مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبر: 85571438
مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه چه گفتند؟

تهران- ایرنا- برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص صلاحیت و برنامه‌های وی پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در نشست علنی روز یکشنبه ۲۸ مرداد ماه مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت و برخی نمایندگان مجلس به تشریح دیدگاه‌های خود در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وی پرداختند.

محمد رضا احمدی سنگر نماینده مردم رشت اظهارداشت: اعتقاد ما بر این است که وزیر امور خارجه هم باید از سوابق بسیار درخشانی داشته باشد و هم آنکه اقتدار و صلابت لازم را داشته باشد و به نظر من زمانیکه آقای عراقچی به عنوان سرپرست هیئت مذاکره کننده با طرف مقابل بود بسیاری از موارد را رعایت نکردند.

وی گفت: آقای عراقچی چه توافقی بود که آمریکا از برجام خارج شد و شما نوشتید که نه تنها ایران خارج نشده بلکه نتوانسته که از آن خارج شود. شما که مدعی بودید زبان دنیا را متوجه هستید و ما بلد نیستیم.

نماینده مجلس افزود: پس از قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم شما، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور وقت کلی بهانه آوردید. آقای عراقچی دقت لازم در متن برجام نشد و احساسی این توافق تصویب شد و عزت ملی در مذاکرات رعایت نشد. یک طرفه به تعهدات برجام عمل کردید.

احمدی سنگر بیان کرد: شروط رهبری در مسئله برجام رعایت نشد. شما به ظرفیت‌ها و توان‌های داخلی اعتماد نداشتید. در دوران ۸ سال دفاع مقدس جوانان همین مرز و بوم بودند که در مقابل طرف مقابل جنگیدند و پیروز شدند. شما به توان نیروهای نظامی و دیپلماسی کشور ایمان نداشتید، یا تحت تاثیر بوده یا اصلاً ایمان نداشتید. 

وی افزود: چرا تحریم‌ها برداشته نشد؟ شما که گفتید تحریم‌ها با برجام برداشته می‌شود اما هیچ اتفاقی نیفتاده و قلب رآکتور هسته‌ای را بتن ریختید. آقای ظریف هم گفتند در برخی موارد نتوانستیم خط قرمزها را رعایت کنیم. 

رای به عراقچی یعنی ادامه دیپلماسی التماسی!

نماینده مجلس بیان کرد: شما بگویید دستاورد برجام چه بود؟ آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی وقت در مصاحبه‌ای گفت دستاورد برجام تقریباً هیچ است. آقای طیب نیا وزیر اقتصاد وقت گفت بانک‌های خارجی با ایران همکاری ندارند. شما گفتید برجام را طوری نوشتیم که اگر آمریکا از آن خارج شود و نتواند آن را از بین ببرد.

احمدی سنگر تصریح کرد: توافق برجام خسارت برای کشور ما بود، رهبری هم گفتند این‌ها همه بهانه است و دشمن با اصل جمهوری اسلامی ایران مخالف است. ما با چه جرئتی به شما رای دهیم تا همان دیپلماسی التماسی و سیاست لبخند ادامه پیدا نکند، ما باید مطمئن باشیم.

وی ادامه داد: آقای عراقچی شما کارنامه مثبتی در زمان مذاکره ندارید و صحبت‌هایی که انجام دادید و بسیاری از مشکلات داخل کشور را به خارج از کشور گره می‌زدید.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده دیگری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اظهارداشت: باید اصلاح ساختاری صورت بگیرد و آقای پزشکیان به برخی از نکات و موضوعاتی که موجب توقف دولت‌های قبلی شده بود توجه بیشتری داشته باشند. اصلاح ساختار سیاسی و اداری باید مورد توجه رئیس جمهور محترم باشد. 

وی گفت: آقای عراقچی بنده به این دولت رأی دادم دولت را قبول دارم و از اکثر وزرا هم حمایت می‌کنم. مخالفت بنده با شما این است که چطور شما یک فرد صاحب تجربه هستید، آقای ظریف یک فرد شناخته شده و با تجربه هستند، شما برای توافق و قرارداد با طرف خارجی با آقای ظریف وارد مذاکراتی شدید که به برجام منتهی شد. 

نماینده مجلس تصریح کرد: آقای عراقچی وقتی کسی معامله‌ای می‌کند تا جنس را نگیرد هزینه آن را پرداخت نمی‌کند. حتی قرآن ما هم تاکید می‌کند وقتی می‌خواهید معامله‌ای کنید و تمام جوانب آن را بسنجید. شما معامله کردید قراردادی رو امضا کردید، تمام تعهدات آن را انجام دادید اما طرف مقابل آن را اجرا نکرد. از شما تقاضا دارم دستاوردهای حاصل از برجام را برای ما برشمارید.

عراقچی ظریف نیست و این خوب است

میثم ظهوریان ابوترابی نیز افزود: ما ۳۹ بند اف ای تی اف را تایید کردیم که البته تا الان هم اجرا نشده و تنها دو بند دیگر آن باقی مانده است. اف ای تی اف دو مکانیزم دارد که تاکید می‌کنند نه تنها ما باید ابتدا مشتریان بانکی خود را معرفی کنیم بلکه باید تراکنش‌های مالی آنها را هم به کشورهایی که اطلاعات آنها را بخواهند ارائه دهیم. 

وی گفت: آقای آقای عراقچی می‌خواهند همچنان شکلات مردم را به مسائل خارجی گره بزنند یا تغییر رویکرد داده‌اند اینکه ایشان گفته است من ظریف نیستم این موضع خوبی‌ است، اما تصویر ایشان در سال‌های مذاکرات تصویری از آقای ظریف است.

این نماینده مجلس افزود: آیا عدم تعادل در روابط و همکاری میان غرب و شرق در دوره احتمالی وزارت امور خارجه شما حل خواهد شد؟ من در مورد قانون اقدام راهبردی از آقای عراقچی پرسیدم و ایشان گفتند که ما می‌خواهیم آن را اجرا کنیم اما باید ایشان دیدگاه خود را نسبت به این قانون بیان کنند. نگاه شخصی شما می‌تواند مهم‌تر از اقدام اجرایی و قانونی آن باشد. 

ظهوریان ابوترابی گفت: نگاه شما نسبت به دوگانه میدان و دیپلماسی چیست آیا می‌خواهید از ظرفیت میدان استفاده کنید یا همچون گذشته که برخی میدان را هزینه دانستند این سیاست را پیگیری می‌کنید؟

امیرحسین ثابتی نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: برخی از نمایندگان بازی خطرناکی را برای رای‌آوری عباس عراقچی راه انداختند. رهبری انقلاب بارها گفته‌اند که مجلس شورای انقلاب اسلامی قوه‌ای مستقل است و باید مستقلان تصمیم بگیرد. 

وی گفت: آیا متوجه هستید که عوارض برخی گفته‌ها از جمله اینکه به تمام وزرا باید رای بدهید آگاه هستید؟ کاری نکنید که استقلال مجلس شورای اسلامی زیر سوال رود. خود آقای عراقچی می‌دانند که کنگره و سنا ابزار و اهرم فشار آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بوده است اما گویا برخی در داخل می‌خواهند ما را خلع سلاح کنند.

ثابتی ادامه داد: هر کس که حداقل یک بار متن توافق برجام را خوانده باشد امکان ندارد که بخواهد به مجریان آن رای بدهد. با توافق برجام سال‌ها تلاش دانشمندان هسته‌ای ما چه نتیجه‌ای داشت؟ این بند ۳۷ آن یا مکانیزم ماشه آن چه دستاوردی از برجام نصیب ما شده است؟

عراقچی می‌گفت ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود اما چه شد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:آقای عراقچی گفته بود ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما به شکلی در برجام توافق کردیم که این امکان برای آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دیپلمات حرفه‌ای به پرت کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است و به اینکه متنی را امضا بکنید که قابل پیش بینی باشد. مگر وقت ملت حق الناس نیست مگر ما از ملت وقت نگرفتیم و قول ندادیم که مشکلات آنها را حل کنیم؟ ۸ سال در این کشور چگونه گذشت؟ 

ثابتی افزود: بعدها این عزیزان آمدند و گفتند که هدف اصلی برجام رفع تحریم‌ها نبوده بلکه می‌خواستیم از پرونده هسته‌ای ایران امنیت زدایی کنیم. نمی‌شود که شما با یک موضوعی رایآوری کنید و بعداً بگویید که نه هدف ما مسئله دیگری بوده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آقایان ظریف عراقچی تخت روانچه صالحی و عیدی نژاد ه آن روز در مذاکرات هسته‌ای شرکت کردند و بابت آن تشویق شدند بعضاً گفتند که نه ما نبودیم که چنین کاری را کردیم، پس چه کسی این کار را انجام داد؟

وی گفت: خروجی برجام چه بود؟ حاج قاسم از برجام ۱ چه دید که از برجام ۲ و ۳ می‌ترسید، شهید فخری زاده به عنوان یک نخبه صنعتی هسته‌ای و موشکی از برجام چه دید که گفت اشک من از برجام درآمده است؟ این عزیزان می‌گویند که ما تحریم‌ها را با برجام لغو کردیم و باقی آن تقصیر خروج ترامپ از برجام است. تحریم چرخه دلار در سال ۲۰۰۸ به بهانه هسته‌ای اعمال شد اما در متن برجام حتی یک جمله از آن صحبت نشده است.

ثابتی تصریح کرد: یکی از بهترین قانون‌های در مجلس شورای اسلامی تصویب شد قانون اقدام راهبردی در واکنش به این بود که مجریان سیاست خارجی ما خوب عمل نکردند و مجلس و شورای عالی امنیت ملی و رهبری انقلاب کاری کردند که این توافق پر خسارت تا حدی جبران شود، اما این مجلس به درستی با تصویب آن قانون کاری را کرد که بارها رهبری از آن تعریف کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رهبری انقلاب نسبت به برجام گفتند که خسارت محض بوده است. آقای عراقچی؛ «تقریباً هیچ» توصیفی بود که آقای سیف رئیس بانک مرکزی وقت گفته بود و بسیاری از کسانی که در برجام نقش داشتند بعدها گفتند که یا سادگی کردیم یا از کرده خود راضی نبودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha