برگزاری مانور میدانی مقابله با پشه آئدس در شرق تهران

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار منطقه ۱۳ اعلام کرد: نخستین مانور تمرین عملیاتی - میدانی آمادگی پاسخ به تهدید زیستی پشه مهاجم آئدس در روستای همه سین در شرق تهران برگزار شد.

محمدهادی علی احمدی روز شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت : تمرین عملیاتی و میدانی آمادگی پاسخ به تهدید زیستی پشه مهاجم آئدس در روستای همه سین با حضور سرپرستان و نمایندگان سازمان‌ها و ادارات منطقه ۱۳ تهران و با توجه به شیوع بیماری‌های جدید و لزوم آمادگی و هماهنگی هر چه بیشتر سازمان‌ها و نهادهای درگیر در مواقع بحرانی و اهمیت پدافند غیر عامل و حسب برنامه‌های ابلاغی سازمان مدیریت بحران شهر تهران و رویکرد مرکز بهداشت شرق تهران با همکاری سازمان‌ها و گروه‌های دوام و ایمنی درگیر برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این مانور را شناسایی زود هنگام ورود پشه های آئدس به مناطق جدید جغرافیایی و بررسی احتمال گسترش آن به مناطق همجوار اعلام کرد و افزود: بر اساس سناریو فرضی این مانور در روستای همه سین با جمعیت یک هزار و ۱۲۷ نفر و با بیشترین شعاع تحت تاثیر به مساحت ۱۲ کیلومتر مربع برگزار شد.

به گفته او، با اعلام بخشداری روستای مذکور، تیم ستاد بحران به محل اعزام شدند و با هماهنگی انجام شده با مرکز بهداشت شرق تهران، کادر درمان در محل مستقر شدند و عملیات و تمرین‌های مرتبط را برای مواجهه با بیمار مشکوک انجام دادند.

برگزاری مانور میدانی مقابله با پشه آئدس در شرق تهران

شهردار منطقه ۱۳ اظهار کرد: همچنین نقاط ضعف و چالش‌های موجود در مراحل هماهنگی و عملیات مطرح و راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات موجود و تقویت فرایندهای پاسخ‌دهی با تاکید بر مشارکت بین بخشی سازمان‌ها و ادارات بررسی شد.

وی، استقرار نیروی انتظامی در محدوده و کنترل نظم و امنیت عمومی با هماهنگی پلیس راهور و کنترل تردد در ورودی های روستای همه سین، اعزام نیروهای معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه برای امحا محل تجمع و تکثیر پشه آئدس و برپایی چادر های هلال احمر از جمله اقدامات انجام شده برشمرد.

علی احمدی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده، آبگیری در قسمت شمال غربی روستا، محل شیوع بوده که بی درنگ تیم ستاد مدیریت بحران و بهداشت شرق به محل اعزام و اقدامات اولیه انجام شد تا با مشخص شدن نتایج اولیه مبنی بر صحت سنجی محل شیوع و تکثیر پشه آئدس، با استفاده از دستگاه سم پاش، ابتدا نسبت به نابودی و پاکسازی محل مربوطه اقدام و سپس معاونت خدمات شهری نسبت به تخلیه گندآب و پاکسازی آن مکان بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام دادند.

شهردار منطقه ۱۳ افزود: بر اساس این مانور تمرینی پس از اتمام پاکسازی محل شیوع با هماهنگی بیمارستان لواسانی و همکاری سازمان هلال احمر و اورژانس، بیماران به این بیمارستان منتقل شدند و در ادامه یگان‌های مه نیز نسبت به پاکسازی کل محدوده اقدامات احتیاطی انجام دادند.

وی تاکید کرد: پشه آئدس می‌تواند باعث اپیدمی یک بیماری ویروسی به نام تب دانگ شود و با توجه به اینکه تاکنون پشه آئدس یا انتقال محلی بیماری در محدوده تحت پوشش مرکز بهداشت شرق تهران دیده نشده، تاکید بر آموزش عمومی و آگاه سازی مردم، بهسازی محیط و رعایت نکات ساده بهداشتی می‌تواند از تکثیر این پشه و انتقال بیماری جلوگیری کند.

برگزاری مانور میدانی مقابله با پشه آئدس در شرق تهران

همچنین رییس ستاد بحران شهرداری منطقه ۱۳ نیز اظهار کرد: برگزاری این مانورها تمرینی برای شبیه سازی بحران‌ها، و به چالش کشیدن برنامه‌های عملیاتی برای مقابله با آن است که ماحصل آن آمادگی بیشتر کارمندان و کارشناسان در نهادها و سازمان‌ها در زمان مقابله با بحران خواهد بود.

به گفته مسعود حیدری نکو، این تمرین با هدف آمادگی و پاسخ به طغیان پشه آئدس در شرق تهران به میزبانی شهرداری منطقه ۱۳، مرکز بهداشت شرق تهران، سازمان امداد و نجات، جمعیت هلال احمر و همکاری دهیاری همه سین برگزار شد که امیدواریم دستاوردهای خوبی برای حوزه سلامت داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha