صرفه جویی یک میلیون مترمکعب آب در گچساران با بسته شدن چاه های غیرمجاز

گچساران - ایرنا - رئیس اداره امور آب گچساران گفت: با مسدود کردن چاه‌های بدون مجوز و فاقد پروانه از سال گذشته تاکنون از برداشت غیرمجاز یک میلیون و ۵۰ هزار متر مکعب آب در گچساران جلوگیری شد.

سید معصوم افضلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان صرفه جویی و جلوگیری از مصرف غیرقانونی، از پر و مسدود کردن ۱۸ حلقه چاه غیرمجاز حاصل شده است.

وی بیان کرد:۱۳۷ حلقه چاه بدون پروانه در محدوده های مطالعاتی گچساران وجود دارد که سالیانه ۱۳/۶میلیون متر مکعب آب از آنان برداشت می شود.

افضلی ابراز کرد: ۶۵ حلقه از این چاه های بدون پروانه متعلق به دستگاه های اجرایی از جمله شرکت بهره برداری نفت و گاز، آب و فاضلاب، شهرداری و دیگر ادارات این شهرستان است.

وی تصریح کرد: ۷۲حلقه چاه بدون پروانه در این شهرستان مربوط به بخش خدمات، کشاورزی و صنعت است.

افضلی ادامه داد: از این تعداد چاه های بدون پروانه ۲۳ حلقه مربوط به شرکت نفت، ۱۳ حلقه آب و فاضلاب و ۱۰ حلقه شهرداری است.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: ۵۸۵ حلقه چاه مجاز در دشت های لیشتر، خیرآباد، سرپری(دیل و آرو) ، چهاربیشه و امامزاده جعفر این شهرستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: سالانه به طور میانگین حدود ۶۴میلیون و ۱۹۰ هزار مترمکعب آب از دشت های این شهرستان برداشت و در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مصرف می شود.

افضلی اظهار کرد: این شهرستان دارای شرایط آب و هوایی گرم و خشک و کم آبی است و لازم است که شهروندان گچسارانی نسبت به این موضوع حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره امور آب گچساران ، جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز ، پر و بسته کردن چاه های غیرمجاز ،اصلاح نصب و مصوبات ، نصب کنترل هوشمند حجمی ، جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و کنترل سیلاب و رواناب و تزریق به آبخوان دشت ها را از مهمترین برنامه های در دست اجرای این شرکت در سال جاری برای نجات بخشی سفره های زیرزمینی در شهرستان اعلام کرد.

افضلی گفت: از سال ۹۹ تاکنون ۵۸ حلقه چاه غیر مجاز در گچساران پر و مسلوب المنفعه شده است.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha