خوش‌رکاب‌های مازندران در مسیر اربعین

ساری- ایرنا- دل به جاده می‌زنند و در سفری که کرایه‌ای از آن دریافت نمی‌کنند، از مازندران به سمت مرز عراق به راه می‌افتند تا با حمل تجهیزات موکب‌هایی که پذیرای زائران بین‌الحرمین می‌شوند ارادت خود به سیدالشهدا(ع) را ادا کنند و گوشه‌ای از کارهای بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان را بر عهده بگیرند؛ صحبت از صدها کامیون‌دار مازندرانی است که بی‌چشمداشت با خوش‌رکاب‌های‌شان به زائران اربعین خدمت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، پیاده‌روی بزرگ اربعین را بزرگترین رویداد مشارکتی مذهبی توصیف می‌کنند. رویدادی که چند سال است به شکلی با شکوه برگزار می‌شود و عمده کارهای برگزاری‌اش را نیز خود مردم انجام می‌دهند.

از عراقی‌هایی که در مسیر پیاده‌روی میزبان میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف می‌شوند تا ایرانی‌هایی که با برپایی موکب‌های پرتعداد تلاش می‌کنند گامی برای بهتر برگزار شدن این رویداد و تامین رفاه زائران کوی دوست بردارند.

یکی آب بین زائران پخش می‌کند، یکی چای می‌دهد، یکی کفش زائران را تمیز می‌کند، یکی آشپز می‌شود، یکی خدمات تاسیساتی موکب را به عهده می‌گیرد و خلاصه هر کسی به هر شکلی که از توانش برمی‌آید در این مسیر گامی برمی‌دارد تا اجتماع بزرگ اربعینی‌ها کم و کاستی نداشته باشد.

در این بین اما گروه‌هایی هم هستند که به چشم نمی‌آیند یا دست‌کم کمتر دیده می‌شوند. مثل راننده کامیون‌هایی که انگار نذر کرده‌اند تا خودشان با یار همیشگی‌ و خوش‌رکاب‌شان در جاده‌ها، از نیمه‌های ماه صفر مسیری مشخص و ثابت را طی کنند تا بساط برپایی موکب‌های این مهمانی بزرگ حسینی را به مقصد برسانند.

پیش‌قراولان کاروان اربعینی‌ها

برنامه‌ریزی‌های‌شان را می‌کنند و هر سال از اوایل ماه صفر، برای یک سفر کاری یا به قول خودشان یک سرویس بار آماده می‌شوند تا پیش‌قراول کاروان اربعینی‌ها شوند و بخشی از بارِ پذیرایی از این اجتماع بزرگ را حمل کنند. سرویسی که متفاوت از همه سرویس‌های حمل بار در طول سال است.

خوش‌رکاب‌های مازندران در مسیر اربعین

قرار نیست کرایه‌ای دریافت کنند. امتیاز و سهمیه‌ای هم نصیب‌شان نمی‌شود. برای دل‌شان می‌روند. آن هم در مسیری که گرمای طاقت‌فرسای آن استهلاک کامیون را بیشتر می‌کند. به مقصد که می‌رسند چند روز کامیون را که منبع درآمدشان است به قول خودشان می‌خوابانند و قید کار را می‌زنند تا پس از پایان پیاده‌روی بساط و تجهیزات موکب‌ها را به مازندران برگردانند.

تعدادشان قابل توجه است. به گفته معاون حمل‌ونقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران می‌گوید هر سال بیش از ۲۰۰ کامیون‌دار مازندرانی داوطلبانه کامیون‌ها و تریلی‌های خود را پای کار می‌آورند تا اقلام و تجهیزات موکب‌های اربعین را به مقصد برسانند.

جهادگران جاده‌ها

مصطفی قدمی اقدام این کامیون‌داران مازندرانی را مصداق عینی کار جهادی در راه خدمت به عاشقان اهل بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) بیان می‌کند و می‌گوید: این همراهی‌های عاشقانه که بدون چشمداشت و بی‌آن‌که نامی از این افراد مطرح شود اقدامی جهادی است که عشق و ارادت این رانندگان و کامیون‌داران مازندرانی به اباعبدالله‌الحسین(ع) نشان می‌دهد.

خودشان بی‌آن‌که تقاضایی مطرح شود اعلام آمادگی می‌کنند و رایگان اقلام برپایی موکب‌ها اعم از تجهیزات و مواد غذایی را به مقصد می‌رسانند.

بنا به گفته‌های قدمی، عمده این کامیون‌داران در زمان برپایی موکب‌ها نیز همانجا مشغول خدمت‌رسانی می‌شوند و پس از پایان پیاده‌روی، دوباره تجهیزات موکب‌ها را به مازندران می‌آورند.

خوش‌رکاب‌های مازندران در مسیر اربعین

اگر قرار باشد فقط هزینه این خدمات حمل‌ونقلی که توسط کامیون‌داران مازندرانی ارائه می‌شود را به عنوان کرایه رفت و برگشت در این مسیر پرداخت کرد، مبلغ هنگفتی می‌شود. معاون حمل‌ونقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران این مبلغ را برای کرایه رفت و برگشت بیش از ۲۵۰ کامیون از مازندران به مقصد و بالعکس، حدود ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌کند و می‌افزاید: این رقم بدون احتساب توقف چند روزه کامیون‌ها در مقصد است. یعنی فقط کرایه رفت و برگشت این تعداد کامیون ۱۵۰ میلیارد ریال است.

قدمی می‌گوید هیچ تسهیلاتی برای این کامیون‌داران در نظر گرفته نمی‌شود که بهانه و انگیزه آنان برای ارائه این خدمات باشند. او می‌افزاید: تنها کاری که توانستیم به پاس قدردانی از این عزیزان انجام دهیم پیگیری برای اختصاص سهمیه گازوییل بود که امسال برای نخستین بار ۴۰۰ لیتر سهمیه به آنان اختصاص یافت.

هزینه برای خدمت عاشقانه؛ عوارض بارنامه

البته این ۴۰۰ لیتر سهمیه گازوییل که امسال برای سفر اربعینی کامیون‌داران در نظر گرفته شده کفاف همین رفت و برگشت آن‌ها را هم نمی‌دهد. آن‌ها نه تنها تسهیلات و خدماتی دریافت نمی‌کنند و کرایه‌ای نمی‌گیرند، برای این‌که به اندازه توان‌شان پشتیبان موکب‌ها باشند از جیب هم هزینه می‌کنند.

چون پس از ثبت بارنامه در سامانه به صورت خودکار باید ۹ درصد از کرایه ثبت شده در بارنامه را به عنوان عوارض بپردازند.

این موضوع را رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار مازندران بیان می‌کند و به خبرنگار ایرنا می‌گوید: کامیون‌ها برای این‌که از سهمیه گازوییل برخوردار شوند و بارشان هم بیمه شود باید بارنامه دریافت کنند. به روال عادی ۹ درصد از نرخ بارنامه هم به عنوان عوارض باید پرداخت شود.

خوش‌رکاب‌های مازندران در مسیر اربعین

به گفته محمدعلی فرجی ایرایی کرایه‌ای که برای این مسیر یعنی از مازندران تا عراق ثبت می‌شود ۲۵ میلیون تومان است. یعنی هر کامیون‌دار برای این سفر حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عوارض هم می‌پردازد.

می‌افزاید: کامیون‌داران کرایه‌ای دریافت نمی‌کنند و شرکت‌های حمل‌ونقل بابت صدور بارنامه پولی نمی‌گیرند و کل اقدامات به عشق امام حسین(ع) و زائرانش رایگان انجام می‌شود. همه برای خدمت به زائران اربعین پای کار هستند، اما این سهم ۹ درصدی همچنان باید پرداخت شود. پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا دست‌کم این مبلغ را از کامیون‌داران دریافت نکنند.

او تاکید می‌کند که کامیون‌داران چشمداشتی از این سفر و خدمت‌رسانی ندارند، اما این‌که دست‌کم این مبلغ را در مسیر خدمت‌شان به زائران نپردازند انتظار زیادی نیست.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار مازندران می‌گوید: پارسال حدود ۲۷۰ کامیون و تریلی و امسال نیز نزدیک به ۲۵۰ دستگاه کامیون از مازندران راهی عراق شد. همکاران ما به عشق سیدالشهدا(ع) پای کار آمده‌اند و مشغول خدمت‌رسانی هستند. رفت و برگشت و توقف‌شان در عراق گاهی بین سه هفته تا یک ماه طول می‌کشد. ما تلاش می‌کنیم در حد توان اتحادیه کاری که از دست‌مان برا می‌آید را برای حمایت انجام دهیم و قدردان زحمات و همراهی‌شان باشیم. اما انتظار داریم که مسئولان هم نگاهی به حل این مساله داشته باشند تا بر تعداد خادمان اربعین از صنف غیرت‌مند کامیون‌داران افزوده شود.

کامیون‌داران چند سال است که انتظار می‌کشند تا مسئولان مرتبط گامی برای حل این مساله بردارند و همان‌طور که در سفرهای اربعین همه خودروهای سواری و مسافری با ثبت پلاک در سامانه سماح از پرداخت عوارض‌های آزادراهی معاف می‌شوند، کامیون‌ها هم برای این سفرها که داوطلبانه و بدون کسب درآمد انجام می‌دهند عوارضی نپردازند.

هرچند که کامیون‌داران با وجود همه چالش‌ها و این هزینه‌هایی که بر آنان تحمیل می‌شود دست از این همراهی نکشیده‌اند و همچنان پای کار خدمت به زائران اربعین هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha