ذوب آهن اصفهان موفق به تولید شاسی واگن خاموش کننده شد

اصفهان-ایرنا-سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن گفت: اولین شاسی واگن خاموش کننده برای نخستین بار در ذوب آهن اصفهان ساخته شد و به این ترتیب بخشی دیگر از توانمندی تلاشگران ذوب آهنی در عرصه بومی‌سازی نمایان شد.

عباس ناصحی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در کارخانه ذوب آهن اصفهان افزود::ساخت این تجهیز حدود ۶ ماه به طول انجامید و کلیه فرآیندهای نظارتی اعم از آنالیز و خواص مکانیکی متریال اولیه، تست های غیر مخرب و نقشه برداری با رعایت بالاترین استاندارد ها انجام گرفته است.

وی ادامه داد:با راه اندازی باتری شماره سه در سال ۱۳۹۱ و گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر ۲ واگن حمل کُک که در خط تولیـد قرار دارند، تعویض شاسی واگن ها در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: سال ۱۳۹۴ با بررسی‌های انجام شده مشخص گردید، خوردگی شاسی واگن بسیار زیاد است و بنابراین پیش بینی خرید آن دنبال شد، لذا در سال ۱۳۹۵ درخواست خرید یک عدد شاسی از کشور اکراین در دستور کار قرار گرفت و همزمان با خرید آن، مهندسیـن و متخصصیـن دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمایی تصمیم گرفتند نسبت به تهیه نقشه‌ های آن اقدام نمایند.

سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی اضافه کرد: این شاسی با ابعاد تقریبی عرض سه متر، طول ۱۸ متر و ارتفاع چهار متر و با وزنی حدود ۲۲ تن یکی از استراتژیک ترین قطعاتی است که طی سال های اخیر در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری ساخته شده است.

وی گفت: برای اجرای این طرح، ابتدا با آنالیز، متریال شاسی موجود مشخص شد و سپس کروکی برداری و تهیـه نقشه از روی قطعه موجود در خط تولیـد به روش مهنـدسی معکـوس و بدون هیچ گونه وابستگی انجام گرفت و سرانجام پس از گذشت پنج ماه و به میـزان ۷۰۰ نفر ساعت و تعداد ۲۹۹ شیت نقشه، شاسی واگن به وزن تقریبی ۲ تن طراحی شد.

ناصحی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۵ درخواست ساخت تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک از سوی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ارائه شد که به دلیل عدم وجود نقشه های ساخت، امکان ساخت در داخل کارخانه وجود نداشت و لذا ساخت آن به کشور اکراین واگذار گردید.

وی افزود: با توجه به اینکه مقوله بومی سازی همواره مورد تاکید بوده و ذوب آهن اصفهان نیز در این بخش ۸۷ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز این مجتمع عظیم صنعتی را بومی سازی نموده است، ساخت مجدد این قطعه در ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب نقشه های تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک سازی، توسط مدیریت بخش کک سازی آماده شد و پس از آن مرحله اعلام درخواست خرید، ساخت این قطعه در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری آغاز شد.

به گزارش ایرنا، ذوب آهن اصفهان، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ فولاد ساختمانی و ریل در ایران است که با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول پایانی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند و از لحاظ تنوع محصولات تولیدی در صنعت فولاد ایران بی نظیر است.

این کارخانه در پایان دهه ۴۰ شمسی بر اساس موافقت‌نامه‌ای که میان ایران و شوروی بسته شد، در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان احداث.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha