۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۴
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85576052
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تخصیص منابع آبی به بخش صنعت دامپروی گلستان اعتبار سالانه دارد

گرگان- ایرنا- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: تخصیص منابع آبی برای متقاضیان واجد شرایط صنعت دامپروری استان برای یک سال دارای اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین حاجی حسینی روز پنجشنبه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با محوریت بررسی ظرفیت دامپروری استان، اظهار کرد: طی چهار سال اخیر ۹۲۳ هزار متر مکعب منابع آبی به متقاضیان واجد شرایط بخش دامپروری استان تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: تخصیص منابع آب برای بخش دامپروری استان از جمله صنایع دامداری و مرغداری برابر مقررات در نظرگرفته شده و براساس استعلام جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است .

حاجی حسینی در خصوص تخصیص آب شور برای فعالیت دامپروری استان، گفت: منابع آبی از محل آب شور در بخشی از مناطق شمالی استان به بخش صنعت از جمله صنعت دامداری اختصاص داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت آب شور در شمال استان در عمق ۱۵ متر بوده و سرمایه گذار مکلف است که براساس تعهد در استفاده از آن از دستگاه شیرین‌کن استفاده کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: برای تامین کمبود منابع آبی در حوزه صنعت دامپروری از محل تامین آب باران، اگر دامداری دارای سقف باشد، با لحاظ وضعیت بارش در منطقه ، از این ظرفیت نیز می توان استفاده کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی گرگان نیز بر جذب سرمایه‌گذاران در صنعت دامپروری استان برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌آن در اشتغالزایی و پایداری تولید تاکید کرد و گفت: صنعت دامپروری این استان شمالی به خاطر وجود برخی موانع سر راه، برای سرمایه گذاری جذاب نیست.

ارازجان شمالی افزود: صنعت دامپروری گلستان که ظرفیت بالایی در حوزه تولید پایدار و مشارکت در امنیت غذایی کشور می تواند ایفا کند باید ضمن بازنگری برنامه‌های این بخش، بیش از گذشته دستگاه های مرتبط و مرکز تحقیقاتی، افزایش مشارکت بخش خصوصی را همراه کرد.

وی خواستار مشارکت کارشناسان با تجربه بخش صنعت دامپروری استان برای ارایه راهکار در ابتدای دولت چهاردهم و استفاده حداکثری از ظرفیت در اختیار این بخش شد.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به این که گلستان در بخش صنعت دامپروری با داشتن ظرفیت های طبیعی، امکانات زیرساختی، وجود نیروی انسانی با تجربه و دانش آموخته، مراکز تحقیقاتی جهادکشاورزی، زبانزد برشمرد و گفت: نیاز مبرم داریم که صنعت دامپروری استان را حمایت با برنامه و جدی داشته باشیم.

احمد قلندری که ۴۴ سال در حوزه پرورش دام سنگین در گلستان فعالیت دارد، افزود: دام، ستون اصلی کشاورزی در کشورهای پیشرفته دنیا، است که یکی از نقش‌های تاثیرگذار آن در حوزه ایجاد تعادل محیط زیست است و در گلستان باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

وی یادآور شد: راه نجات صنعت دامپروری در گلستان، همراه کردن همه دستگاه‌ها، استفاده از ظرفیت مراکز تحقیقاتی و استفاده از مشارکت بخش خصوصی، تولید علوفه کم آب بر ، استفاده از ظرفیت منابع آب شور در شمال، است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان نیز بر هماهنگی دستگاه‌های مرتبط برای توسعه و پایداری صنعت دامپروری استان تاکید کرد.

صاحب خیراندیش افزود: برنامه راهبردی توسعه صنعت دامپروری گلستان که به صورت سالانه از طریق وزارتخانه جهادکشاورزی به استان اعلام می‌شود، باجدیت عملیاتی شود و دست یافتن به این مهم تنها از عهده جهادکشاور زی بر نخواهد آمد.

وی با تاکید بر روز آمد کردن دانش بهره برداران صنعت دامپروری استان، گفت: در این زمینه باید سرمایه‌گذاری با برنامه بلندمدت صورت گیرد چون ۹۰درصد فعالیت دامداری منطقه سنتی است.

غلامعلی هلاکو یک محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی جهادکشاورزی گلستان با اشاره به ظرفیت ها و چالش های پیشرو در صنعت دامپروری استان، گفت: مطالبه از اتاق بازرگانی گرگان و اتحادیه دامداران استان، پیگیری جذب سرمایه گذاری در حفظ و احیای مراتع شمال، توسعه دام ۲ منظوره متناسب با اقلیم منطقه، فراهم کردن زمینه جذب سرمایه گذاران و حمایت از صنعت طیور و جلوگیری از زیان دهی آن و کمک به تشکیل کنسرسیوم صادراتی با پوشش ۱۵ هزار نفر، باشد.

گلستان جایگاه ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد و بخش دامپروری استان در شرایط عادی و به دور از خشکسالی، حدود ۶.۵ درصد از نیاز پروتئین استان‌ها را تامین می‌کند. در حالی که به اعتقاد کارشناسان صنعت دامپرورری استان، دامداران آن توانایی تولید ۱۰ درصد از پروتئین حیوانی کشور را دارد و در صورت پیگیری رفع موانع پیشرو و نظارت کافی توسط دستگاه‌های مرتبط می‌توان به این مهم دست یافت.

در گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی استوار است، بیش از ۵۰ هزار بهره‌بردار در بخش دامپروری فعالیت دارند.

طبق گزارش جهادکشاورزی گلستان، در این استان شمالی یک میلیون و ۲۶۰ هزار راس دام سبک و ۳۵۰ هزار راس دام سنگین در این استان برای پرورش وجود دارد که از محل پرورش آن سالانه ۳۰۰ هزار تُن شیر خام و ۲۹ هزار تُن گوشت قرمز تولید می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha