مخاطرات اولویت‌دار پایتخت چیست؟ /بیمارستان لولاگر تعطیل شد

تهران بزرگ - ایرنا - رییس سازمان پیشگیری مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ۵۵ مخاطره بحران‌زای پایتخت، از تعطیلی بیمارستان لولاگر خبر داد و گفت: این بیمارستان روند دریافت پروانه تخریب و نوسازی را طی می‌کند.

به گزارش ایرنا، علی نصیری روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری «به سوی شهر ایمن و آماده» با موضوع ارتقای ایمنی کالبدی؛ زلزله، سیل، آلودگی هوا، توفان، گرد و غبار، خشکسالی، قطع آب، زمین لغزش، فرونشست زمین، حریق، حوادث ترافیکی، حوادث مواد خطرناک، بیماری فراگیر انسانی، تهدیدات سایبری و تجمعات انبوه اختلال یا قطع برق را ۱۴ مخاطره اولویت دار پایتخت اعلام کرد.

مخاطرات اولویت‌دار پایتخت چیست؟ /بیمارستان لولاگر تعطیل شد

گسل‌های جنوبی پایتخت خطرناک‌تر از گسل‌های شمالی

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به نقشه گسل‌های شهر تهران اظهار کرد: مناطق شمالی و جنوبی شهر گسل دارند اما در مناطق جنوبی به علت فرسودگی خطر محسوس‌تر است.

وی ادامه داد: پوسته زمین بر اثر ضربات به عمق راه پیدا کرده است پس نباید نزدیک به گسل ساخت و ساز داشت که این موارد باید رعایت شود اما بافت فرسوده و پهنه جنوبی شهر حتی در برابر ریشترهای پایین‌تر هم آسیب پذیر است بنابراین باید برابر این مساله آماده باشیم.

نصیری با بیان اینکه عقل سلیم بر پیشگیری تاکید دارد، گفت: سیاست‌های کلی نظام در سال ۸۴ ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین سند بین المللی ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ تاکید دارد که جهان باید به سمت کاهش خطر برود و انرژی اصلی بر پیشگیری باشد. پس باید تلاش کنیم وقوع زلزله کمترین مخاطرات را برای ما داشته باشد. این راه طولانی است و باید با شتاب حرکت کنیم و توانستیم فصلی را در توانستن رقم بزنیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه یادآور شد: تهران ۸۶۶ متر اختلاف ارتفاع دارد که نوعی شیب محسوب می‌شود. شهرک قائم در مینی‌سینی بام تهران است و اختلاف آن با شهرری ۸۶۶ متر است. سالها است کف رودخانه‌ها سیمان می‌شود اما در دنیا راه‌حلهایی مبتنی بر طبیعت به کار گرفته می‌شود. خروج از حالت طبیعی محیط کار درست نیست.

وی تاکید کرد: باید طرحی نو در اندازیم؛ هر روز جلسات خوبی با مدیرکل بودجه شهرداری برای ایمنی شهر تهران داریم. ما هفت رود دره داریم که بالقوه پتانسیل سیل دارد، مثل رودخانه کن؛ پس باید به حریم رودخانه‌ها احترام گذاریم.

مخاطرات اولویت‌دار پایتخت چیست؟

استفاده از نخبگان مانع مهاجرت آنها شد

به گفته نصیری، اقدامات خوبی در این سازمان آغاز شده است و کار دانش‌پایه با ۲۰ نخبه دانشگاه صنعتی شریف با قرارداد سه ساله تا یک ماه دیگر آغاز شده است برخی از نخبگان در حال خروج از کشور بودند اما با این پروژه در کشور ماندند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: ارزیابی ریسک به عنوان مبنای مدیریت بحران کلانشهر تهران در دستور کار است. ما تلاش کردیم با ۲۰ کمیته تخصصی اندیشه‌ورز تعامل داشته باشیم. به طور مثال تنها کمیته اندیشه‌ورز زلزله ۱۸ جلسه برگزار کرده که با بدنه دانشگاهی مرتبط است. البته هر کار علمی صورت می‌گیرد از مسیر هیات‌های علمی اندیشه‌ورز است.

نصیری درباره بازدید از ساختمان‌های پایتخت گفت: در این دوره از مدیریت شهری تاکنون ۵۵۷۳ ساختمان مورد بازدید و ارزیابی تیم‌های مدیریت بحران قرار گرفت که نمره ارزشیابی این ساختمان‌ها در چهار سطح شناسایی شد.

مخاطرات اولویت‌دار پایتخت چیست؟ /بیمارستان لولاگر تعطیل شد

۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی است

وی تاکید کرد: ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی ۲ بخش کلی ایمنی کالبدی شهر است که ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی داریم که از پنج هزار و ۵۷۳ ساختمان توسط تیم‌های مشترک مسئول در حوزه ایمنی و بحران مورد بازدید قرار گرفته که سه هزار و ۷۱ آن مورد ارزیابی شده است.

به گفته وی، ۳۵ بیمارستان، ۹۸ ساختمان، ۱۶۴ مرکز درمانی، ۲۵۷ مرکز آموزشی، ۲۸ مسجد و مراکز مذهبی، ۵ سینما، ۹۲ پاساژ تجاری، سه هتل ذیل این چهار دسته واقع می‌شود که در این بررسی کنار موارد ذکر شده ساختمان‌های بلند مرتبه که از ۶ طبقه به بالا است که در اولویت قرار گرفت.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: در قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر تهران تدوین و ابلاغ برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران در قالب ۱۵۸ اقدام و ۲۵ خط تلاش انجام شد. ابنیه فنی و بزرگراهی، شریان های حیاتی، بافت فرسوده و ناپایدار، پل‌ها، گودهای رها شده و ساختمان‌های ناایمن از جمله موضوعات مهم این قرارگاه است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و بازرسی از اماکنی مانند پاساژ علاءالدین، بیمارستان رسول اکرم(ص)، بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی، شفا یحیاییان، بازار گل امام رضا(ع)، ایمنی بازار بزرگ تهران، بوستان بهشت مادران و بوستان یاس فاطمی از جمله این اقدامات است.

مخاطرات اولویت‌دار پایتخت چیست؟ /بیمارستان لولاگر تعطیل شد

تهران هنوز ۲۰۰ گود ناایمن دارد

نصیری درباره گودهای پرخطر پایتخت هم گفت: از مجموع ۲۵۲ گود رها شده در شهر تهران ۵۰ گود از عمق بالای ۱۵ متر، ۲۲ گود عمقی بالای ۲۰ متر داشته‌ و همچنین ۱۲۱ گود بیش از ۳۰ ماه رها شده‌ بود.

وی از ایمن‌سازی گودهای پرواز، برج میلاد، فرهنگ، تعاون، بازار کفاشان خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۵۲ گود رها شده در سطح شهر تهران ۵۵ گود رفع خطر شده همچنین ایمن سازی ۲۰۰ گود ناایمن باقیمانده نیز تا پایان شهریور سال ۱۴۰۴ انجام خواهد شد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ پل مقاوم‌سازی شد، گفت: در حال حاضر هشت پل در حال مقاوم‌سازی است و کارگاه فعال دارد. همچنین در پل‌های همت- ولیعصر، همت‌-آفریقا، همت - بابایی، بابایی - پروین بهسازی انجام شده که ما ۶۶ پل را در اولویت مقاوم‌سازی قرار دادیم چون شریان‌های اصلی شهر بودند.

نصیری با تأکید بر اینکه تلاش داریم ساخت و ساز در حریم بررسی شود اظهار کرد: ۳۹ مورد حریم رفع خطر شده است، حریم گسل، حریم و بستر رودخانه، حریم ریلی، حریم شبکه برق قوی و حریم قنوات از آن جمله است.

مخاطرات اولویت‌دار پایتخت چیست؟ /بیمارستان لولاگر تعطیل شد

بیمارستان ناایمن لولاگر تعطیل شد

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با اعلام خبر تعطیلی بیمارستان لولاگر، گفت: این بیمارستان بعد از تعطیلی داوطلبانه روند دریافت پروانه تخریب و نوسازی را طی می‌کند همچنین شروع روند ارتقای ایمنی هفت بیمارستان از جمله رسول اکرم (ص)، فیاض بخش، شهدای یافت آباد، بوعلی، لولاگر، فجر و فیروزآبادی را داشته‌ایم.

نصیری درباره کاهش خطر با رعایت ضوابط ساخت و ساز در حریم گفت: ۳۹ مورد رفع خطر از حریم در طول یک سال گذشته انجام شده همچنین ایمن سازی رودخانه کن از جمله این اقدامات است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: یک برنامه نویسی برای طرح‌های مقاوم سازی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله در حال انجام است که شامل هشت دسته ساختمان‌های عمومی، خصوصی، زیرساخت حمل و نقل، تاسیسات آبرسانی، تاسیسات گازرسانی، تاسیسات برق رسانی، زیرساخت ارتباطات و تاسیسات سوخت رسانی می‌شود.

به گفته وی، در بودجه مورد نیاز کلان طرح، بودجه مقاوم سازی ساختمان‌های عمومی ۷۲۴ میلیون دلار، ساختمان‌های خصوصی ۷۹۴ میلیون دلار و شریان های حیاتی ۵۶۰ میلیون دلار و در مجموع بالغ بر ۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی با بیان اینکه شهر تهران‌ تبدیل به یک کارگاه ایمن سازی شده گفت: دستگاه‌هایی به نام GPR برای اسکن عمق ۱۰ تا ۱۵ متری زمین به ارزش ۶۰ میلیارد تومان در شهرداری تهران خریداری شده است تا بتوان عمق ۱۰ تا ۱۵ متری را در بحث فروریزش بررسی کرد.

نصیری افزود: در موضوع ایمنی خرد که شامل مواردی مانند برق گرفتگی، سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام، مخاطرات مرتبط با تجهیزات شهری و سایر موارد می‌شود، بررسی و ریشه یابی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت می‌گیرد.

ربیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: در موضوع HSE ایجاد ردیف بودجه و ارتقا ساختار سازمانی و تدوین نظام نامه جدید در این حوزه را داشتیم. از مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ مدرسه دولتی شهر تهران تاکنون ۱۰۱۰ مدرسه از لحاظ HSE ارزیابی شده است که در این بررسی‌ها ۲۰۶ هزار و ۳۲ مورد عدم انطباق وجود داشته است، ارزیابی ۲ هزار و ۵۰۰ بوستان طی سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ از لحاظ HSE انجام شده که ۷۵ هزار مورد عدم انطباق وجود داشته که ۶۰ درصد آنها رفع شده است.

وی اضافه کرد: در بحث پایش وضعیت ایمنی جرثقیل‌های برج ساز شهر تهران از ۲ هزار و ۹۰۰ بازدید به عمل آمده تعداد ۶۴۶ دستگاه جرثقیل برجی شناسایی شده و ۳۱۱ دستگاه نسبت به اخذ استانداردهای لازم اقدام کردند ضمن اینکه روند صدور شناسنامه ایمنی برای این جرثقیل‌ها در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha