روی سیاه زباله‌گردی در بجنورد

بجنورد-ایرنا- رایج شدن پدیده زباله گردی این روزها به معضلی در مرکز خراسان شمالی تبدیل شده است و خسارت های مالی و روانی بی شماری را متوجه شهر و شهروندان می‌کند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا، زباله گردی در بجنورد هر چند اکنون به منبع در آمدی برای برخی از افراد تبدیل شده اما این افراد همواره در معرض دنیایی از بیماری های پنهان مخازن زباله قرار دارند در حالی که امکان انتشار برخی از این بیماری ها در سطح جامعه نیز وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان از زباله به عنوان "طلای کثیف" یاد کرده اند چرا که با تبدیل مواد قابل بازیافت آنها می توان محصولات جدیدی تولید کرد و با وجود مزایای بسیار بازیافت زباله مانند کاهش آلودگی محیط زیست، درآمدزایی و ایجاد فرصت های جدید شغلی، این پدیده دردسرهایی نیز برای شهروندان دارد.

زباله گردهای بجنورد را اغلب جوانان، معتادان و کودکان کار و اتباع بیگانه تشکیل می دهند که بدون رعایت هیچگونه مسایل بهداشتی و حفاظتی اقدام به جستجوی محتویات سطل های زباله به ویژه کاغذ و مقوا، بطری های پلاستیکی و آلومینیومی می کنند. سطل هایی که انواع زباله ها از زباله های عفونی آلوده به خون مانند باند و سرنگ، زباله های پاتوبیولوژیک مانند لاشه، غذاها و داروهای تاریخ منقضی شده، زباله های شیمیایی مانند باقیمانده شوینده ها و وایتکس، فلزات سنگین و اجسام برنده از جمله شیشه شکسته، تیغه، سوزن یا حتی سرنگ را در خود جا داده اند.

زباله هایی که می توانند مخاطرات بهداشتی جدی را برای جمع کنندگان آنها به همراه داشته باشند به طوریکه برخی کارشناسان نسبت به ابتلا به ایدز از طریق سرنگ های انداخته شده در سطل های زباله از سوی معتادان تزریقی مبتلا به ایدز هشدار داده اند.

آسیبی که پدیده زباله گردی به منظر شهری وارد می آورد ازیک سو منجر به بار مضاعف مدیریت شهری در نظافت شهر شده و از دیگر سو چالش حفظ بهداشت محیطی را به چالش های هر روزه مدیریت شهری اضافه می کند.

به نظر می رسد با اراده حاضر در مدیریت شهری راه اندازی مجدد کارخانه کمپوست دور از انتظار نبوده و با فعال شدن چرخه تفکیک زباله از مبدا، پایانی بر چرخه معیوب تفکیک سنتی و نامتعارف زباله گردی را شاهد باشیم.

روی سیاه زباله‌گردی در بجنورد

زباله‌گردی در غفلت شهرداری

یک کارشناس ارشد محیط زیست در این خصوص گفت: مخازن زباله بجنورد وضعیت نامناسبی دارند و شهرداری باید نسبت به این موضوع حساسیت و بازدیدهای روزانه ‌ای از نحوه مدیریت پسماند داشته باشند.

علیرضا دره کی با اشاره به اینکه در دوره مدیریت شهری گذشته اقدامات لازم در این خصوص انجام نشد و اطراف سطل‌های زباله تبدیل به انباشت زباله شده است اظهارکرد: هر ۱۰ سال یکبار جمع آوری پسماند باید بازنگری شود اما این اتفاق در مرکز خراسان شمالی هنوز نیفتاده است.

وی افزود: شکل مخازن فعلی را باید به تدریج عوض کرد تا دسترسی زباله گرد به آن سخت شود و در چنین شرایطی آلودگی پیرامونی نیز اتفاق نمی‌افتد، این مساله باید به جد پیگیری شود و مخازنی را برای آن طراحی کرد.

کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به تفکیک غیر بهداشتی زباله‌ و رواج پدیده زباله‌گردی از مخازن زباله اضافه کرد: مخازن زباله موجود در سطح شهر حاوی انواع زباله است که می‌تواند موجب انتقال امراض و بیماری‌های عفونی و پوستی شود که این امر علاوه بر به خطر انداختن زباله‌گردها که عمدتاً شامل افراد معتاد، کودکان کار و اتباع بیگانه هستند، سلامت جامعه را نیز تهدید می‌کند.

وی با اشاره به معضل بزرگ دفع زباله و عدم وجود زمان مشخص برای دفع زباله ادامه داد: شهروندان هر زمان اراده می‌کنند، پسماند خود را در سطل‌های زباله می‌ریزند و این موضوع موجب بروز پدیده زباله گردی، رشد این پدیده و ایجاد مافیای زباله در این شهر شده است.

دره کی تاکید کرد: انداختن زباله‌های حجیم و اسباب و اثاثیه مستعمل منازل در مناسبت‌های مختلف مانند خانه تکانی عید نوروز در داخل مخزن های زباله و توقف خودروها در جلوی این مخازن و ایجاد مانع برای تخلیه باکس‌ها توسط خودروهای مکانیزه از دیگر معضلات جمع آوری زباله در سطح این شهر است.

وی با بیان اینکه بروز این مسائل موجب نارضایتی شهروندان می‌شود بیان کرد: طرح جمع آوری شبانه پسماند شهری در راستای سه هدف عمده شامل ایجاد نظم و انضباط عمومی در دفع زباله شهروندان، جلوگیری از ناامنی و ارتقای امنیت عمومی در شهر و افزایش سلامت شهروندان و از بین بردن تهدیدات غیربهداشتی ناشی از انباشت و پخش زباله در اطراف مخازن زباله اجرا می‌شود.

روی سیاه زباله‌گردی در بجنورد

کمبود ماشین آلات زباله در بجنورد

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بجنورد گفت: روزانه ۱۳۰ تن زباله در مرکز خراسان شمالی تولید و ۱۰ دستگاه خودروی تمام مکانیزه با ۸۲ نیروی زباله بردار مسئولیت جمع آوری زباله از سطح شهر را برعهده دارند.

هادی قربانی اظهارکرد: چهار غرفه تفکیک زباله به منظور تشویق شهروندان به تفکیک زباله از مبدا با هدف حفظ محیط زیست و کاهش حجم تولیدی زباله خانگی در سطح شهر فعال است که زباله های خشک را خریداری می کند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بجنورد اضافه کرد: روزانه چهار کامیون خاک برای پوشش زباله ها و جلوگیری از انتشار آلودگی و یا اشتعال پذیری به ایستگاه زباله انجام می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری در حوزه ماشین آلات با کمبود مواجه است ادامه داد: جهت ارتقای توان مکانیزاسیون سازمان خرید سه خودروی دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

قربانی با اشاره به اجرای هوشمند سازی تفکیک از مبداء تاکید کرد: فراخوان جذب پیمانکار در روزنامه ها منتشر شده و بعد از طی فرآیند اداری مشغول به کار خواهند شد تا اجرای تفکیک از مبدا، محله به محله اجرا شود.

وی بیان کرد: سرانه متوسط تولید زباله به ازای هر نفر در مرکز خراسان شمالی ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم است و این میزان تولید تقریبا متناسب با استانداردهای کشور است.

روی سیاه زباله‌گردی در بجنورد

به گزارش ایرنا، مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین‌های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره‌های طبیعی موجود در منطقه، انجام می‌شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال‌های گذشته، این دره‌های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha