هفت نمایشنامه راه‌یافته به مرحله پایانی رویداد تک‌گویی عاشورایی قم تالیفی است

قم- ایرنا - دبیر نخستین رویداد تک‌گویی عاشورایی ۷۳ موسوم به هفتاد و سومین یار عاشورایی با اشاره به راه‌یابی هشت اثر به بخش نهایی این جشنواره هنرهای نمایشی دینی و آیینی در قم گفت: هفت نمایشنامه از میان آثار راه یافته به مرحله پایانی تالیفی است.

به گزارش ایرنا، سید صدرا میرئی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه استان قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشتاز و پرچم‌دار نمایش‌های دینی و آیینی بوده است، افزود: ارائه و تولید آثار فاخری چون بانوی بی‌نشان، مسافران کوفه، غریبه شام و سراب، از سوی استادان بزرگ هنرهای نمایشی این استان در نقاط مختلف کشور به روی صحنه رفته، و همین اقدام باعث معرفی هنرمندان قمی و توانایی مثال‌زدنی آنان در کل کشور شده‌است.

این هنرمند آیینی با اشاره به برگزاری رویداد هفتادوسومین یار عاشورایی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی قم همزمان با ایام سوگواری امام حسین‌(ع) بیان کرد: اشاعه فرهنگ غنی عاشورا و حرکت عظیم سرور و سالار شهیدان در راستای احیای شعائر حسینی از جمله هدف‌های این رویداد است.

وی افزود: ترغیب، حمایت و معرفی هنرمندان مستعد برای حضور موثر و قوی در فرآیند تولید و عرضه آثار نمایشی باکیفیت و خلاق با تمرکز بر اجرای عمومی، همچنین بازگردانی این پرچم‌داری به هنرمندان و هنرهای نمایشی قم از دیگر اهداف به شمار می‌آید.

وی با بیان این نکته که فراخوان این جشنواره در خردادماه طراحی و منتشر شد، گفت: در مدت یک ماه، ۱۷ متن نمایشنامه‌ای به دبیرخانه ارسال و پس از سه روز بررسی توسط استادان و هنرمندان، ۱۵ متن جهت آماده‌سازی و تولید معرفی شد.

وی اضافه کرد: از میان آثار پذیرفته شده در بخش بازخوانی، هشت متن از سوی هنرمندان هنرهای نمایشی فقط جهت حضور در این رویداد نگارش و تالیف شد.

میرئی با بیان اینکه در مرحله بازبینی ۶ اثر به بخش مسابقه اصلی و ۲ اثر نیز به بخش جنبی رویداد راه پیدا کردند، افزود: از میان هشت اثر راه یافته به بخش نهایی رویداد، هفت نمایشنامه تالیفی است.

وی با اشاره به برگزاری رویداد مذکور از هشتم تا دهم شهریور گفت: این رویداد از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در سالن‌های مهر و سوره حوزه هنری انقلاب‌اسلامی قم برگزار خواهد شد.

دبیر رویداد تک‌گویی عاشورایی یادآور شد: این رویداد با برگزاری چهار کارگاه و برنامه فشرده آموزشی توسط استادان بزرگ هنرهای نمایشی استان همراه است.

وی در بخش دیگری از سخنان با ذکر جدول اجرای گروه‌های نمایشی رویداد تک‌گویی عاشورایی خاطرنشان کرد: در نخستین روز این رویداد، چهار اثر نمایشی به نام‌های خنجره‌ها به کارگردانی محمد امین وفاجو، مشکی برای نفرین به کارگردانی نرگس اسماعیلی و دیر شدن به کارگردانی ابراهیم عموحسینی به روی صحنه خواهند رفت.

وی همچنین به اجرای سه نمایش دیگر در روز دوم این رویداد اشاره کرد و گفت: در این روز شاهد اجرای سلسله به کارگردانی محمد مهیار کاشی، عبدالرحمن آهنگر به کارگردانی علی اصغر ایمان‌زاده و رمل‌هایی که در گوشه حزین چهارگاه می‌خوانند، به کارگردانی فاطمه کریمی خواهیم بود.

دبیر رویداد تک‌گویی عاشورایی افزود: ابن‌الحسن به کارگردانی محمد سعید جردکانی و من گریستم چونان که مادیان می‌گرید به کارگردانی زینب بشکار نیز عنوان ۲ نمایشی است که در آخرین روز این رویداد برای اجرا انتخاب شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha