۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۲۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85572410
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رنگ پریدگی آثار تاریخی کهن شهر خراسان‌شمالی

۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۲۴
کد خبر: 85572410
رنگ پریدگی آثار تاریخی کهن شهر خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- مرمت آثار تاریخی با هدف حفظ و جلوگیری از زوال آن انجام می شود ولی ظاهرا کمبود اعتبارات سال های اخیر اصلی‌ترین عامل کندی مرمت آثار تاریخی شهرستان شیروان در خراسان شمالی است.

به گزارش ایرنا، شیروان در مسیر جاده آسیایی و ورود مسافران و گردشگران در فصول مختلف سال قرار دارد و این کهن شهر ۲۰۰ اثر تاریخی شامل تپه ها، بناها، حمام ها، محوطه ها و آثار طبیعی را در خود جای داده که ۶۲ اثر آن ثبت ملی شده است.

چند سالی است که آثار تاریخی این شهر دستمایه تخریب و بی توجهی مسوولان شده است و هر یک به نوعی در معرض آسیب و تخریب های محیطی قرار گرفته اند و نیاز به بازسازی و مرمت دارند.

اگرچه مسوولان میراث این شهرستان کمبود اعتبارات را عامل اصلی بی توجهی به این آثار تاریخی می دانند ولی اگر فکری به حال مرمت آثار ارزشمند تاریخی نشود، این شهر در آینده نقشی در سبد گردشگری خراسان شمالی نخواهد داشت.

کارشناسان در این مواقع بخش خصوص را عاملی مهم برای برون رفت از مشکلات می دانند بنابراین ضرورت دارد تا مسوولان میراث از این اهرم کمکی استفاده و از روند فرسودگی میراث تاریخی خراسان جلوگیری کنند.

رنگ پریدگی آثار تاریخی کهن شهر خراسان‌شمالی

۱۲ اثر نیاز به مرمت فوری

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان در این خصوص گفت: ۱۲ اثر تاریخی و مهم شهرستان از جمله «چهارطاقی تیموری، خانه معین، یحیی بیگ، هاشمی دوین، پرهیزکار، حمام تاریخی روستای پیرشهید و ارگ نادری» با قدمت بالا نیاز به مرمت فوری و ضروری دارند.

حمید رازقی اظهارکرد: پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرستانی امسال برای مرمت بناهای تاریخی مصوب شده که این میزان بسیار اندک و جوابگو نیست و فقط برای بنایی که نیاز به مرمت مهم و ضروری دارند هزینه خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از اعتبارات اندک مرمت اضافه کرد: وضعیت بناهای تاریخی شهرستان نابسامان است زیرا که کد طرح اعتبارات حذف شده بود و در چند سال گذشته هیچگونه اعتباری جهت مرمت اختصاص داده نشده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان ادامه داد: اعتبارات مرمت آثار تاریخی اکنون ۲ سال است برای شهرستان مصوب می شود و بسیار ناچیز است، سال گذشته چهار میلیارد ریال برای مرمت سه اثر «خانه یحیی بیگ، آب انبار الله آباد و حمام دوین» مصوب شد.

وی تاکید کرد: اعتبارت تخصیصی مرمت سال گذشته بسیار کم بود و فقط ۲ اثر تاریخی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد مرمت شد و اکنون در دست اجرا است در صورتیکه اتمام طرح های مزبور ۱۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد.

رنگ پریدگی آثار تاریخی کهن شهر خراسان‌شمالی

اعتبارات میراث تنها ۲۰ میلیارد ریال

فرماندار شیروان نیز در این خصوص بیان کرد: ۲۰ میلیارد ریال امسال برای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان اعتبارات مصوب شد و از این میزان پنج میلیارد ریال برای مرمت است که بسیار ناچیز و معلوم نیست صد در صد تخصیص پیدا کند، در این صورت هم باید حدود ۲ میلیارد ریال به پیمانکار و مالیات پرداخت شود و سه میلیارد ریال دیگر جوابگو نیست.

دولت اسماعیل زاده عوامل طبیعی از جمله بارندگی و قدمت بالای آثار را از جمله علل تخریب آثار تاریخی برشمرد و عنوان کرد: پنج سال کد اعتبارات مرمت شهرستان حذف شده بود و با پیگیری و مکاتبه بیش از ۱۰ نامه اکنون ۲ سال است کد طرح اعتبارات برگشت داده شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خانه معین و چهارطاقی تیموری جزو طرح های شاخص هستند و با توجه به اینکه وضعیت آن خوب نبود در مجموع کل ۲ میلیارد ریال خارج از اعتبارات شهرستان به صورت اضطراری در اختیار این طرح ها قرار گرفت.

وی افزود: ۲ اثر تاریخی مزبور اکنون در حال مرمت است و با اعتبارات قطره چکانی فقط یک ضلع دیوار کامل می شود، همچنین با توجه به اهمیت چهارطاقی تیموری برای انجام امورات فرهنگی جلساتی با اداره اوقاف شهرستان انجام شده ولی به دلیل عدم تکمیل مرمت موافقت های لازم انجام نشد.

فرماندار شیروان اظهارکرد: برای نگهداری بنا و انجام کارهای فرهنگی چهارطاقی تیموری قرار است بخش خصوصی وارد شود و ۵۰ درصد کار را انجام دهد، همچنین ورودی بنا بسته شود تا خسارتی به آن وارد نشود.

شهرستان ‌شیروان در ‌۶۰ کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران شمال مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) واقع است که دارای ۶ روستای هدف گردشگری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha