۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۳۴
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85579395
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مسکن، دلیل عمده تورم بالا در اصفهان است

۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۳۴
کد خبر: 85579395
مسکن، دلیل عمده تورم بالا در اصفهان است

اصفهان -ایرنا- مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: مسکن، عمده‌ترین دلیل تورم بالای این استان محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، امید شریفی روز دوشنبه افزود: پس از مسکن موضوعاتی همچون اقلام پروتئینی، نرخ هتل و رستوران‌ها، خدمات حوزه حمل و نقل و حوزه بهداشت و درمان از دلایل تورم بالا در این دیار است.

وی خاطرنشان کرد: این نتایج بر اساس بررسی‌های کارگروهی ویژه تحت عنوان «رصد خانه و کارگروه ویژه کنترل تورم استان» متشکل از بخش های اجرایی مربوطه و مراکز علمی و دانشگاهی اعلام شده که در طول یکسال گذشته آسیب شناسی علمی در باره عوامل مؤثر بر شاخص تورم در استان را به انجام رسانده است.

شریفی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن، کارگروه ویژه‌ای تحت عنوان «کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات در حوزه مسکن و شهرسازی» با مدیریت عالی حوزه عمرانی استانداری اصفهان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: با همکاری نهادهای نظارتی، تعزیراتی، اصناف و اداره کل راه و شهرسازی، موضوع کنترل و ساماندهی اجاره بها در استان پیگیری می‌شود.

شریفی افزود: با توجه به این که چالش اصلی نهضت ملی مسکن اصفهان تأمین زمین بود، با بررسی این موضوع در شورای مسکن و تصویب برای الحاق ۸۵۰ هکتار زمین به اصفهان در شورای برنامه‌ریزی استان، این مصوبه اینک در صف تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار دارد.

وی اضافه کرد: در بخش‌های دیگر مرتبط با شاخص‌های تورم استان مانند اقلام پروتئینی، حوزه بهداشت و درمان نیز اقدامات مؤثری شکل گرفته است که با اقدامات زیرساختی در حوزه مسکن، امید می‌رود در ماه‌های آتی شاهد کاهش چشمگیر نرخ تورم در استان اصفهان باشیم.

شریفی گفت: مقایسه سالیانه تورم در فصول و ماه‌های متفاوت از طریق مراجع رسمی بین استان‌ها صورت می‌گیرد که بر این مبنا، نتایج متفاوتی را در همین مقاطع متفاوت شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: روند فعلی تورم در سنوات اخیر با همین شیب و با اختلاف چند دهم درصد بین استان‌ها برقرار است و این رتبه‌ها هر ماه بین استان‌ها در حال جابه‌جا شدن است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه میانگین نرخ کاهش تورم سالیانه در کشور منتهی به اَمرداد سال جاری نسبت به یکسال منتهی به ماه قبل(تیر) حدود ۰/۷ است، تصریح کرد: این در حالیست که این نرخ کاهش تورم در اصفهان ۱/۱ درصد بوده و بدین لحاظ، کاهش نرخ تورم استان، فراتر از کاهش میانگین کشوری است.

شریفی اضافه کرد: بر مبنای داده‌های مذکور تورم سالیانه و همچنین ماهیانه اصفهان در سال های اخیر بطور مستمر کاهشی بوده است و این خطه در شاخص تورم ماهیانه، برغم بزرگ بودن سبد اقتصاد آن و اینکه صنعتی‌ترین استان کشور محسوب می شود، در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha