اسنودن مکرون را به گروگانگیری متهم کرد

تهران- ایرنا- ادوارد اسنودن کارمند سابق و افشاگر اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به دستگیری پاول دوروف مدیر اجرایی و بنیانگذار تلگرام در فرانسه، امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور را به گروگانگیری متهم کرد.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، اسنودن در این بیانیه دستگیری بنیانگذار تلگرام در فرانسه را تجاوز به حقوق بشر خواند و گفت: بازداشت دوروف بنیانگذار و مدیر اجرایی تلگرام، حقوق اولیه انسان در آزادی بیان و آزادی اجتماعی را به خطر می‌اندازد.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام نه تنها شأن فرانسه بلکه شأن جهان را پائین می‌آورد، تاکید کرد: از اینکه مکرون به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی به ارتباطات خصوصی مردم به گروگان‌گیری دست زده است، شگفت‌زده و عمیقاً متأسف هستم.

به گزارش ایرنا، ادوارد جوزف اسنودن متولد ۱۹۸۴ میلادی، افشاگر کنونی جاسوسی‌های ایالات متحده، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور است.

اسنودن در سال ۲۰۱۳ به هنگ‌کنگ گریخت و پس از فرار اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سری ان اس ای از جمله برنامه شنود پریزم را به روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست لو داد که سبب تیره شدن روابط آمریکا با برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند آلمان و برزیل شد.

اسنودن همچنین پس از آن که گذرنامه‌اش از سوی آمریکا باطل شد به روسیه رفت و از آن زمان با دریافت پناهندگی موقت در این کشور زندگی می‌کرد تا اینکه آناتولی کوچیرنا وکیل وی در سال ۲۰۲۰ در سخنانی اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با درخواست شهروندی این کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موافقت کرده و وی اقامت دائمی این کشور را دریافت کرده است.

رسانه‌های فرانسوی شنبه شب از بازداشت پاول دوروف به هنگام خروج از هواپیما شخصی خود در فرودگاه فرانسه خبر دادند.

دوروف که تابعیت فرانسوی نیز دارد، مدت‌هاست که در فهرست افراد تحت تعقیب این کشور قرار دارد.

رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند دوروف تحت اتهاماتی از جمله عدم همکاری تلگرام با مقامات این کشور، پولشویی و قاچاق مواد مخدر بازداشت شده و ممکن است ۲۰ سال حبس در انتظارش باشد.

دوروف در سال ۱۹۸۴ در شهر سنت پترزبورگ روسیه به دنیا آمد و به همراه برادرش نیکولای سرویس شبکه اجتماعی VK و پیام‌رسان تلگرام را تاسیس کرد.

مقر اصلی VK در سنت پترزبورگ است و در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس محبوبیت بالایی دارد.

تلگرام در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و در حال حاضر مقر آن در دوبی قرار دارد. این شبکه اجتماعی ۹۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و انتظار می‌رود سال آینده کاربران فعال آن به یک میلیارد برسد. این پیام‌رسان در روسیه، اوکراین و دیگر کشورهای منفک شده از شوروی جزو محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است.

دوروف در سال ۲۰۱۴ پس از آنکه درخواست دولت روسیه برای تعطیلی گروه‌های مربوط به اپوزیسیون روی شبکه اجتماعی VK را نپذیرفت، این کشور را ترک کرد و محل اقامت فعلی وی امارات متحده عربی است. دوروف همچنین تابعیت مضاعف فرانسه و امارات را دارد.

نشریه فوربس تخمین زده است که ارزش دارایی‌های دوروف به ۱۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha