دوست دارم رنگ و بوی اصفهان را در آوازم داشته باشم/ اهمیت شناخت خواننده از شعر و ادبیات

تهران- ایرنا- خواننده آلبوم موسیقی «سرو بی‌خزان» با اشاره به بهره‌گیری از سبک‌ها و مکاتب مختلف آوازی گفت: اینکه یک خواننده به شیوه شخصیش برسد کار بسیار دشواری است و سعی کرده‌ام در آوازم از مکتب اصفهان رنگ و بویی داشته باشم.

به گزارش ایرنا، نشست «شبی با موسیقی» با موضوع دیدار و گفت و گو با مجتبی عسگری خواننده موسیقی ایرانی به میزبانی عطا نویدی روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی ایرانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نویدی با تاکید به نقش و جایگاه آواز در موسیقی ایرانی، اظهارداشت: آواز یکی از ارکان اصلی موسیقی ایرانی است که متاسفانه در دهه‌های اخیر با تغییر ذائقه شنیداری مردم، کمتر از آن استقبال می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی ایرانی گفت: اصلی‌ترین هدف این سلسله نشست‌ها که با محوریت حضور خوانندگان آواز برگزار می‌شود، آشتی جامعه با هنر آواز است و خوشحالیم این برنامه با حضور یکی از آوازخوانان مطرح دهه اخیر، مجتبی عسگری برگزار می‌شود.

در ادامه، عسگری سیر آموزش آوازش را از اصفهان تا تهران مرور و بیان کرد: در اصفهان نزد استاد سیدرضا طباطبایی و چند استاد دیگر آواز را فراگرفتم اما سایه مکتب اصفهان آن‌قدر سنگین بود که در آنجا امکان آوازخوانی به دیگر شیوه‌ها وجود نداشت. به تهران آمدم و از محضر اساتیدی همچون حسین عمومی و حمیدرضا نوربخش دانسته‌هایم را تکمیل کردم و خوشبختانه توانستم در کارگاه آواز استاد شجریان نیز از محضر ایشان بهره ببرم.

دوست دارم رنگ و بوی اصفهان را در آوازم داشته باشم

این خواننده موسیقی ایرانی درباره بهره‌گیریش از سبک‌ها و مکاتب مختلف در آوازش گفت: سعی کرده‌ام به شیوه‌های مختلف آواز بخوانم اما اینکه یک خواننده به شیوه شخصیش برسد کار بسیار دشواری است که لازمه کار و ممارست زیاد است. من سعی کرده‌ام در آوازم از مکتب اصفهان رنگ و بویی داشته باشم.

عسگری در بخشی از سخنانش درباره تجربه همکاری با آهنگسازان مختلف در سال‌های فعالیتش بیان کرد: یک خواننده در سال‌های اولیه کارش را دوست دارد، مدام کار می‌کند و آثار مختلفی ارائه می‌کند. خوشحالم که وقتی بسیاری از کارهای اولیه خود را مرور می‌کنم هم از آن کارها راضی هستم و با هنرمندان خوبی همکاری کرده‌ام اما در سال‌های اخیر علاقه دارم با آهنگسازانی همکاری کنم که دارای تفکر پشت آثارشان باشند و در آثار اخیرم و همچنین آثاری که در دست تهیه و انتشار است این موضوع را می‌توان دید.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره برخوردش با شعر در آثارش افزود: در ابتدای آموزشم اولین تذکر را درباره شعر از استاد طباطبایی گرفتم که سر کلاس برای اولین بار ایشان آواز من را قطع کرد و از اینکه شعر نامناسبی را انتخاب کرده بودم به من تذکر جدی داد. آن روزها برایم آواز اهمیت بیشتری داشت اما استاد طباطبایی به من آموخت که باید به شعر توجه ویژه‌ای داشته باشم. همیشه سعی کرده‌ام از راهنمایی بزرگان برای انتخاب شعر بهره ببرم و در کنار حافظ با اشعار سعدی، عطار و جامی ارتباط خوبی برقرار می‌کنم.

دوست دارم رنگ و بوی اصفهان را در آوازم داشته باشم/ اهمیت شناخت خواننده از شعر و ادبیات

هنر مولد زیبایی‌هاست

در بخش دیگری از این برنامه محمد موقتیان مولوی پژوه و استاد ادبیات در بخشی از سخنانش با تفسیر بیتی از حافظ پرداخت و گفت: در بیت «عاشق و رند و نظر بازم و می‌گویم فاش/تابدانی به که به چندین هنر آراسته‌ام»، رند پیر خردمند است و عشق خردمندانه انسان را به جایگاهی می‌رساند که شایسته انسان باشد. هنر است که می‌تواند تمدن انسان‌ها و انسان‌ها را به هم نزدیک کند. هنر است که می‌تواند شایستگی‌ها را در مراتب خلقت به گوش یکدیگر برساند و هنر می‌تواند مولد زیبایی‌ها و مظهر پیوندها باشد.

این ادیب و پژوهشگر حوزه ادبیات خاطراتی را از زنده یاد استاد شجریان و نحوه آشناییش با مجتبی عسگری بیان کرد.

مجتبی عسگری تعامل خوبی با آهنگساز دارد

در بخش دیگری از برنامه احسان ذبیحی فرآهنگساز و نوازنده کمانچه که سابقه همکاری با مجتبی عسگری را دارد، گفت: مجتبی عسگری خواننده بسیار توانمند، باهوش و خوش تکنیک است. وقتی به عنوان یک آهنگساز با چنین خواننده ای همکاری می کنید اصلا دغدغه و نگرانی ندارید زیرا صدا کاملا تحت کنترل است و سواد و دانش او بسیار بالاست. در همکاری هایی که با ایشان داشتم از همه بیشتر تعامل اش با آهنگساز برایم قابل توجه بود. این تعامل در موسیقی خیلی با ارزش است و خوشبختانه تجربه های خوبی با ایشان داشتم. حضور ایشان در همه کارها یک وزنه سنگین است که از جنس خودنمایی نیست بلکه از جنس تجربه و پختگی است.

امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار نیز در این نشست بیان کرد: بعد از چند تجربه خوب که با مهدی امامی خواننده موسیقی ایرانی داشتم، دوست داشتم با خواننده دیگری همکاری کنم وقتی از دوستانم در مورد ویژگی‌های مجتبی عسگری پرسیدم آنها بی‌درنگ گفتند بسیار انسان حرفه‌ای است. هر چه از او با دقت و وسواس بخواهیم، کم نمی‌گذارد. تجربه‌های خوبی با او داشتم و پا به پای ما و گروه همکاری می‌کرد، خوشحالم این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد.

اهمیت شناخت خواننده از شعر و ادبیات

در ادامه نشست سیدعباس سجادی شاعر و پژوهشگر موسیقی اظهارداشت: نکته‌ای را باید درباره کلام در آواز بگویم این است که علاوه بر حافظ، سعدی، عطار و دیگر شاعرانی که دژهای مستحکم ادب پارسی هستند، از ظرفیت‌های شعر معاصر غافل نباشند.

سجادی گفت: باید فرزند زمانه خود باشیم زیرا این شاعران از افتخارات ما هستند. دیده‌ایم برخی هنرمندان اشعاری را خوانده‌اند که نشان از ضعف‌شان در شناخت شعر دارد. شناخت خواننده از شعر و ادبیات بسیار مهم است. به سراغ شاعران معاصر بروید زیرا به خواننده فرصت طراحی آواز جدید می‌دهد و افق‌هایی را نشان می‌دهد که اتفاقات خوبی برای آواز می‌افتد.

دوست دارم رنگ و بوی اصفهان را در آوازم داشته باشم/ اهمیت شناخت خواننده از شعر و ادبیات

در پایان این مراسم مجتبی عسگری و امیر شریفی نوازنده تار به اجرای یک قطعه ساز و آواز پرداختند.

به گزارش ایرنا، مجتبی عسگری خواننده و مدرس موسیقی اصیل و سنتی ایران متولد ۱۳۵۷ در اصفهان است، وی از شاگردان رضا طباطبایی، حسین عمومی و محمدرضا شجریان بوده‌ است.

عسگری از ۱۵ سالگی دوره‌های آواز را در هنرستان موسیقی اصفهان نزد قاسم معمارزاده آغاز کرد و به مدت چهار سال ردیف آوازی مکتب اصفهان را نزد سیدرضا طباطبایی (از شاگردان تاج اصفهانی) فراگرفت. وی دوره صداسازی را نزد حمیدرضا نوربخش گذراند و از محضر محمدعلی کیانی نژاد بهره جست.

عسگری طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ نزد حسین عمومی (از شاگردان تاج اصفهانی و ادیب خوانساری) که به گفته عسگری از بهترین و پربارترین دوران آموزش و کسب تجربه‌اش بوده ‌است بهره فراوان گرفت. وی از سال ۱۳۸۶ با شرکت در کارگاه تخصصی آواز به شاگردی محمدرضا شجریان درآمد.

عسگری تاکنون کنسرت‌های متعددی را در ایران و خارج از کشور برگزار کرده است، مقام اول آواز جشنواره بین‌المللی موقام کشور آذربایجان سال ۲۰۱۳، مقام سوم آواز در فستیوال بین‌المللی ترانه‌های شرقی ازبکستان (سمرقند) در سال ۲۰۱۷، آلبوم برگزیده ماه دسامبر رادیو «Mundofonias» (اسپانیا) برای آلبوم «با فراقت چند سازم»، آلبوم برگزیده بخش بهترین آلبوم موسیقی سنتی در جشنواره موسیقی بسطامی برای آلبوم «سحرخوانی» در سال ۱۳۹۲، جایزه باربد بهترین خواننده موسیقی دستگاهی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برای آلبوم «بوستان سعدی» از افتخارات عسگری است.

«همنشین دیرینه»، «حدیث سرو و گل و لاله»، «سرو خرامان»، «هنگام که گریه می‌دهد ساز»، «آن روزها»، «در گیسوی او پیچید»، «گمشده دل» و «سرو بی‌خزان» از آلبوم‌های این خواننده هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha