نیجر، مالی و بورکینافاسو، اوکراین را به حمایت از تروریسم بین‌المللی متهم کردند

تهران- ایرنا- کشورهای آفریقایی مالی، بورکینافاسو و نیجر در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل «حمایت آشکار اوکراین از تروریسم بین‌المللی» را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، در نامه این کشورها آمده است: وزرای خارجه بورکینافاسو، مالی و نیجر با حمایت آشکار دولت جمهوری اوکراین از تروریسم بین‌المللی خصوصا در منطقه ساحل آفریقا که به آن اذعان کرده است، مخالف بوده و آن را بشدت محکوم می‌کنند.

مقام‌های این سه کشور از شورای امنیت سازمان ملل خواستند «اوکراین را به دلیل انتخاب عامدانه‌اش در حمایت از تروریسم بین‌المللی پاسخگو کرده و این اقدامات خرابکارانه که ثبات منطقه ساحل و کل آفریقا را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.»

حملات اخیر نیروهای شبه‌نظامی و جدایی‌طلب در مالی اخیر باعث تحمیل تلفات گسترده‌ای به نظامیان نیجر و واگنر در این کشور شد. مالی، اوکراین را به حمایت از این شبه‌نظامیان متهم کرده است.

جدایی‌طلبان طوارق در مالی گفتند که اخیرا در درگیری با نظامیان مالی ۸۴ عضو واگنر و ۴۷ سرباز ارتش مالی را کشتند. ارتش مالی اذعان کرد که در این درگیری‌ها متحمل تلفات گسترده‌ای شده است اما آمار تلفات را منتشر نکرد.

«آندری یوسف» سخنگوی آژانس اطلاعات نظامی اوکراین GUR پس از این حمله بدون ارائه جزئیات گفته بود: شورشیان [مالی] تمام اطلاعات نظامی را دریافت کردند.

اما وزارت خارجه اوکراین گفت که این کشور «بدون هیچ قید و شرطی به قواین بین‌الملل پایبند است و قاطعانه اتهامات دولت انتقال مالی را رد می‌کند.»

مالی و نیجر روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین قطع کرده‌اند. این دو کشور پس از بر سر کار آمدن رهبران نظامی توافقنامه‌های دفاعی با فرانسه را قطع و به همکاری با گروه شبه‌نظامی «واگنر» روسیه روی آوردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha