ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی برای تولید پلاسمای خونی

تهران - ایرنا - کمیته پلاسما انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران در نامه‌ای از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست از بخش خصوصی برای تولید پلاسما حمایت کند.

به گزارش ایرنا از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، در این نامه آمده است: تامین دارو به ویژه داروهای حیاتبخش و ضروری برای مردم یکی از اصلی ترین و مهم ترین دغدغه های وزارت بهداشت می باشد. داروهای مشتق از پلاسما از جمله فراورده هایی هستند که به دلیل ماهیت و روش تامین در سراسر جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به نوعی فراورده های استراتژیک محسوب می شوند.

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران در این نامه افزود: خوشبختانه به دلیل زیر ساخت قوی سازمان انتقال خون در جمع‌آوری فراورده های خونی از جمله پلاسما و همچنین فعالیت و کمک رسانی بخش خصوصی در سالیان گذشته در فرایند جمع آوری پلاسما، حجم قابل قبولی پلاسما برای فراوری و تبدیل به فراورده های حیات بخشی چون آلبومین ایمنوگلوبولین و فاکتورهای خونی در کشور در حال تولید است.

در این نامه تصریح شده است:‌ به رغم ناکامی دولت در راه اندازی پالایشگاه طی چهار دهه گذشته، خوشبختانه بخش خصوصی با اتکا به این زیرساخت و استفاده از تکنولوژی های نوینی چون کروماتوگرافی و صرف وقت و هزینه بسیار در بخش تحقیق و توسعه بدون کمک خارجی اقدام به راه اندازی پالایشگاه تولید فراورده های مشتق از پلاسما نموده و اولین پالایشگاه (مدوک زیست دارو) از سال ۱۴۰۰ فراورده های آلبومین و ای وی آی جی را به بازار عرضه نموده و پالایشگاه دوم (نوژین زیست فارمد) نیز با اتکا به همین دانش در حال ورود به این بازار می باشد و شرکت‌های دیگری نیز در بخش خصوصی با اخذ مجوزهای اولیه در این راه گام برداشته اند. اما کماکان کشور با کمبود تامین فراورده های پلاسمایی مواجه است.

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران تصریح کرده است: صرف نظر از اهمیت استراتژیک و حیاتی چنین محصولاتی، این تولیدات از خروج ارز از کشور پیشگیری می کنند و با گسترش بیشتر می‌توانند برای کشور درآمدهای ارزی نیز به همراه آورند برای توجه بیشتر به اهمیت موضوع، لازم به یادآوری است که برای تامین هر ویال ایمنوگلوبولین تقریبا باید ارزی معادل سه بشکه نفت از کشور خارج گردد.

«ضمن آنکه در حال حاضر مصرف فراورده های پلاسمایی به دلیل بروز بیماری های ناشناخته و همچنین بروز جنگ های متعدد، به شدت در جهان رو به افزایش است. به عنوان شاهد، تولید پلاسما در ایالات متحده از ۴۸ میلیون لیتردر سال ۲۰۱۵ به هدف ۹۰ میلیون لیتر در سال ۲۰۲۵ رسیده است. سیاست گذاری پایدار در این حوزه می تواند منجر به تامین پایدار این محصولات برای مردم ایران و همچنین خلق ثروت ملی برای کشور گردد که این امر به وضوح در برنامه هفتم توسعه که به عنوان نقشه راه رئیس جمهور محترم مطرح گردیده نیز ثبت شده است.»

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران افزود: لذا کمیته پلاسمای انجمن بیوتکنولوژی به عنوان تخصصی ترین تیم بخش خصوصی در حوزه پلاسما مصرانه از جنابعالی و سیاستگذاران کلان وزارت بهداشت درخواست دارد که مجدانه در راه رسیدن به اهداف زیر هدفگذاری و ارائه طریق نمایند کمک به افزایش ظرفیت تولید پلاسما حداقل تا سقف یک میلیون لیتر از طریق گسترش و حمایت از مراکز خصوصی جمع آوری پلاسما در کنار تولید پلاسمای بازیافتی از خون توسط سازمان انتقال خون. حمایت از ایجاد زیرساختهای پالایش پلاسما در کشور با پشتیبانی از بخش خصوصی که پیش از این شایستگی خود را در راه اندازی این مراکز و کاهش وابستگی به واردات به منصه ظهور رسانده است به ویژه پشتیبانی های مالی به سبب میزان بالای سرمایه گذاری مورد نیاز در این عرصه. توجه به قیمت گذاری و به روز رسانی قیمت فراورده های تولید داخل در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به وضعیت تورمی و اعطای وام سرمایه درگردش برای تقویت نهال نوپای صنعت پلاسما در کشور.

در این نامه آمده است: حمایت از صدور تکنولوژی تولید پلاسما و فراوری آن، حداقل به کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی همانگونه که مستحضرید در حال حاضر بسیاری از کشورها برای تامین فراورده و همچنین انتقال فناوری به ایران پیشنهاد داده یا به دنبال راهکارهای مناسب برای انتقال فناوری هستند که از بین مهم ترین آن‌ها می توان به پاکستان مالزی اندونزی عراق، ترکیه و سوریه اشاره نمود.

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران در این نامه از نمایندگان بخش خصوصی در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی در صنعت پلاسما و توجه به توان و انگیزه صنعتگران این حوزه در برنامه های کلان کشور در حوزه پلاسما دعوت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha