۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85575851
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سه بنای تاریخی خراسان‌شمالی به بخش خصوصی واگذار می شود

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: اقدامات لازم برای واگذاری سه بنای تاریخی استان به بخش خصوصی با مشارکت صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی انجام شده است.

علی مستوفیان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاروانسرای رباط قلی در شهرستان جاجرم، آتشکده اسپاخو در شهرستان مانه و محوطه آینه‌خانه مفخم در شهرستان بجنورد بناهای آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

وی افزود: این بناهای تاریخی شرایط لازم را برای واگذاری به بخش خصوصی با مشارکت صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی را دارد.

مستوفیان خاطرنشان کرد: صندوق احیا ظرفیت بسیار مناسبی برای واگذاری اماکن تاریخی به بخش خصوصی که موجب حفظ و سرزندگی بناهای تاریخی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: با بهره‌برداری مناسب از این بناهای تاریخی و با ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری می توان شاهد ماندگاری مسافر در استان بود.

کاروانسرای «رباط قلّی» به عنوان نخستین اثر تاریخی گنجینه فرهنگ ها سال گذشته از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

رباط قِلّی مربوط به دوره تیموریان - دوره صفوی و در شهرستان جاجرم، شهر سنخواست، بین روستاهای قِلّی و گازان واقع شده است.

آتشکده اسپاخو تنها بنای سالم بر جای مانده عهد ساسانیان در شمال شرق کشور است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر استان‌های شمالی به مشهد مقدس، ظرفیت بی‌بدیلی را برای توسعه گردشگری فراهم ساخته است.

آیینه‌خانه مفخم که اکنون موزه اسناد و نسخ خطی است، یکی از یادمان‌های برجسته‌ دوره قاجار خراسان شمالی است که در شمال شهر بجنورد، در منتهی الیه شمالی خیابان شریعتی قرار گرفته است.

بنای آیینه‌خانه به شماره ۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به‌عنوان موزه‌ اسناد و نسخ خطی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha