۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۵
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85577126
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

یک بهله سارگپه در «موته» اصفهان از دست متخلفان صید نجات یافت

اصفهان- ایرنا- رییس اداره پارک ملی «موته» در اصفهان گفت: یک بهله پرنده شکاری «سارگپه» در حالی‌که به‌صورت ناشیانه‌ای توسط متخلفان در این پناهگاه حیات وحش صید شده بود، نجات یافت و به طبیعت بازگشت.

به گزارش ایرنا، «سارگپه» پرنده‌ای شکاری کوچکتر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پُر است که سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه دارد.

رسول جلالی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ماموران حفاظت محیط زیست در حین گشت‌زنی در پارک ملی موته، این پرنده را در حالی که بال‌هایش بسته شده بود از خودروی متخلفان کشف کردند.

وی خاطرنشان کرد: این پرنده شکاری سالم بود و در همان لحظه در طبیعت موته رهاسازی شد.

یک بهله سارگپه در «موته» اصفهان از دست متخلفان صید نجات یافت

جلالی با بیان اینکه سارگپه پرنده‌ای حشره‌خوار است که می‌تواند موش نیز شکار کند، گفت: سارگپه پرنده‌ای مهم به لحاظ قاچاق نیست اما با این وجود، قاچاقچیان آن را به‌دلیل زیبایی اسیر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نگهداری این پرنده هزینه‌بر است، افزود: سارگپه از نظر حیات وحش دارای ارزش است اما برای شکارچیان بهره مالی چندانی ندارد.

رییس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته گفت: پرنده‌هایی مثل شاهین بحری و دلیجه برای فروش در کشورهای منطقه خلیج فارس شکار و قاچاق می‌شوند که جریمه شکار بحری ۶ میلیارد ریال، دلیجه ۲۵۰ میلیون ریال و سارگپه ۲۵ میلیون ریال است.

جلالی اظهار داشت: مردم در چند روز گذشته از دوربین‌کشی سرنشینان یک خودرو در موته خبر دادند که ماموران یگان حفاظت آن‌ها را متوقف کردند و یک قبضه سلاح پی سی پی بدون مجوز در این خودرو کشف و ضبط و سه نفر متخلف دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: پی سی پی یک سلاح ساچمه‌ای است اما طبق ابلاغی که صورت گرفته در صورت کشف، ضبط می‌شود.

به گزارش ایرنا، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته با وسعت ۲۰۵ هزار هکتار در شمال غربی اصفهان بین شاهین‌شهر، میمه، محلات، جنوب شهر نیم‌ور و گلپایگان قرار دارد و حدود ۱۳ درصد گونه جانوری قوچ و میش، کل و بز و آهوی کشور را در خود جای داده است.

این منطقه پرجمعیت‌ترین منطقه حفاظت شده از نظر حیات وحش در کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha