فیلم/ پیش بینی تولید ۹ هزار تن عسل در استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تن عسل مرغوب در زنبورستان‌های استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف شود.

دهقان باقری روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز ملی عسل با اشاره به پیش بینی افزایش ۲۱ درصدی تولید عسل در سال جاری گفت: سال گذشته ۷ هزار و ۴۰۰ تن عسل از زنبورستان‌های برداشت شد.

وی عسل تولید شده در استان اردبیل معروف به سبلان را از جمله محصولات مرغوب و با کیفیت تولیدات کشاورزی در ایران ذکر کرد و افزود: عسل سبلان به ثبت جهانی رسیده و جزو با کیفیت‌ترین محصولات تولیدی و عرضه شده حوزه کشاورزی است.

پیش بینی تولید ۹ هزار تن عسل در استان اردبیل

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مجموع کندوهای زنبور عسل در این استان را ۵۰۴ هزار کلنی اعلام کرد و ادامه داد: سه هزار و ۷۰۰ نفر زنبوردار شناسنامه دار در استان اردبیل وجود دارد و حدود ۶ هزار نفر در امر تولید محصول عسل در این استان مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به مهاجرت زنبورداران سایر مناطق کشور به ییلاقات پرگل استان اردبیل به خصوص در فصل تابستان و زمان تولید و برداشت محصول اظهار کرد: انتظار می‌رود که با دقت و نظارت بیشتر، جلوی عرضه عسل بی‌کیفیت و نامرغوب در استان اردبیل گرفته شود.

باقری از صادرات عسل تولید شده در استان اردبیل به کشورهای ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و روسیه خبر داد و اضافه کرد: این امر به رونق صنعت زنبورداری در استان اردبیل کمک کرده است.

وی میزان مصرف سالانه عسل در استان اردبیل را یک هزار و ۵۰۰ تن اعلام و اضافه کرد: مازاد بر این میزان که بالغ بر هفت هزار تن محصول است، توسط گردشگران و مسافران استان و نیز خریدارانی از استان‎های دیگر به مصرف می رسد.

پیش بینی تولید ۹ هزار تن عسل در استان اردبیل

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین نتایج آمارگیری زنبورداری در پاییز سال گذشته، ۵۰۴ هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل نگهداری می شود.

عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۵۰۰ تن برآورد شده است.

عسل از مهمترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.

عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد.

استان اردبیل جایگاه ممتاز تولید محصول عسل در کشور را دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

جایگاه و اهمیت عسل به عنوان یک محصول فراسودمند و شفابخش که در قرآن به آن تاکید شده (آیه ۶۸ و ۶۹ سوره نحل)، مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته و بر این اساس، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ روز ۳۱ مرداد ماه را به عنوان روز ملی عسل نامگذاری کرد.

عسل یکی از محصولات عمده و شاخص تولیدی زنبورعسل است که طبق آخرین آمارها، سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن عسل در ایران تولید می شود.

صنعت پرورش زنبور عسل اکنون بیش از ۸۰ هزار نفر بهره‌بردار و تعدادی هم اشتغال در صنوف جانبی ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha