۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵
کد خبر: 85573465
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

پرونده ثبت ملی نان قندی سنتی ساوه تشکیل شد

۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵
کد خبر: 85573465
پرونده ثبت ملی نان قندی سنتی ساوه تشکیل شد

ساوه - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساوه گفت: پرونده نان قندی سنتی این شهرستان پس از مستندنگاری کارشناسان میراث‌فرهنگی برای ثبت ملی به صورت رسمی به جریان افتاد.

به‌گزارش ایرنا، رضا ایاز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: نان سنتی قندی (قطاب) از شیرینی‌های سنتی شهرستان ساوه است که برای مناسبت های عید و شادی در منازل و برخی قنادی های شهرستان طبخ می شود.

وی اضافه کرد: پخت شیرینی سنتی (نان قندی) در ساوه با طعم و عطر دلنشینی که دارد همواره مورد توجه مردم و مسافران این شهر قرار داشته است و این نان در روزگار گذشته با فرارسیدن عید نوروز به عنوان شیرینی برای پذیرایی پخت می شد.

ایاز با تاکید بر اینکه هر منطقه با توجه به سبقه تاریخی خود و فرهنگ و خرده فرهنگ ها و روش های زندگی که در طول تاریخ داشته است، خصوصیات منحصر به فرد خود و همچنین محصولات خاص خود را برای عرضه دارد ادامه داد: ثبت ملی این شیرینی در فهرست آثار ناملموس ملی با پیشنهاد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ساوه در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون این پرونده پس از مستندنگاری کارشناسان میراث فرهنگی به صورت رسمی به جریان افتاد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساوه خاطر نشان کرد: پیش از این مدارک و پرونده شیرینی سنتی روح افزا نیز برای ثبت در آثار ملی کشور تهیه و ارسال شده است و این شیرینی سنتی به زودی در آثار ناملموس کشور به ثبت خواهد رسید.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha