۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۷
کد خبر: 85578009
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دلهای شیعیان شیرازی در مسیر نینوا

۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۷
کد خبر: 85578009
دلهای شیعیان شیرازی در مسیر نینوا

شیراز – ایرنا – همان هنگامی که زائران بین الحرمین با آغاز خنکای شب بر سرعت گام‌های خود افزوده و عمود به عمود تا سر منزل مقصود به پیش می‌روند، جاماندگان شیرازی این پیاده روی بزرگ در شیراز هم دل‌های خود را از آستان احمدی شاهچراغ (ع) روانه عراق کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شب اربعین حسینی و ۴۰ روز فراق زینبی بود و دلهای داغدار شیعیان حضرت در شیراز برای مرحم گذاشتن بر آلام و اندوه خود، راه حرم شاهچراغ (ع) را در پیش گرفته بودند، شبستان تقریبا پربود و بسیاری هم در گوشه و کنار صحن خلوت کرده بودند.

چند سالی است که هر که بتواند قدم در مسیر میگذارد و همراه با میلیون‌ها شیعه ایرانی راهی کربلا می شود تا در اربعین فراغ سیدالشهدا و یاران وفادارش خود را به بین الحرمین برساند و در اجتماعی فرهنگی و اجتماعی و البته معنادار در معادلات دنیای کنونی، روضه کند.

اما هر که نتوانسته، با قلبی سرشار از عشق حسینی خود را به اجتماعات نزدیک‌تر می‌رساند و از همین جا السلامی به بلندی عشق و ارادت خود می گوید.

برای مردم شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) کانون و نقطه پرگار بندگی و ایمان وعشق به امامت است؛ چنان شب گذشته که میزبان جاماندگانی بود که دل در گرو حسین زهرا (ع) داشتند.

همزمان با نماز مغرب و عشا بود که رفته رفته شبستان حرم پر از جمعیت می‌شد و پس از اقامه نماز محفل عزای حسینی با سخنرانی حجت الاسلام یاسین حسین‌آبادی، پژوهشگر دین و معاون فرهنگی مسجد جمکران آغاز شد.

دلهای شیعیان شیرازی در مسیر نینوا

همدلی در زیارت حسین (ع) یمن لقای امام عصر را نزدیک‌تر می‌کند

او با اشاره به روایتی از امام زین العابدین (ع)، گفت: بندگان عصر غیبت برتر از هر زمانی هستند چرا که خداوند چنان عقل و فهم و معرفتی به آنها داده که غیبت برای آنها به منزله مشاهده است و خداوند برای آنها اجر ویژه‌ای قرار داده، مانند اینکه در رکاب رسول خدا و برای دین خدا جهاد کنند.

حسین آبادی با بیان اینکه انتظارفرج از بزرگنرین گشایش‌ها است، با بیان روایاتی به این پرسش پاسخ داد که چطورمی شود غیبت برای شیعیان این عصر به منزله مشاهده باشد؟

او توضیح داد: اگر انسان شخصی را دوست داشته باشد و بداند که او دارد به سمتش می آید و قرار است کاری را انجام دهد، بی تفاوت نمی ماند یا تنها به فکر و دعا کردن اکتفا نخواهد کرد، بلکه چون از مسئولیت خظیر او آگاه است، می کوشد تا مقدماتی را فراهم کند؛ اگر امام در هنگام ظهور با استکبار مقابله می‌کند، پیرو نیز اکنون همین کار را خواهد کرد.

معاون فرهنگی مسجد جمکران گفت: شیعیان امام عصر (عج) باید ارادت خود را به ایشان نشان دهند و این یعنی باید جلوه هایی از حضور امام زمان را امروز خلق کنیم.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: خلق جلوه‌های حضور به معنای درک این است که جامعه ظهور جامعه علم و بردادری، معنویت و اخلاق و عدالت و ظلم ستیزی است و باید جلوه‌هایی از آن را همین اکنون خلق کنیم.

او گفت: انسان بدون قدرت نمی تواند امام را یاری کند، ارادت ما به ظهور یعنی اینکه بکوشیم تا امکاناتی فراهم کنیم و پس از ظهور در اختیار امام زمان (عج) قرار دهیم؛ هر کس در اتمسفر ولایی قدرت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظام و علمی خلق کند، تاثیر مستقیم در فرج حضرت دارد.

او با بیان اینکه ایجاد ایران قوی در مسیر فراهم کردن امکان یاری امام عصر (عج) است، گفت: به حکم عقل برای یاری امام زمان باید قوی شویم و اساس فلسفه نظام جمهوری اسلامی این است که قدرتی برای ظهور امام ایجاد کند.

حسین آبادی با بیان اینکه یکی از قدرت‌های فرهنگی و اجتماعی که به واسطه خون شهدا ایجاد شده، پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی است، اظهار کرد: این رویداد بزرگ به معنای واقعی اجتماع قلوب در وفای عهد به اهل بیت (ع) است.

او گفت: همدلی در زیارت امام حسین (ع) در اربعین یکی از عواملی است که یمن لقای حضرت را نزدیک می‌کند چرا که قدرتی فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود.

در ادامه این محفل سوگواری سالار شهیدان حاج حسن جوکار، حاج حسن پورحسن و کربلایی ماجد قیّم مرثیه‌سرایی کردند ساعت از ۲۲ گذشته بود که رفته رفته صحن و سرای شاهچراغ (ع) خلوت شد تا فردا (یکشنبه)میزبان خیل جاماندگان پیاده روی فرهنگ‌ساز در مسیر حسین (ع) باشد.

دلهای شیعیان شیرازی در مسیر نینوا

پیاده‌روی جاماندگان اربعین تا آستان احمدی شیراز

حالا همه کسانی که نتوانستند راهی کربلای معلا شوند قرار است با پای دل تا نینوا بروند و از میدان امام حسین (ع) شیراز پیاده روی خود را آغاز کنند.

از ساعتی دیگر (ساعت ۹:۳۰) مراسم بزرگ پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در شیراز از میدان امام حسین (ع) آغاز می شود و سپس به سمت میدان شهداء و خیابان ۹ دی ادامه می‌یابد.

جاماندگان شیرازی اربعین حسینی در انتها در صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) گرد هم می‌آیند و در اجتماعی همدل و معنادار نماز ظهر اربعین را اقامه می‌کنند.

پیاده روی‌های اینچنین در سراسر فارس برپا شده و در بیشتر آنها، مقصد حرم مطهر یکی از فرزندان یا نوادگان اهل بیت (ع) در گوشه و کنار این استان پهناور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha