۳ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85577065
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالعات بافت تاریخی روستای «جهان» خراسان‌شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از آغاز طرح مطالعات و شناسایی بافت تاریخی روستای «جهان» شهرستان بام و صفی‌آباد خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان روز شنبه اظهار کرد: با توجه‌ به تحقیقات باستان‌شناسی که در زمینه سکونت در این روستا انجام‌ شده، قدمت استقرار در این منطقه به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

وی افزود: اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز روستای جهان را به‌عنوان روستای دارای بافت با ارزش تاریخی تشخیص داده و به همین منظور طرح مطالعه و شناسایی روستا از اولویت‌های این نهاد در سال جاری است.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی بیان کرد: این طرح مطالعاتی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در دست اقدام است.

روستای جهان از روستاهای پلکانی و از مهمترین مناطق تاریخی ولایت ارغیان بوده که امروزه جزو شهرستان بام وصفی آباد محسوب می شود.

این روستا در ۵۱ کیلومتری شمال غرب صفی‌آباد و غرب دهستان بام قرار گرفته است و از طرف شمال به کوه‌های شاه جهان و شیروان، طرف شرق به روستای زالی و بانی در، جنوب به روستای چهارمست و ازطرف غرب به پارک ساریگل محدود است.

شهرستان بام و صفی آباد در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اسفراین قرار دارد.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و بیش از یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha