۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۲
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85573380
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش موج بازگشت زائران از مرز مهران

ایلام- ایرنا - مرز بین‌المللی مهران چهار روز مانده به کنگره بزرگ اربعین حسینی(ع) با حجم بالای بازگشت زائران از عتبات عالیات مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا از مرز بین‌المللی مهران، بازگشت زائران حسینی از کربلای معلی طی روز گذشته تا کنون روند افزایشی داشته و شبانه روز گذشته نیز به اوج خود رسیده است و زائران به صورت روان و منظم در حال ورود به کشور هستند.

در حال حاضر بیشترین تردد زائران مرز بین المللی مهران مربوط به خروج زائران به کربلای معلی است که با مدیریت سفر خود پس از زیارت کربلای معلی و شرکت در آیین پیاده روی بزرگ اربعین حسینی چند روز زودتر سفر معنوی خود را آغاز کرده اند.

با این اوصاف اقدامات و تدابیر لازم از سوی ستاد اربعین استان ایلام و همکاری های مناسب بین بخشی میان تمامی ارگان ها و نهادهای دخیل، کنترل و رصد لحظه ای وضعیت مرز، تلاش برای بازگشت زودهنگام زائران پیش از روز اربعین، ارایه خدمات مناسب رفاهی از سوی موکب‌ها و هماهنگی خوب بین موکب‌های مستقر در خاک عراق و نقاط مرزی کشورمان بویژه مرز مهران و نیز برگزاری جلسات مستمر برای پایش وضعیت تردد زائران، مشکلات تردد در این مرز بین المللی را به حداقل ممکن رسانده است.

استقرار تیم های پزشکی و بهداشتی، اورژانس، موکب های پذیرایی، ارایه خدمات مشاوره ای، خدمات دهی بسیار مناسب و سریع گذرنامه ای و ایجاد گیت های متعدد و نیز راهنمایی مطلوب نیروهای انتظامی، مرزبانی و امنیتی زمینه تردد زائران در مرز مهران را آسان تر و با مشکلات کمتر نسبت به سال های گذشته همراه کرده است.

تردد یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از طریق مرز مهران

فرماندار مهران از تردد بیش از ۲۰۵ هزار نفر طی ۲۴ ساعت گذشته از مرز بین‌المللی مهران خبر داد.

"علی‌عباس شفیعی" اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۳ هزار نفر از طریق مرز مهران از کشور خارج و ۱۰۲ هزار نفر نیز وارد کشور شده است.

وی ابراز کرد: از ابتدای ماه صفر تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از طریق مرز مهران و همزمان با ایام اربعین حسینی در مرز مهران تردد کرده‌اند.

فرماندار مهران با بیان اینکه هم اکنون مرز مهران شاهد موج بازگشت زوار اربعین حسینی از عتبات عالیات است، افزود: تمهیدات لازم برای انتقال و جابجایی زوار از میدان اربعین به پایانه مسافری برکت( شهید رئیسی) و از آنجا با ناوگان اتوبوسی به سایر نقاط کشور فراهم است.

شفیعی با اشاره در اربعین سال جاری با اقدامات انجام شده تردد در مرز مهران روان بوده است، خاطرنشان کرد: ۵۵ موکب‌ میدان اربعین در مسیر برگشت زوار از عتبات عالیات کار پذیرایی و ارائه خدمات به زوار را برعهده دارند.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌های خدمات رسان و امدادرسان و سایر نهادها و موکب‌های مردمی نیز در شهر و مرز مهران در حال خدمات رسانی به زوار هستند.

آمادگی کامل پایانه برکت مهران برای انتقال زائران به نقاط مختلف کشور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام گفت: همزمان با موج بازگشت زوار اربعین حسینی، طی چند روز گذشته پایانه برکت مرز مهران، آماده خدمات دهی به زائران برای انتقال‌ به نقاط مختلف کشور شده است.

سید زاهدین چشمه خاور گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای مدیریت حجم بالای مسافران برنامه ریزی کرده است و از عصر امروز شاهد افزایش چشمگیر ترافیک در پایانه برکت بودیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام افزود: ناوگان اتوبوسی مورد نیاز در پایانه مستقر شده و آماده خدمت‌رسانی به زوار هستند.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم برای تسهیل تردد زوار و روان‌سازی ترافیک در پایانه برکت اتخاذ شده است و تلاش می‌کنیم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، کمترین مشکل برای زوار ایجاد شود.

۹۵ هزار زائر با ناوگان حمل و نقل جابجا شدند

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری گفت: تدابیر لازم برای جابجایی زائران در موج برگشت از مرز مهران انجام و کار جابجایی زوار در پایانه برکت بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

داریوش باقرجوان بیان کرد: از ابتدای ماه صفر تا روز گذشته سه هزار و ۴۰۰ سفر اتوبوسی انجام شده است که تعداد ۹۵ هزار مسافر را جابجا کرده اند.

وی تاکید کرد: با توه به اینکه موج بازگشت زائران در حال افزایش است پیش بینی می کنیم که یک روز قبل و ۲ روز بعد از اربعین روزانه به ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زوار نیاز باشد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری ادامه داد: تلاش می‌شود متناسب با حجم زوار برگشتی و تقاضای موجود، ناوگان حمل و نقل به مرز مهران اعزام شده و در حال حاضر از طریق پایانه برکت مرز مهران(شهید رئیسی) جابه‌جایی زوار با راحتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به کنگره بزرگ اربعین، سرویس جابه‌جایی زائران افزایش داده می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۵۰۰ دستگاه اتبوس در پایانه مرزی مهران مستقر است که در صورت نیاز این تعداد افزایش خواهد یافت.

زمان ایستایی خروج زوار از مرز مهران به چهار ثانیه کاهش یافت

فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه زمان ایستایی خروج زوار از مرز مهران به چهار ثانیه کاهش یافته است، گفت:۲۳۰ هزار زائر در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از مرز مهران تردد کردند.

سردار سلمانی گفت: با راه اندازی سامانه سجاد در پایانه مرزی مهران، زمان خروج و ورود زوار بین سه تا چهار ثانیه طول می کشد و با هماهنگی انجام شده در گذرنامه کشور عراق نیز ورود زوار به این کشور، با استقرار این سامانه در مرز زرباطیه با کمترین زمان ممکن امکان پذیر شده و زمان ایستایی زوار در مرز کاهش یافته است.

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه ۱۱۰ واحد پارکینگ در شهر و پایانه مرزی مهران برای پارک خودروهای زوار در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: انتظامی استان با آمادگی کامل در راستای خدمات رسانی به زوار گام بر می دارد.

خروج خودروهای پارک شده در مهران افزایش یافته است

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با اشاره به موج بازگشت زوار اربعین حسینی از طریق مرز مهران، گفت: خروج خودروهای پارک شده در مهران افزایش یافته است.

سردار " محمد شرفی" اظهار کرد: با وجود اینکه ۷۰ درصد ظرفیت پارکینگ اربعین تکمیل شده اما برای حدود بیش از ۱۶ هزار خودرو همچنان ظرفیت پارک وجود دارد.

وی تصریح کرد: با افزایش بازگشت زائران به کشور، پیش‌بینی می‌شود تا ۲ روز آینده حدود ۵۰ درصد از ظرفیت پارکینگ اربعین خالی شود.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا یادآور شد: موج بازگشت زوار اربعین حسینی از مرز مهران در حال افزایش است و در ۲۴ ساعت گذشته شاهد بازگشت بیش از ۱۰۳ هزار نفر از زوار اربعین حسینی از طریق این مرز به کشور بوده‌ایم.

سردار شرفی با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای برگشت زوار فراهم شده است، خاطرنشان کرد: برای موج بازگشت زوار، گیت‌های ورودی افزایش یافته و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی، تامین آب و سایه بان‌ها و موکب‌ها برای خدمات رسانی در مسیر برگشت قرار خواهد گرفت تا سفری راحت و ایمن برای زوار رقم زده شود.

زائران هنگام برگشت، مسیر مهران - ایلام - ایوان به کرمانشاه را انتخاب کنند

رییس پلیس راه ایلام گفت: زائرانی که قصد بازگشت به استان های خود را دارند با توجه به ترافیک سنگین در محدوده تونل آزادی در حد فاصل شهرستان های ایلام - سیروان از مسیر جایگزین مهران - ایلام - ایوان به کرمانشاه به استان خود بازگردند.

سرهنگ ابوالفضل کهزادی اظهار کرد: با توجه به مراجعه زائران اربعین حسینی به مرز مهران و هم چنین بازگشت زوار از عراق در محدوده تونل آزادی محور ایلام به سرابله، از حجم ترافیک بالایی برخوردار است.

وی افزود: با نزدیک شدن به اربعین حسینی و حجم بالای مراجعه زوار به استان ایلام محدوده تونل آزادی، راه ۲ طرفه و به جهت مجزا نبودن مسیر با حجم ترافیک بالایی از ۲ مسیر رفت و برگشت مواجه و موجب انسداد راه و گره ترافیکی در این محدوده می شود.

کهزادی ادامه داد: به همین دلیل نیروی راهور در این محدوده استقرار دارند به تناسب سنگینی ترافیک موجود، مسیر جایگزین برای برگشت زوار به استان های خود مسیر مهران - ایلام - ایوان به کرمانشاه پیشنهاد می شود.

رییس پلیس راه استان ایلام از شهروندان استان ایلام خواست که در ایام اربعین حسینی فقط برای انجام کار و سفرهای ضروری در محورهای منتهی به مهران تردد و از تردد غیر ضروری در محورهای ورودی شهر ایلام و مهران جدا خودداری کنند.

رضایتمندی زائران برگشتی از خدمات‌رسانی و زیرساخت‌های مرز مهران

تعدادی از زائران برگشتی از کربلای معلی در پایانه مرز مهران در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا ضمن ابراز رضایت از نحوه خدمات رسانی نهادهای مسئول در مرز، از اینکه ستاد اربعین با تدابیر خاص موجب رفاه و امنیت بیشتر زائران شده، روان سازی تردد در مرز را مهمترین ویژگی اربعین امسال نسبت به سال های گذشته بیان کردند.

به گزارش ایرنا، مرز مهران به واسطه نزدیکی مسافت و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق اصلی‌ترین و مهمترین گذرگاه زمینی برای تردد زائران است.

پیش بینی می شود در ایام اربعین امسال بیش از ۶۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران تردد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha