خروج بیش از پنج هزار کامیون صادراتی از مرز سومار

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار گیلانغرب گفت: بیش از پنج هزار کامیون کالای صادراتی از ۱۶ مردادماه تاکنون از طرق مرز سومار به کشور عراق صادر شده است.

علیرضا نظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تردد زوار اربعین از مرز خسروی و توقف صادرات از این مرز ، سومار به عنوان مرز جایگزین برای ارسال کالاهای صادراتی تعیین شده اکنون حجم صادرات روزانه ۲ برابر نسبت به روزهای قبل افزایش داشته است.

او همچنین از اعزام ۱۷ موکب خدمات رسانی به زائران اربعین از روز گذشته از طریق مرز سومار به عراق خبر داد و اظهار کرد: امروز هم تعدادی مواکب در مرز سومار در حال خروج از کشور هستند که تا پایان کار اعزلم آن ها انجام خواهد شد و با توجه به نزدیک شدن به اربعین و بازگشت زائران پس از این موکب ها دیگر اعزام نخواهند شد.

او همچنین با بیان اینکه گیلانغرب در مسیر تردد زائران ۲ مرز خسروی و مهران است از برپایی و فعالیت هفت موکب سامان دهی شده در این شهرستان برای خدمات رسانی شبانه روزی به زوار خبرداد و گفت: همچنین به صورت خودجوش مواکب مردمی نیز فعالیت می کنند و شاهد خدمت رسانی مردم شهرستان برای اسکان زائران در منازل آن ها هستیم.

فرماندار گیلانغرب گفت: این شهرستان آمادگی کاملی برای پذیرایی از زوار اربعین دارد و انتظار ما این است که در روزهای بازگشت زوار بتوانیم از زائرین بیشتری پذیرایی کنیم.

به گزارش ایرنا، راه اندازی مرز سومار از سال ۹۴ باهدف کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی شهرستان گیلانغرب که قابلیت های فراونی دارد، کمک به توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی، افزایش اشتغال، ارتقای امنیت نوار مرزی، کاهش فقر و محرومیت راه اندازی شد.

مرز سومار در اقتصاد استان های کرمانشاه و دیاله نقش به سزایی دارد و اکنون بیش از ۱۰۰ قلم کالا از مرز سومار به کشور عراق صادر می شود.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد. این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha