کاهش جمعیت زنبورهای عسل و خسارت زنبورداران سمیرمی

اصفهان- ایرنا- رئیس اتحادیه زنبورداران سمیرم گفت: کاهش شدید و ناگهانی جمعیت زنبورهای عسل، خسارت زیادی به زنبورداران این شهرستان وارد کرده است.

احمد قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال زنبورداران سمیرم از اوایل فصل تخم‌ریزی زنبورها که شامل جابه‌جایی به مناطق گرمسیر و سپس بازگشت به مناطق ییلاقی است، با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند.

وی گفت: در قشلاق و مدتی که زنبوردارها در مناطق گرمسیر حضور داشتند، جمعیت زنبورها افزایش یافت، اما با ورود به منطقه ییلاقی سمیرم و شروع گلدهی گَون زرد و شکوفه‌دادن درختان، زنبوردارها با مشکلاتی مواجه شدند که به کاهش جمعیت زنبورهایشان منجر شد.

قربانی افزود: در اواخر خرداد، تعداد زیادی از زنبورها در دریچه‌های پرواز کندوها از بین رفتند و این مساله سبب کاهش شدید جمعیت زنبورها شد.

وی خاطرنشان کرد: زنبورداران، کندوها را در مراتع نزدیک به آب و مجاور باغ‌های سیب قرار می‌دهند تا از گرده گل‌ها بهره‌برداری کنند و به این ترتیب گرده‌افشانی مؤثری در باغ‌های سیب صورت گیرد از این رو برخی زنبورداران معتقدند که سمپاشی‌ باغ‌ها باعث مسمومیت و کاهش جمعیت زنبورها شده است اما نمی‌توان بطور قطع این ادعا را تایید کرد.

وی گفت: برخی نیز بر این باورند که بارندگی‌های خوب بهاری باعث رشد گل‌هایی شده که هضم گَرده آنها برای زنبورها دشوار است و این مساله به مرگ زنبورها انجامیده است.

قربانی، سوء مدیریت زنبوردارها را نیز از عوامل دیگر این بحران دانست و گفت: کنه موسوم به «واروآ»(با نام علمی Varroa destructor که انگلی خارجی است که از بدن زنبور عسل تغذیه می‌کند) خون زنبور را می‌مکد و این کنه درون قاب‌های کندو، تخمگذاری و زاد و ولدش همزمان با زاد و ولد زنبورهاست که باعث بدنیا آمدن زنبورهای بدون بال و زنبورهای فاقد قدرت زاد و ولد می‌شود.

وی گفت: اگر زنبوردار برای از بین بردن کنه، مدیریت خوبی نداشته باشد، هفت بیماری ویروسی به سراغ زنبورهایش می‌آید و باعث نابودی کُلنی می‌شود و با توجه به انتقال آن به کلنی‌های دیگر، در عمل به اژدهایی تبدیل خواهد شد که به جان زنبورستان‌ها می‌افتد.

رئیس اتحادیه زنبورداران سمیرم افزود: با توجه به ریزش(کاهش) جمعیت زنبورها و زحمت چندماهه زنبوردارها از جمله تامین هزینه نگهداری، تغذیه و..، خسارت مالی سنگینی به زنبورداران وارد شده است.

وی تصریح کرد: اگر جمعیت زنبورها حفظ شده بود، اکنون که زمان برداشت عسل است، محصول خوبی بدست می‌آمد اما در عمل از هر کندو حدود هفت کیلوگرم عسل از دست رفته است و با وجود ۳۰ هزار کلنی موجود در سمیرم، ما یک صحرای گون را از دست داده‌ایم.

وی گفت: هزینه اداره یک کلنی در سال ۳۰ میلیون ریال است و اکنون تراز تولید و هزینه با درآمد زنبورداران سیمرمی همخوانی ندارد.

قربانی، زنبور عسل را یک بیمه‌گر خدادادی برای باغ‌ها دانست و تصریح کرد: با سرمازدگی باغ‌ها، صندوق بیمه از باغدار حمایت می‌کند، در حالی که اگر کلنی‌ها در این فصل در مجاورت باغ باشد، بعد از آخرین گلدهی، زنبورها با گرده‌افشانی خود می‌توانند جلوی خسارت‌ بیشتر به باغدار را بگیرند و صندوق بیمه خسارت کمتری را به باغداران بپردازد اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی از زنبوردارها حمایت لازم را ندارد و عارضه ریزش زنبورها و ناتوانی زنبوردار در کنترل آن، نیازمند حمایت این صندوق است.

وی همچنین به ارزش استقرار کلنی‌ زنبور در جوار باغ‌ها اشاره کرد و گفت: باغ‌هایی مثل سیب و بادام بشدت نیاز به گرده‌افشانی زنبور دارد تا به محصول برسد و یکی از اقدامات مدیریتی بادامکاران آمریکا، علاوه بر آبیاری و کاشت درخت، مستقر کردن زنبور عسل در باغ است تا زنبور حدود۲۰ روز در باغ گرده‌افشانی کند و محصول مطلوبی نصیب باغدار شود و باغدار نیز برای این کار ۸۰ تا یکصد دلار برای هر کلنی به زنبوردار می‌پردازد اما در کشور ما باغداران بدون اطلاع از فواید حضور زنبور عسل در مجاور باغ‌هایشان از این اقدام زنبورداران استقبال نمی‌کنند و حتی گاهی بین باغداران و زنبوداران تنش بوجود می‌آید.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از هفت هزار و۶۰۰ تُن عسل در استان اصفهان تولید می‌شود که این میزان بوسیله ۸۵۰ هزار کُلُنی انجام می‌گیرد.

در شهرستان سمیرم بیش از ۳۰۰ زنبوردار با ۴۰ هزار کُلنی حدود ۴۰۰ تُن عسل صدرصد طبیعی تولید می‌کنند.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha