۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۶
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85574888
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنش تجاری آمریکا و چین تهدیدی برای صنعت خورشیدی جنوب شرق آسیا

تهران- ایرنا- آینده صنعت پررونق خورشیدی جنوب شرق آسیا که پس از چین بیشترین صفحه‌های خورشیدی را در جهان تولید می‌کند، با دشواری مواجه شده است چرا که به نظر می‌رسد ایالات متحده تعرفه‌های سنگینی را بر این منطقه اعمال کند.

به گزارش ایرنا، بلومبرگ امروز چهارشنبه گزارش داد که شرکت‌های چینی که طی دهه گذشته در جنوب شرقی آسیا کارخانه‌هایی راه‌اندازی کرده‌اند، اکنون متهم شده‌اند که از پرداخت تعرفه‌های واردات آمریکا در بازار داخلی اجتناب می‌کنند.

دست‌کم سه شرکت چینی از جمله «فناوری انرژی سبز لونگی» (LONGi Green Energy Technology) و «ترینا سولار» (Trina Solar) فعالیت‌های خود را در تایلند، ویتنام و مالزی که به همراه کامبوج هدف واشنگتن هستند، کاهش داده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چهار کشور نامبرده بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تولید ماژول‌های خورشیدی را در خارج از چین در اختیار دارند و سایر شرکت‌های چینی با داشتن امکاناتی در آنجا به دنبال بازارهایی هستند تا جایگزین ایالات متحده شوند.

ایالات متحده، اروپا و سایرین به دنبال پس گرفتن بخشی از سهم بازار از چین هستند درحالیکه این کشور بر تولید تجهیزات خورشیدی و همچنین باتری‌های خودروهای برقی مسلط است. شرکت‌های خورشیدی چینی نیز با افزایش مازاد تولید داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند و این پیشتر به شکست تعدادی از بازیگران کوچک‌تر در این عرصه منجر شده است.

ایالات متحده طی تحقیقاتی در اوت ۲۰۲۳ مدعی شد که برخی از تولیدکنندگان چینی صفحه‌های خورشیدی تعرفه‌های گمرکی آمریکا را دور می‌زدند. این شرکت‌ها پس از اعمال تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر صفحه‌های خورشیدی وارداتی مستقیم از چین در سال ۲۰۱۲، شروع به سرمایه گذاری در جنوب شرقی آسیا کردند. این مساله به اعمال مالیات بر واردات در سطوح مختلف برای پنج شرکت در منطقه انجامید.

تنش تجاری آمریکا و چین تهدیدی برای صنعت خورشیدی جنوب شرق آسیا

برخی از شرکت‌های آمریکایی اکنون از دولتشان می‌خواهند که تعرفه‌های بیشتری تا ۲۷۲ درصد بر تمام محصولات خورشیدی تایلند، ویتنام، مالزی و کامبوج اعمال کند، اگرچه بلومبرگ در ماه مه اعلام کرد که احتمالا تعرفه‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود درحالیکه عوارض برای چین ۲۵ درصد است که کاخ سفید در نظر دارد آن را دو برابر کند.

واشنگتن در ماه ژوئن به اجرای تعرفه‌ها نزدیک‌تر شد و کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده رای اولیه را تصویب کرد و مشخص شد که تولیدکنندگان از واردات ارزان از جنوب شرق آسیا آسیب می‌بینند.

واردات صفحه خورشیدی ایالات متحده از جنوب شرق آسیا ۳۶ درصد افزایش یافت و به رکوردی بی سابقه در سه ماهه گذشته رسید.

از آن زمان، نشریات چینی و مالزیایی گزارش دادند که شرکت لونگی چین پنج خط تولید خود را در ویتنام و عملیات خود را در مالزی متوقف کرد. همچنین شرکت ترینا قصد دارد برخی از ظرفیت‌های خود را در منطقه تعطیل کند.

سخنگوی لونگی در ماه ژوئن گفت که برنامه‌هایی را برای تولید در چندین کارخانه تعدیل کرده است که بخشی از آن به دلیل تغییر سیاست تجاری است.

دبورا المز، رئیس سیاست بازرگانی بنیاد هینریش، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در آسیا، گفت: تلاش‌ها برای جلوگیری از دور زدن محدودیت‌های آمریکا بر واردات چین احتمالا ادامه خواهد یافت و این امر به ویژه در صورت روی کار آمدن دونالد ترامپ صادق است.

او گفت که ترامپ روی کشورهایی که ایالات متحده در مقابل آنها کسری تجاری دارد، «بسیار متمرکز» می‌شود و این بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا را شامل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha