تأمین مالی، قلب تپنده نظام نوآوری است/ ارائه ۶۰ همت خدمات مالی به دانش‌بنیان‌ها

تهران- ایرنا- رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه ویژه دانش‌بنیان‌ها به تقویت نظام مالی سازمانی، تأمین مالی را قلب تپنده نظام نوآوری خواند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمدصادق خیاطیان امروز (سه شنبه، ۳۰ مرداد) در رویداد رویداد خوشامدگویی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان جدید برای معرفی حمایت‌های مالی، اعتباری و قانونی شرکت‌های دانش‌بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: یکی از ارکان کلیدی در نظام نوآوری و فناوری، تأمین مالی است که قلب تپنده این نظام شناخته شده و زمینه توسعه نظام نوآوری و فناوری را فراهم می‌کند. در بسیاری از کشورهای جهان، نهادهای تخصصی تأمین مالی برای نظام‌های نوآوری و فناوری شکل گرفته‌اند و در ایران نیز صندوق نوآوری و شکوفایی، وظیفه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد.

وی با اشاره به محدودیت منابع دولتی افزود: در بحث تأمین مالی نمی‌توانیم صرفا به منابع دولتی تکیه کنیم و باید از همه ظرفیت‌های این حوزه از جمله صندوق‌های پژوهش و فناوری، شبکه بانکی و بازار سرمایه استفاده کنیم.

تأمین مالی، قلب تپنده نظام نوآوری است/رسالت صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: شرکت‌های سنتی، منابع خود را بیشتر صرف خرید دارایی‌های فیزیکی می‌کنند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان منابع خود را اغلب صرف توسعه علم و فناوری می‌کنند و دارایی فیزیکی زیادی ندارند.

وی افزود: تمرکز اصلی دانش‌بنیان‌ها بر توسعه دانش و فناوری است، اما نظام مالی سازمانی در این شرکت‌ها مغفول مانده است. تهیه صورت‌های مالی دقیق و تقویت بُعد مالی در شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و در این مسیر، صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق کمک‌های بلاعوض توانمندسازی و ارائه مشاوره، در کنار دانش‌بنیان‌ها خواهد بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه خدمات متنوعی در چهار دسته اصلی تسهیلات، سرمایه‌گذاری، ضمانت‌نامه و توانمندسازی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود افزود: شرکت‌ها می‌توانند متناسب با نیاز و طرح خود، از این خدمات بهره‌مند شوند. شرکت‌های دانش‌بنیان از نقش مشورتی صندوق نوآوری و شکوفایی برای استفاده از همه خدمات و ابزارهای حمایتی صندوق استفاده کنند.


وی تاکیدکرد: بحث تأمین مالی باید آخرین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و این شعاری است که در صندوق نوآوری و شکوفایی دنبال می‌کنیم. دانش‌بنیان‌ها باید بر جنبه‌های فنی کار و توسعه بازار متمرکز باشند.

رسالت صندوق نوآوری، حمایت از دانش‌بنیان‌ها و کمک به شکل‌گیری دانش‌بنیان‌های جدید

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم، وظیفه و رسالت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی را تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: برخی خدمات صندوق، شرکت‌محور هستند؛ براین اساس اگر شرکت تنها یک محصول دانش‌بنیان داشته باشد، مشمول حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان مثال حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی خواهد بود، اما در حوزه تسهیلات، این خدمت صرفا به یک محصول دانش‌بنیان اختصاص پیدا می‌کند.

سیاوش ملکی‌فر با اشاره به فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی در کشور اظهار داشت: تشکیل این صندوق‌ها مربوط به قبل از تصویب قانون دانش‌بنیان و شکل‌گیری صندوق نوآوری و شکوفایی است و دامنه فعالیت آنها تقریبا مشابه صندوق نوآوری است. صندوق نوآوری وظیفه تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها را به عهده دارد، اما صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی این قید دانش‌بنیانی (در حوزه تأمین مالی) را ندارند.

اکنون بیش از ۷۰ صندوق‌ پژوهش و فناوری غیردولتی در کشور فعالیت می‌کنند. صندوق‌های پژوهش و فناوری شامل سه نوع استانی، دانشگاهی و تخصصی هستند و در نقش بازوهای اجرایی صندوق نوآوری در استان‌های مختلف کشور عمل می‌کنند تا خدمات ما در سریع‌ترین زمان ممکن به دانش‌بنیان‌ها ارائه شود. خدمات ارائه‌شده از سوی صندوق‌ نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد دولتی، ارزان‌تر از خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی است.

تأمین مالی، قلب تپنده نظام نوآوری است/رسالت صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها

ملکی‌فر تأکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با حدود ۸۰ خدمت در ۴ دسته تسهیلات، سرمایه‌گذاری، ضمانت‌نامه و توانمندسازی، به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، کوچک، متوسط تا بزرگ، خدمات ارائه می‌کند؛ اما تلاش می‌کنیم در چارچوب قانون، با حمایت از شرکت‌های خلاق و فناور، به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان جدید نیز کمک کنیم. تصور نکنید که شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ نیاز به دریافت حمایت ندارند؛ برعکس هرچقدر که شرکت‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، نیازهای انها هم بیشتر شده و به حمایت نیاز خواهند داشت.

وی تصریح کرد: سرمایه صندوق در بدو تأسیس ۳ هزار میلیارد تومان بود که به تازگی به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. از زمان تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون ۶۰ هزار میلیارد تومان انواع خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده است. با توجه به محدودیت منابع، تلاش می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان را برای دریافت تسهیلات به سمت شبکه بانکی سوق دهیم؛ دانش‌بنیان‌هایی که امکان دریافت تسهیلات از شبکه بانکی کشور ندارند نیز از منابع خود صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha