ما شرکتهایی هستند که در حوزه اینترنت اشیا فعالیت کرده و بر موضوع کشاورزی تمرکز دارند. این شرکتها اکثرا از دستورالعملهای یک شبکه بیسیم یا وای فای و سیستم جهانی ارتباطات تلفن همراه یا جی .اس .ام و سرویس رادیویی بستهای عمومی جی. پی.آر. اس استفاده میکنند. یک شبکه بیسیم یک دستورالعمل با بُرد کوتاه و پرمصرف است که فقط برای ابعاد کوچک مناسب بوده و هزینه زیرساخت آن برای مساحتهای بزرگ به صورت تصاعدی افزایش مییابد.
سیستم جهانی ارتباطات تلفن همراه یا جی .اس .ام و سرویس رادیویی بستهای عمومی جی. پی.آر.اس نیز کمی قدیمی بوده و مزایای سرعت و پاسخگویی دستورالعملهای تخصصی اینترنت اشیا را ندارد. از این نظر تیم ما دارای مزیت رقابتی تکنولوژیک است زیرا تولیدات ما بر پایه دستورالعمل ارتباطی ماژول است که برای فضاهای کوچک و متوسط (گلخانهها) و ابعاد وسیع و گسترده (مزارع و باغات) قابل بهرهبرداری است. رقبای غیر مستقیم ما شرکتهایی هستند که در حوزه فناوری اینترنت اشیا فعالیت میکنند اما هنوز به حوزه کشاورزی وارد نشده و در آینده ممکن است به این حوزه ورود کند.
احمدیفرد در پایان، عمده موانع ورود این محصول به بازار را نداشتن آگاهی به مزیتهای هوشمندسازی در سازمانها و ادارات مرتبط و مالکان زمینهای کشاورزی از جمله صرفهجویی در مصرف آب، انرژی، نیروی انسانی، نظارت مستمر، مدیریت از راه دور، برنامهریزی خودکار، سهولت برنامهریزی و مدیریت بهبود سلامت و نگهداری از فضای سبز گیاهان، پایش مستمر و همچنین نبودِ نگاه هوشمندسازی به عنوان یک سرمایهگذاری در کشور و حاکم بودن نگاه تجملی به موضوع هوشمندسازی مطرح کرد.
نظر شما