۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۴۱
کد خبر: 85574069
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یادی از عظمت دوران اسلامی شهر دقیانوس در روز مسجد

۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۴۱
کد خبر: 85574069
یادی از عظمت دوران اسلامی شهر دقیانوس در روز مسجد

جیرفت- ایرنا- روز مسجد بهانه‌ای شد که اعضای شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان به همراه برخی اهالی رسانه و کارشناسان میراث فرهنگی از محوطه شهر قدیم جیرفت(دقیانوس) و بقایای مسجد آن بازدید کنند تا یادآور عظمت آن روزهای این محوطه باشد.

به گزارش ایرنا محوطه تاریخی دقیانوس (شهر قدیم ‌جیرفت) در حاشیه رودخانه هلیل در جوار شهر فعلی جیرفت قرار دارد که دارای آثاری تاریخی از معماری دوران اسلامی است.

این محوطه تاریخی در سال ۱٣۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در این منطقه آثاری از دوران پیش از اسلام و مشخصا دوران ساسانی هم مشاهده شده است.

امروز به مناسبت روز جهانی مسجد، حجت الاسلام میثم تارم رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان و امام جمعه جیرفت، حجت الاسلام سید احمد حسینی دبیر شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب استان کرمان و جمع دیگری از اعضای شورای فرهنگ عمومی این منطقه از بنای باقی مانده از مسجد جامع شهر کهن و تاریخی دقیانوس در جیرفت بازدید کردند.

یادی از عظمت دوران اسلامی شهر قدیم جیرفت در روز مسجد

رییس شورای فرهنگ عمومی جنوب کرمان در حاشیه این بازدید، ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد، گفت: روز جهانی مسجد فرصتی شد تا از آثار جای مانده از بنای مسجد تاریخی و کهن شهر باستانی دقیانوس در شهرستان جیرفت بازدید کنیم.

امام جمعه جیرفت افزود: آن طور که از شواهد و کاوش های باستان شناسی بر می آید مسجد جامع شهر قدیم دقیانوس، مسجدی بزرگ بوده که در کنار بازار این شهر واقع شده بود و وجود این مسجد نشان می دهد در آن دوران مردم این منطقه مسلمان بوده اند.

حجت الاسلام تارم ضمن تقدیر از میراث فرهنگی شهرستان جیرفت، اظهار کرد: جا دارد از میراث فرهنگی هم به دلیل انجام کاوش های باستان شناسی و هم به دلیل تلاش در حفاظت از این آثار و بناهای تاریخی که در واقع ذخایر ملی، مذهبی و تمدنی ایران اسلامی هستند،  تشکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مساجد در صدر اسلام از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند، یادآور شد: مسجد در صدر اسلام دارای نقش چند جانبه ای بوده است که امروز باید آن نقش ها را احیا کنیم.

امام جمعه جیرفت تصریح کرد: دست اندرکاران مساجد باید تلاش کنند تا مساجد امروز همچون مساجد صدر اسلام به کانون فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی تبدیل شوند.

یادی از عظمت دوران اسلامی شهر قدیم جیرفت در روز مسجد

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی جنوب کرمان هم در این بازدید گفت: این مسجد در قرن ٢ و به دستور یعقوب لیث صفاری ساخته شده اما سکه ای از شهر قدیم جیرفت به دست آوردیم که مربوط به سال ۶۵ هجری است و احتمالا این منطقه قدمت بیشتری دارد.

قادر شیروانی افزود: شواهدی از دوران ساسانی هم به دست آورده‌ایم، شهر ۲ هزار هکتاری شهر قدیم بعد از دوره ساسانی و بر روی آثار ساسانی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال اینکه مسجدی قدیمی تر از قرن دوم یعنی مربوط به همان سال های ۶۵ هجری هم باشد وجود دارد که امیدواریم در کاوش های بعدی کشف کنیم.

شیروانی یادآور شد: این مسجد از مساجد ویژه در جنوب شرق و در واقع قدیمی ترین مسجد کشف شده در ممالک شرقی اسلام است و قرار است به زودی به عنوان یک اثر جهانی در یونسکو به ثبت برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha