۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۴۸
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85575291
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گزینه‌های ترکیبی برای خونخواهی از اسرائیل؛ پیش روی جمهوری اسلامی

تهران- ایرنا- رژیم صهیونیستی که با سوء استفاده از بی‌اطلاعی مردم جهان خود را به عنوان یکی از قدرت‌های برتر نظامی و اطلاعاتی معرفی کرده بود، با عملیات طوفان الاقصی، رشته‌های آن پنبه شد و این تحولات به جهانیان نشان داد که این رژیم نه تنها قدرتی ندارد، بلکه از نظر اقتصادی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سایبری شکننده است و این شکنندگی گزینه‌های دشمنان تل‌آویو برای رقم زدن زوال همیشگی آن را متنوع کرده است.

به گزارش ایرنا، مقاومت فلسطین به رهبری حماس در سپیده‌دم هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصربه‌فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نزدیکی غزه آغاز کرد و ضمن تصرف پایگاه‌های ارتش اسرائیل، ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت.

پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، مقامات رژیم صهیونیستی به گمان اینکه می‌توانند طی چند روز گروه‌های مقاومت را نابود کنند و در نتیجه غزه را تحت تصرف خود درآورند، دست به یک خودکُشی ناخواسته زدند و طی حدود ۱۱ ماه جنگ چند شکست را متحمل شده و آسیب‌پذیری، ضعف و ناتوانی آن از جنبه‌های مختلف بیش از پیش آشکار شد.

شکست اطلاعاتی

نخستین شکست رژیم صهیونیستی در این جنگ غافلگیر شدن و بی‌اطلاعی دستگاه‌های اطلاعاتی آن از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و به دنبال آن اشتباه اطلاعاتی درباره توان نظامی گروه‌های مقاومت بود که روزبه‌روز و با طولانی‌شدن جنگ بیشتر از قبل نمایان شد.

این شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و عدم اطلاع از زمان آغاز عملیات با وجود تبلیغات گسترده صهیونیست‌ها درباره دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی خود، انتقادهای شدید مقامات و رسانه‌های صهیونیستی را برانگیخته است. «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (آمان) می‌گوید این عملیات با شکست اطلاعاتی تل‌آویو همراه بوده است.

سایه زوال بر سر اسرائیلِ شکننده در برابر دشمنان
نفوذ رزمندگان مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست نشین با پاراگلایدر در روز هفتم اکتبر

واکنش‌ها به این شکست اطلاعاتی فجیع رژیم صهیونیستی در حد انتقاد باقی نماند و منجر به استعفا در سرویس‌های امنیتی این رژیم شد و به همین دلیل بود که «آحارون هالیوا» رئیس شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم اشغالگر «امان» تصمیم گرفت پس از ۳۸ سال حضور در ارتش، استعفای خود را به‌خاطر شکست هفت اکتبر اعلام کند.

رئیس منطقه جنوبی سرویس‌های امنیت داخلی این رژیم (شاباک) نیز دیگر مقام امنیتی صهیونیست بود که مدتی پس از شروع جنگ به خاطر شکست هفتم اکتبر استعفا کرد.

در همین راستا، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» با تایید شوکه شدن اشغالگران از عملیات مقاومت نوشت: در تاریخ هفتم اکتبر (۱۵مهرماه) جلسه اضطراری در پایگاه اطلاعات جاسوسی ۸۲۰۰ با حضور رئیس شاباک، رئیس ستاد ارتش، فرمانده عملیات و فرمانده منطقه جنوب برگزار شد. همه از تحرکات شوکه شده بودند، اما هیچ جزئیاتی در دست نبوده و جاسوسی از ارتباطات فلسطینی‌ها نتیجه‌ای نداشت.

این رسانه در ادامه آورده است: این اشتباه علی‌رغم تحرکات حماس در ششم اکتبر رخ داد، اما همه شواهد حاکی از آن بود که آنچه در حال وقوع است، یک مانور نظامی است.

ضعف نظامی

دومین ضعف و آسیب‌پذیری که با جنگ غزه از آن پرده برداشته شد، ضعف نظامی ارتش رژیم صهیونیستی بود. این شکنندگی پس از آن نمایان شد که علی‌رغم هشدارهای گروه‌های مقاومت فلسطین، مقامات رژیم اشغالگر که دستاوردی جز قتل و ویرانی از حملات هوایی به دست نیاورده بودند، با تصمیم به ورود زمینی به نوار غزه اقدام به خودکشی کردند؛ چراکه مقاومت فلسطین به انها هشدار داده بود که ورود به غزه این باریکه را به گورستان صهیونیست‌ها تبدیل خواهد کرد.

سایه زوال بر سر اسرائیلِ شکننده در برابر دشمنان
شکار تانک ارتش رژیم صهیونیستی توسط رزمندگان مقاومت در نوار غزه

صهیونیست‌ها پیش از اتخاذ تصمیم ورود زمینی به نوار غزه گمان می‌کردند می‌توانند در مدت کوتاهی فرماندهان مقاومت را ترور کرده و در نهایت کار مقاومت در این باریکه را یکسره کنند اما امروز و پس از گذشت حدود ۱۱ ماه جنگ گروه‌های مقاومت همچنان ضربات سنگینی را به ارتش رژیم اشغالگر وارد می‌کنند و حملات راکتی آنها به اراضی اشغالی و حتی تل‌اویو نیز ادامه دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی که به بهانه آزاد کردن اسرای خود به صورت زمینی به نوار غزه حمله کرد، پس از چند ماه درگیری حتی نتوانست یک اسیر خود را زنده و خارج از توافق تبادل اسرا آزاد کند و حتی چند اسیر آن نیز در حملات خود این رژیم کشته شدند و این اتفاق موجی از خشم علیه کابینه بنیامین نتانیاهو را به همراه داشته است.

علاوه بر نوار غزه، جنگ در جبهه لبنان و رویارویی با حزب‌الله نیز ضعف توان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را آشکار کرده است؛ چراکه حزب الله روزانه چندین عملیات با موشک و پهپاد علیه مواضع و پایگاه‌های نظامی و همچنین شهرک های صهیونیست نشین در شمال اراضی اشغالی انجام می‌دهد و در مقابل تل‌آویو توان دفع این حملات را ندارد و با انجام حملات کورکورانه به غیرنظامیان در جنوب لبنان و به شهادت رساندن آنها درصدد کاهش فشارهای داخلی بر خود است.

شکنندگی امنیتی

عملیات طوفان الاقصی و به دنبال آن تحولات در فلسطین و اراضی اشغالی همچنین از جنبه دیگری از ضعف رژیم صهیونیستی پرده برداشت و آن شکنندگی امنیتی و شکست تل‌آویو در زمینه تامین امنیت برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی است.
این شکنندگی امنیتی هم در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه، شهرک های شمال فلسطین اشغالی و در مجاورت مرز لبنان، در کرانه باختری اشغالی و قدس و حتی در قلب تل‌آویو به خوبی نمایان شد.

در این باره مناطق مختلف کرانه باختری از زمان عملیات طوفان الاقصی و به ویژه طی روزهای اخیر شاهد عملیات و رویارویی مقاومت فلسطین با نیروهای رژیم اشغالگر و شهرک نشینان صهیونیست بوده است و فلسطینی ها نیز در اقدامی خودجوش به صورت روزانه اقدام به انجام عملیات ضد صهیونیستی در مناطق مختلف این منطقه می‌کنند و مقامات این رژیم نگران گسترش عملیات مذکور و تبدیل آن به یک جنگ تمام عیار هستند.

در جبهه شمال فلسطین اشغالی نیز از ابتدای عملیات حزب‌الله، شمار زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست در این منطقه ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند و چند شهرک ازجمله شهرک «کریات شمونه» تقریبا متروکه شده‌اند و بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، بیشتر ساکنان مانده در این منطقه از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

سایه زوال بر سر اسرائیلِ شکننده در برابر دشمنان
فرار صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی در پی احساس ناامنی

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در غزه نیز که توان متوقف کردن حملات مقاومت به شهرک های مجاور این باریکه را نداشت اقدام به تخلیه ساکنان این شهرک‌ها کرد تا حداقل با این اقدام بتواند از کشته شدن انها جلوگیری کند و بیشتر از این مورد انتقاد و فشار داخلی قرار نگیرد.

عملیات استشهادی یکشنبه شب در شهر تل‌آویو نیز ازجمله برجسته‌ترین مواردی بود که شکنندگی امنیتی رژیم اشغالگر را فاش کرد و امروز شاهد آن هستیم که سران و توده صهیونیست‌ها را درباره بازگشت اینگونه عملیات‌ها پس از گذشت ۲۲ سال، در وحشت فرو برده است.

پایگاه خبری العهد در مطلبی با اشاره به عملیات ضدصهیونیستی تل آویو نوشته است: این قبیل عملیات‌ها از حیث روانی تاثیر زیادی بر دشمن دارد؛ به ویژه که احساس نگرانی و ترس را میان اسرائیلی‌ها تشدید و موجب احساس سرخوردگی و عدم امنیت بیشتر در بین آنها می شود.

این پایگاه افزود: از بُعد امنیتی، اسرائیل با چالش های زیادی در مقابله با عملیات های شهادت طلبانه روبرو است و همین امر موجب شده که اقدامات و تدابیر امنیتی را از جمله در وسایل حمل و نقل عمومی و جادها و مراکز عمومی تشدید و تفتیش و بازرسی ها را افزایش دهد و بدنبال حمایت امنیتی و فناوری و اطلاعاتی بیشتری از جانب حامیانش باشد.

ضعف سایبری

رژیم صهیونیستی از ابتدای عملیات «طوفان الاقصی» علاوه بر حملات نظامی با حملات سایبری گسترده نیز مواجه بوده است و به همین دلیل تل‌آویو تلاش خود را برای ایجاد «گنبد الکترونیکی» به منظور دفع این حملات به کار بسته که موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده است.

در پی ناتوانی رژیم صهیونیستی در این زمینه، زیرساخت‌های اصلی آن در طول چند ماه گذشته شاهد حملات مداوم سایبری بوده و در این مدت از سایت‌های نظامی، امنیتی و شهری تا شرکت‌های بزرگ میزبانی داده این رژیم، آماج حملات سایبری قرار گرفته است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که رژیم صهیونیستی در برابر حملات سایبری ضعیف ظاهر شده و به همین دلیل با چالش‌های جدیدی مواجه است و امنیت سایبری بیشترین عرصه مستعد برای نفوذ و آسیب پذیری این رژیم به شمار می‌رود.

شکست اقتصادی

رژیم صهیونیستی در کنار چالش‌های نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سایبری از مشکلات اقتصادی در نتیجه جنگ و به ویژه عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای عرب رنج می‌برد و اقتصاد بحران زده رژیم صهیونیستی با توجه به جنگ غزه وارد مرحله جدیدی از هرج و مرج شده است، اخبار حکایت از سرطانی شدن اقتصاد اسرائیل دارند.

کشتی‌های تجاری که به سمت فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند از طریق تنگه باب المندب وارد دریای سرخ می‌شوند و از آنجا به بندر ایلات یا کانال سوئز در مصر و سپس به بندر اشدود یا حیفا منتقل می‌شوند. اما امروز با توجه به جنگ غزه و معادله جدید دریایی که یمن علیه رژیم صهیونیستی ترسیم کرده است تا زمانی که محاصره غزه برداشته نشود و غذا و دارو و سایر مایحتاج اولیه به این منطقه نرسد، هیچ کشتی از مبدا و به مقصد اراضی اشغالی، اجازه ورود و خروج باب‌المندب را ندارد.

سایه زوال بر سر اسرائیلِ شکننده در برابر دشمنان
بندر ایلات

روزنامه اقتصادی «کالکالیست» رژیم صهیونیستی در گزارشی در این باره فاش کرد بندر «ایلات» به عنوان بندر اصلی در جنوب فلسطین اشغالی از زمانی که نیروهای مسلح یمن هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کرد، تقریباً به طور کامل بسته شده است و به همین دلیل مالک این بندر تهدید کرده است که در صورت عدم دریافت کمک‌های مالی کابینه، نیمی از کارگران را اخراج خواهد کرد.

واشنگتن پست نیز در یک گزارشی از میزان برآورد خسارات اقتصاد اسرائیل ناشی از جنگ اینگونه می‌نویسد:«اقتصاد اسرائیل ضربه سنگینی خورده است و تاثیر آن بر بخش فناوری پیشرفته، نگران کننده است و هزینه جنگ غزه برای اسرائیل ۱۸ میلیارد دلار یا حدود ۲۲۰ میلیون دلار در تخمین زده شده است.»

این شکنندگی اقتصادی، نظامی، امنیتی، سایبری و اطلاعاتی در سایه پاسخ جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و محور مقاومت به عملیات‌های ترور اخیر در تهران و بیروت به شدت صهیونیست‌ها را نگران کرده است.

اضطراب و آشفتگی روانی رژیم اسرائیل از پاسخ حتمی ایران به ترور اخیر شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و واکنش مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید «فواد شکر» فرمانده ارشد خود روز به روز افزایش می‌یابد و این نگرانی با طولانی شدن دوره انتظار تبدیل به یک ترس برای صهیونیست‌ها شده است؛ چراکه این پاسخ صرفا نمی‌تواند نظامی باشد و ممکن است از طرق مختلف و حتی از چند جنبه، نظامی، سایبری و اقتصادی به دشمن داده شود؛ چراکه در پی شهادت اسماعیل هنیه و فواد شکر، مقامات و مسئولان ارشد محور مقاومت بارها اعلام کرده‌اند که انتقام خون این شهیدان فرمانده را از رژیم صهیونیستی خواهند گرفت و تصمیم پاسخ قطعی است و هیچ چیزی مانع از آن نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha