گرما سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد/اولین عمل کاشت باتری بدون سیم در قلب

تهران - ایرنا - رئیس انجمن آتروسکلروز ایران با اشاره به اینکه بیماری‌های قلب و عروق اولین علت مرگ و میر در کشور است، گفت: تغییرات اقلیمی به خصوص گرما منجر به افزایش سکته‌های قلبی، مغزی و فشارخون بالا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، مسعود قاسمی روز سه شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: گرما ابتلا به سکته های قلبی را افزایش داده و باعث بالا رفتن انعقاد خون می شود.

وی اظهار داشت: اشعه ماورای بنفش، مصرف سیگار و آلودگی هوا ابتلا به انواع سرطانها را افزایش می دهد.

این پزشک تصریح کرد: فشارخون بالا باعث افزایش لخته گی خون در قلب و آریتمی قلب می شود و گرما آن را تشدید می کند، به همین دلیل توصیه می شود افراد به خصوص میانسالان و سالمندان در هوای گرم کمتر در بیرون تردد کنند.

قاسمی با بیان اینکه ایران از لحاظ پزشکی قلب و عروق پیشرو است، ادامه داد: در رتبه بندی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از لحاظ پزشکی قلب و عروق وضعیت بهتری داریم و پیشرو هستیم و اگر در حوزه نیروی انسانی، امکانات پزشکی، و تحقیقات، به شرایط بهتری برسیم می توانیم در رتبه‌های بالای دنیا قرار بگیریم.

وی با اشاره به درمان بیماران قلبی از کشورهای مختلف در ایران، تصریح کرد: بیماران قلبی که اغلب از کشورهای همسایه هستند برای درمان به ایران می آیند.

گذاشتن باتری بدون سیم در بیمار ۷۰ ساله

مسعود اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه اعمال جراحی قلب در کشورمان موفقیت آمیز است، امروز برای نخستین بار عمل گذاشتن باتری بدون سیم در بیمار ۷۰ سال به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان امام خمینی با موفقیت انجام شده و این افتخاری برای کشورمان است.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق، اظهار داشت: باتری‌های نسل جدید، بدون سیم و طول عمر آنها ۱۰ تا ۲۳ سال بوده، این تکنولوژی فوق العاده جدید است که در ایران پوشش بیمه‌ای داده می‌شود. زیرا، هزینه آن ۱۰ هزار یورو قیمت دارد.

اسلامی به کاربرد هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و ادامه داد: با استفاده از هوش مصنوعی در قلب و عروق طول عمر مردم ۱۰ سال افزایش می یابد البته باید سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام شود و ضروریست با رفع تحریم ها از این امکانات استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال ۵۰۰ هزار مرگ و میر در دنیا به علت افزایش حرارت دما رخ داده است،اظهارداشت: عوارض گرما ۱۰ درصد در بیماران قلبی و عروقی افزایش می یابد و توصیه می شود سالمندان و حتی افراد مسنی که به ظاهر سالم هستند و بیماری ندارند در این روزها از خانه خارج نشوند.

بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق ۲۷ تا ۳۰ شهریورماه در هتل المپیک برگزار می‌شود و جدیدترین یافته های تشخیصی، پیشگیری و درمانی در زمینه قلب و عروق و نیز نقش هوش مصنوعی در درمان بیماری های قلبی به متخصصان این رشته ارایه خواهد شد.

نمایشگاه جانبی تخصصی شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی و تصویر برداری نیز در حاشیه این کنگره برگزار می شود که فرصت مناسبی را برای شرکت های فعال درحوزه پزشکی کشور فراهم آورده تا آخرین توانمندی ها و دستاوردهای روز دنیا را در فضای علمی پزشکی در معرض دید همگان قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha