جوجه‌ریزی افزون بر ۶ میلیون قطعه‌ای در نکا

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی نکا از جوجه ریزی ۶ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۱۸۹ قطعه‌ای در این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، سعید صمدی زرینی روز دوشنبه با اشاره به با فعالیت ۲۰۲ واحد مرغداری مجاز در شهرستان نکا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۱۸۹ قطعه جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری این شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان اینکه عواملی مانند قیمت جوجه یک روزه، نرخ نهاده و دستمزد کارگر، نسبت بین عرضه و تقاضا و حمل و نقل بر قیمت مرغ تاثیر گذار است، تصریح کرد: آنچه که در خصوص بازار مصرف مرغ حائز اهمیت است نظارت بر تولید و توزیع و تامین نهاده‌های مرغ مورد نیاز مرغداران است.

این مسئول خاطرنشان کرد: پایه و رکن اصلی جهش تولید، مردم هستند و باید بستر لازم برای حضور و مشارکت مردم در میدان اقتصاد و عرصه تولید فراهم و از ظرفیت و توانمندی آنان استفاده شود.

صمدی زرینی تصریح کرد: ارتقای ساختار بهداشتی مرغداری‌ها و استفاده از تکنولوژی مدرن در کنار رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای می‌تواند ضمن افزایش بهره وری و کاهش بیماری‌ها ارتقای امنیت غذایی را به دنبال داشته باشد.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

همسو با رویکرد تولید ملی وخودکفایی دولت؛ سهم نژاد لاین ایرانی (آرین) در بازار صنعت طیور روز به روز درحال افزایش است، طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران در ۶ ماهه امسال از مجموع تولید حدود ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی، ۱۲.۳ میلیون قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی برابر با ۱۵ درصد از سویه آرین انجام شد.

جوجه‌ریزی افزون بر ۶ میلیون قطعه‌ای در نکا

مجتمع مرغ لاین ایران (آرین) از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی شمال کشور (مازندران) راه اندازی شده است و همچنان مرغ های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می شود.

کارخانه تولید کننده مرغ لاین(مرغ مادر) یکی از بزرگترین تولید کننده مرغ مادر در کشور است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است.

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

مسوولان امر در ادامه اهمیت توسعه و بهره وری از ظرفیت های بخش های مختلف کشاورزی مازندران برای حمایت از لاین مرغ ایران (آرین) سهم واردات هر نژاد را مورد توجه قرار داد تا جوجه لاین ایرانی نیز در بازار صنعت طیور سهم بیشتری پیدا کند. طبق اعلام رسمی کارشناسان صنعت طیور نژاد لاین آرین برای پرورش در استان های گلستان، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، سمنان و خوزستان بسیار مناسب است.

در حال حاضر نژاد لاین " راس " مربوط به انگلیس، " هوبارد " مربوط به فرانسه و لاین " کاپ " نژاد مرغ آمریکایی است و این نژاد ها سالانه بخش عمده جوجه واحدهای تولیدی ایران را تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha