ارزآوری ۴ میلیون دلاری برای کشور از صادرات کاتالیست در چهارماه ابتدایی ۱۴۰۳

تهران - ایرنا -یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است در طول چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳ از صادرات ۴ محصول نانوکاتالیست خود به روسیه، بیش از ۴ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورد.

به گزارش روز خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یک شرکت دانش بنیان فعال در ساخت و بومی سازی کاتالیست های کاربردی در حوزه نفت و گاز که سال گذشته نیز توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به عنوان برترین شرکت صادراتی دانش بنیان معرفی شد، به واسطه صادرات بیش از ۲۵ میلیون دلار انواع کاتالیست کاربردی در حوزه نفت و گاز در دو سال اخیر موفق به کسب گواهی IEQL به عنوان گواهی کیفیت محصولات صادراتی ایران شده است.

محصولات این شرکت دانش بنیان شامل تولید همه کاتالیست های مورد استفاده در فرآیندهای تولید اوره، آمونیاک، متانول و اتیلن در صنایع پتروشیمی،کاتالیست های مورد استفاده در فرآیند تولید گاز هیدروژن صنایع پالایشگاهی، تولید کاتالیست های مورد استفاده در فرآیندهای تولید آهن اسفنجی (تکنولوژی MIDREX & PERED) و تولید کاتالیست سنتز فرمالدهید مورد استفاده در صنایع پایین دستی است.

ارزآوری ۴ میلیون دلاری برای کشور از صادرات کاتالیست در چهارماه ابتدایی ۱۴۰۳

نانوکاتالیست ریفرمینگ اولیه با بخار آب، سرآمد محصولات دانش بنیان

مدیر صادرات این مجموعه دانش بنیان در این خصوص با اشاره به راه اندازی پتروشیمی هنگام و پتروشیمی آرین متانول که اخیرا وارد مدار تولید شده اند، استفاده آنها از کاتالیست های کاربردی حوزه نفت و گاز بومی سازی شده ایرانی را از افتخارات صنعت دانش بنیان کشور دانست و افزود: این شرکت دانش بنیان باعث شده است علاوه بر رفع نیاز داخلی کاتالیست و خودکفایی، بازارهای جدید صادراتی برای محصولات دانش بنیان ایجاد و سهم اقتصاد دانش بنیان را افزایش دهد.

علی طاهری بیان کرد: اعتماد به کیفیت محصولات ایرانی در حوزه کاتالیست یک مسیر حساسی است که نیازمند توجه و مراقبت ویژه است؛ زیرا عملکرد کاتالیست به شکل مستقیم بر میزان تولید و ارزآوری صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور اثرگذار است.

وی تصریح کرد: یکی از محصولات دانش بنیان نانوکاتالیست که توانسته است گوی سبقت را در کیفیت از رقبای خارجی همچون انگلیس، دانمارک و آلمان بگیرد، کاتالیست ریفرمینگ صنعت محور این شرکت دانش بنیان است که تاکنون ۵۷ رفرنس استفاده در مجتمع های پتروپالایشی داخلی و ۱۳ رفرنس خارجی در استفاده از این نوع کاتالیست به ثبت رسیده است.

ارزآوری ۴ میلیون دلاری برای کشور از صادرات کاتالیست در چهارماه ابتدایی ۱۴۰۳

مدیر حوزه صادرات این مجموعه دانش بنیان ادامه داد: در حال حاضر ۲۶ ریفرمر فولادی کشور و یک ریفرمر خارج از کشور در روسیه با کاتالیست های شرکت دانش بنیان ایرانی وارد مدار شده اند.

طاهری همچنین، تولید و تامین ۸۰۰۰ تن کاتالیست احیا مستقیم آهن و بارگذاری ۲۷ ریفورمر احیای مستقیم آهن در کشور با استفاده از کاتالیست‌های تولیدی را از دستاوردهای مهم این شرکت دانش بنیان اعلام کرد.

ارزآوری ۴ میلیون دلاری برای کشور از صادرات کاتالیست در چهارماه ابتدایی ۱۴۰۳

به گزارش ایرنا، کاتالیست به عنوان یکی از کالاهای تحریمی، محصولی راهبردی و دانش بنیان در صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور است.

صنعت دانش بنیان تولید نانوکاتالیست ها از سال ۱۳۸۷ آغاز و از ابتدای دهه ۹۰ شمسی با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش ویژه ای یافت؛ طوری که با اعمال تحریم‌ها، کاتالیست ها در صدر فهرست تحریم قرار گرفت و شاهد صلب تعهد شرکت های خارجی در تامین کاتالیست های صنایع ایران بودیم.

در این مسیر با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همراهی شرکت های مصرف کننده کاتالیست و تخصص بالای شرکت های دانش بنیان به ویژه این مجموعه دانش بنیان به عنوان پیشرو در تولید کاتالیست، این محصول هم اکنون به یکی از محصولات صادراتی و ارزآور صنعت دانش بنیان کشور تبدیل شده است.

این شرکت دانش بنیان ایرانی با صادرات ۴ محصول نانوکاتالیست و ارزآوری ۴میلیون دلار توانست سهم ارزنده ای برای صنعت کاتالیست کشور در اقتصاد دانش بنیان بسازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha